Show simple item record

dc.contributor.authorHabrajska, Grazyna
dc.date.accessioned2018-02-08T15:01:05Z
dc.date.available2018-02-08T15:01:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/24049
dc.description.abstractIn contemporary internet-dominated everyday life, ever more often one faces communications which utilise both verbal (words) and iconic (images) codes. In the article, I analyse two types of said communications: advertisements and memes. Both advertising content and memes belong to journalistic discourse. Therefore, one can analyse them using the same methods as verbal opinion texts, which require one to specify the situational background, the specific situation, the persuasive/ propaganda aim, and to standardise arguments. At the same time, memes are included in comical discourse, to analyse which it is necessary to be able to juxtapose the actual image with the presented image.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica; 5; 5
dc.subjectdual code communicationen_GB
dc.subjecttext analysisen_GB
dc.subjectjournalistic discourseen_GB
dc.subjectcomical discourseen_GB
dc.subjectadvertisingen_GB
dc.subjectmemeen_GB
dc.subjectvisual communicationen_GB
dc.titleInterpretation of a verbal-visual communicationen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[131]-146
dc.contributor.authorAffiliationChair of Communication Theory and Practice, Department of Journalism and Social Communication, University of Lodz
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAwdiejew A., “Argumentacja aksjologiczna”, in: “Rozmowy o komunikacji 2: Motywacja psychologiczna i kulturowa w komunikacji”, G. Habrajska (ed.), Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2008, pp. 129–139.en_GB
dc.referencesAwdiejew A., “Podstawowe komponenty przekazu reklamowego”, in: “Styl – dyskurs – media”, B. Bogołębska, M. Worsowicz (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2010.en_GB
dc.referencesAwdiejew A., “Style argumentacji” (accepted for printing – Cracow 2016).en_GB
dc.referencesAwdiejew A., “Tryby komunikacyjne”, in: “W zwierciadle języka i kultury”, J. Adamowski, S. Niebrzegowska (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999, pp. 240–247.en_GB
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., “Strategie propagandowe i agitacyjne”, in: “Rozmowy o komunikacji 3: Problemy komunikacji społecznej”, G. Habrajska (ed.), Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2009, pp. 9–54.en_GB
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., “Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2004.en_GB
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., “Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.en_GB
dc.referenceshttp://sjp.pwn.pl/slowniki/misja.html [accessed on: 08.04.2017].en_GB
dc.referenceshttps://pl.wikipedia.org/wiki/Misjonarz [accessed on: 08.046.2017].en_GB
dc.references“Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji”, M. Wszołek (ed.), Wydawnictwo Libron, Wroclaw 2017.en_GB
dc.referencesPaul-Cavallier F.J., “Wizualizacja. Od obrazu do działania”, transl. by A. Suchańska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 1994.en_GB
dc.contributor.authorEmailgrazyna.h@hotmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.43.09
dc.relation.volume43en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record