dc.contributor.author | Kowalska-Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2019-03-12T08:27:03Z | |
dc.date.available | 2019-03-12T08:27:03Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Dubas, „Ja przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książką, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s.11-31, doi: 10.18778/7969-353-5.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-353-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27067 | |
dc.description.abstract | Tekst ukazuje analizę biografii edukacyjnej na przykładzie wywiadu z 46-letnim mężczyzną. Analiza ta ujawnia instytucjonalny przebieg edukacji (edukację formalną – szkolną) oraz edukację nieformalną, ze szczególnym uwzględnieniem roli Innego w procesie uczenia się, szczególnie w dorosłości i na tle pracy zawodowej. Poza typowością tej biografii widoczna jest także jej nietypowość, związana z chorobą i niepełnosprawnością oraz wynikającymi z nich trudnościami w nauce szkolnej. Analiza powyższej biografii edukacyjnej potwierdza wiele teorii dotyczących uczenia się dorosłych oraz tez z zakresu koncepcji biograficzności. Analizowana biografia edukacyjna jest też kanwą dla refleksji nad funkcjonowaniem systemu edukacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | The text shows the analysis of educational biography illustrated with an example of an interview with a 46-year-old man. This analysis has revealed an institutional path of education (formal, school education) and informal education, with particular consideration of the role of the Other in learning process, especially in Adulthood and at work. Apart from the typical nature of this biography one can also see its untypical nature, connected with illness and disability and the difficulties in school learning resulting from them. The analysis of this educational biography confirms many adult learning theories and theses of biographicity concept. The analysed educational biography is the basis for reflection on the functioning of educational system too. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.relation.ispartofseries | Biografia i badanie biografii;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | nietypowa biografia edukacyjna | pl_PL |
dc.subject | badania biograficzne | pl_PL |
dc.title | Ja przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książką | pl_PL |
dc.title.alternative | „I haven’t read a single book in my whole life…” Untypical educational biography – learning „outside” a book | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | 11-31 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-691-8 | |
dc.references | Alheit P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (55). | pl_PL |
dc.references | Bron A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4 (36). | pl_PL |
dc.references | Bron A., 2009, Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2010, Uczenie się od Innego – w andragogicznej perspektywie, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2011, Wprowadzenie, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii Innych, ser. Biografia i badanie biografii, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Knowles M. S., Holton III E., Swanson R.A., 2009, Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Malewski M., 1998, Teorie andragogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Malewski M., 2010, Od nauczania do uczenia się O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Mazurek E., 2013, Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Schütze F., 1997, Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-353-5.02 | |