Kształtowanie relacji pomiędzy pracodawcą a byłymi pracownikami
Streszczenie
Derekrutacja, postrzegana jako proces rozstania się z pracownikiem, jest ostatnim etapem cyklu życia pracownika w organizacji. Często, choć błędnie, rozumiana jest również jako ostatni etap relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Tymczasem odejście pracownika z firmy nie musi, wręcz nie powinno, sprowadzać się do całkowitego zerwania relacji pomiędzy tymi dwoma podmiotami. Odwołując się do teorii wymiany społecznej, należy zauważyć, że utrzymywanie relacji pomiędzy pracodawcą a byłymi pracownikami może być korzystne dla obu stron. Programy dedykowane byłym zatrudnionym (ang. corporate alumni program) mają takie światowe firmy jak: Microsoft, Goldman Sachs, McKinsey&Company, EY, PricewaterhouseCoopers czy KPMG. Tymczasem nieliczne badania realizowane w tym zakresie wskazują, że większość organizacji nie ma żadnej strategii utrzymania relacji z byłymi zatrudnionymi.
Problem badawczy rozprawy dotyczy czynników determinujących kształtowanie relacji pomiędzy pracodawcą a byłymi pracownikami. W szczególności autorkę interesowało: jak zachęcić pracowników i pracodawców do utrzymywania relacji po odejściu zatrudnionego z organizacji oraz jak kierować tymi relacjami, by zapewnić obu stronom korzyści z nich wynikające. Celem rozprawy było stworzenie modelu kształtowania relacji pomiędzy pracodawcą a byłymi pracownikami.
Na podstawie analizy literatury postawiono następującą tezę główną: trudności w kształtowaniu relacji z byłymi pracownikami wynikają z postaw i działań pracodawców dotyczących tych relacji. W celu kompleksowego opisania badanego zjawiska wykorzystano triangulację metod badawczych.
Rozprawę podzielono na pięć rozdziałów. Dwa pierwsze mają charakter teoretyczny, zaś trzy pozostałe – empiryczny.