Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalska-Dubas, Elżbieta
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorStelmaszczyk, Joanna
dc.date.accessioned2019-03-12T08:27:03Z
dc.date.available2019-03-12T08:27:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationDubas, „Ja przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książką, [w:] Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s.11-31, doi: 10.18778/7969-353-5.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-353-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27067
dc.description.abstractTekst ukazuje analizę biografii edukacyjnej na przykładzie wywiadu z 46-letnim mężczyzną. Analiza ta ujawnia instytucjonalny przebieg edukacji (edukację formalną – szkolną) oraz edukację nieformalną, ze szczególnym uwzględnieniem roli Innego w procesie uczenia się, szczególnie w dorosłości i na tle pracy zawodowej. Poza typowością tej biografii widoczna jest także jej nietypowość, związana z chorobą i niepełnosprawnością oraz wynikającymi z nich trudnościami w nauce szkolnej. Analiza powyższej biografii edukacyjnej potwierdza wiele teorii dotyczących uczenia się dorosłych oraz tez z zakresu koncepcji biograficzności. Analizowana biografia edukacyjna jest też kanwą dla refleksji nad funkcjonowaniem systemu edukacji.pl_PL
dc.description.abstractThe text shows the analysis of educational biography illustrated with an example of an interview with a 46-year-old man. This analysis has revealed an institutional path of education (formal, school education) and informal education, with particular consideration of the role of the Other in learning process, especially in Adulthood and at work. Apart from the typical nature of this biography one can also see its untypical nature, connected with illness and disability and the difficulties in school learning resulting from them. The analysis of this educational biography confirms many adult learning theories and theses of biographicity concept. The analysed educational biography is the basis for reflection on the functioning of educational system too.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty, "Biografia i badanie biografii”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.relation.ispartofseriesBiografia i badanie biografii;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectnietypowa biografia edukacyjnapl_PL
dc.subjectbadania biograficznepl_PL
dc.titleJa przez całe życie nie przeczytałem książki...” Nietypowa biografia edukacyjna – uczenie się „poza” książkąpl_PL
dc.title.alternative„I haven’t read a single book in my whole life…” Untypical educational biography – learning „outside” a bookpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number11-31pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-691-8
dc.referencesAlheit P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (55).pl_PL
dc.referencesBron A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4 (36).pl_PL
dc.referencesBron A., 2009, Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2010, Uczenie się od Innego – w andragogicznej perspektywie, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2011, Wprowadzenie, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii Innych, ser. Biografia i badanie biografii, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKnowles M. S., Holton III E., Swanson R.A., 2009, Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMalewski M., 1998, Teorie andragogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMalewski M., 2010, Od nauczania do uczenia się O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMazurek E., 2013, Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSchütze F., 1997, Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, „Studia Socjologiczne”, nr 1.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-353-5.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe