Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKapias, Michał
dc.contributor.authorPolok, Grzegorz
dc.date.accessioned2019-04-03T09:00:26Z
dc.date.available2019-04-03T09:00:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27313
dc.description.abstractGlobal changes around the world have demanded various transformations, including in the area of higher education. The aim of academic education is no longer to prepare people to work in particular occupations, but to create the appropriate abilities which are useful in the labor market. This kind of education must embody a multi-aspect character, because it prepares people for life-long learning. Therefore, when creating a “learning society”, one should make an effort to think of axiological dimension of scientific-technical advance. One ought to take into account the human elements of education, especially ethical issues. Practice shows that human relationships bereft of a transcendent and ethical dimension, and which focus only on financial, economic goods, on profit, the market and competition, do not bring anyone happiness. Hence there is an enormous demand in the academic community for ethical reflection, thanks to which, man is not only improved in the anthropological dimension, but also in the socio-economic aspect.en_GB
dc.description.sponsorshipPublication of English-language versions of the volumes of the "Annales. Ethics in Economic Life" financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life; 6
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjecteducationen_GB
dc.subjectupbringingen_GB
dc.subjectacademic communityen_GB
dc.titleThe role of ethics in the educational process implemented in the university spaceen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number59-70
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Economics in Katowice, Faculty of Economics, Department of Public Management and Social Sciences
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesAdamczyk, J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.en_GB
dc.referencesAnzenbacher, A. (1992). Wprowadzenie do filozofii. Kraków: WAM.en_GB
dc.referencesBible of the New and Old Testaments. (1980). Poznań–Warszawa.en_GB
dc.referencesDylus, A. (1984). Sprawozdanie z konferencji etyczno-psychologicznej (Jabłonna 14.03.1983.) “Pojęcie godności w etyce i psychologii”. Studia Philosophiae Christianae, 20(1), 215–220.en_GB
dc.referencesEuropean Commission. (1995). White Paper on Education and Training. Teaching and Learning – Towards the Learning Society [Biała Księga Kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze uczącego się społeczeństwa]. https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d0a8aa7a-5311-4eee-904c-98fa541108d8/language-enen_GB
dc.referencesFilek, J. (2004). Rola etyki w działalności samorządowej. In J. Filek (Ed.), Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego (pp. 19–53). Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie. http://www.msap.uek.krakow.pl/doki/publ/pri_etyka-p.pdfen_GB
dc.referencesGałkowski, J. W. (2002). Zasady etyki zawodowej – etyka biznesu. In M. Borkowska, & J. W. Gałkowski (Eds.), Etyka w biznesie. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.en_GB
dc.referencesGogacz, M. (1998). Czym jest etyka zawodowa? In A. Andrzejuk (Ed.), Zagadnienie etyki zawodowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Navo.en_GB
dc.referencesJaroszyński, P. (1992). Przedmowa. In M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J. Zdybicka, & P. Jaroszyński, Wprowadzenie do filozofii (pp. 5–10). Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.en_GB
dc.referencesJaskot, K. W., & Murawska, A. (2006). Charakterystyka “wieku studiów”. Konsekwencje pedagogiczne. In K. W. Jaskot (Ed.), Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej (pp. 109–115). Szczecin: In Plus.en_GB
dc.referencesJohn Paul II. (1998). Fides et ratio. Kraków.en_GB
dc.referencesKapias, M. (2009). Humanizująca rola edukacji w procesie doskonalenia człowieka na kierunku finanse i rachunkowość. In A. Kopiński (Ed.), Dydaktyka finansów na kierunku finanse i rachunkowość. Materiały konferencyjne Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.en_GB
dc.referencesKapias, M., & Polok, G. (2012). Edukacja etyczna jako fundamentalny element wychowania w środowisku akademickim. Annales. Ethics in Economic Life, 15, 193–203.en_GB
dc.referencesMaritain, J. (1949). Pour une philosophie de l’éducation. Paris.en_GB
dc.referencesMoratis, L., Hoff, J., & Reul, B. (2006). A dual challenge facing management education: simulation-based learning and learning about CSR. Journal of Management Development, 25(3), 213–231.en_GB
dc.referencesOżóg, T. (1996). J. Maritain – przedstawiciel personalizmu w wychowaniu. In T. Kukołowicz (Ed.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej.en_GB
dc.referencesPolok, G. (2007). Wykłady z etyki gospodarczej elementem kształtowania postaw przedsiębiorczych studentów Akademii Ekonomicznej w Katowicach – raport z badań własnych. In P. Wachowiak, M. Dąbrowski, & B. Majewski (Eds.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna (pp. 108–113). Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.en_GB
dc.referencesPolok, G. (2011). Rola wyższej szkoły ekonomicznej w propagowaniu wiedzy o społecznej odpowiedzialności biznesu. Studia Ekonomiczne, 64, 185–205.en_GB
dc.referencesSobczak, A., Debucquet, G., & Havard, Ch. (2006). The impact of higher education on students’ and young managers’ perception of companies and CSR: An Exploratory Analysis. Corporate Governance, 6(4), 463–475.en_GB
dc.referencesStyczeń, T. (1983). ABC etyki. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.en_GB
dc.referencesStyczeń, T. (1993). Wprowadzenie do etyki. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.en_GB
dc.referencesSułek, M., & Świniarski, J. (2001). Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Warsaw: Dom Wydawniczy Bellona.en_GB
dc.referencesŚlipko, T. (1974). Zarys etyki ogólnej. Kraków: WAM.en_GB
dc.referencesWęgrzecki, A. (2004). Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego. In K. Kloc, & E. Chmielecka (Eds.), Dobre obyczaje W kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.en_GB
dc.referencesWojtyła, K. (1986). Miłość i odpowiedzialność. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.en_GB
dc.referencesWojtyła, K. (1994). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.en_GB
dc.referencesWojtyła, K. (1995). Elementarz etyczny. Wrocław: Wydawnictwo TUM.en_GB
dc.referencesWójcicka, M. (2007). Wartości akademickie i rynek. Na styku rynku i wartości uprawomocnionych w instytucji akademickiej. In A. Sowińska (Ed.), Wiedza i Mądrość w edukacji akademickiej (pp. 41–56). Szczecin: Wydawnictwo Zapol.en_GB
dc.contributor.authorEmailmichal.kapias@ue.katowice.pl
dc.contributor.authorEmailgrzegorz.polok@ue.katowice.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.21.6.05
dc.relation.volume21en_GB
dc.subject.jelA20
dc.subject.jelZ1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.