dc.contributor.author | Kapias, Michał | |
dc.contributor.author | Polok, Grzegorz | |
dc.date.accessioned | 2019-04-03T09:00:26Z | |
dc.date.available | 2019-04-03T09:00:26Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1899-2226 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27313 | |
dc.description.abstract | Global changes around the world have demanded various transformations, including in the area of higher education. The aim of academic education is no longer to prepare people to work in particular occupations, but to create the appropriate abilities which are useful in the labor market. This kind of education must embody a multi-aspect character, because it prepares people for life-long learning. Therefore, when creating a “learning society”, one should make an effort to think of axiological dimension of scientific-technical advance. One ought to take into account the human elements of education, especially ethical issues. Practice shows that human relationships bereft of a transcendent and ethical dimension, and which focus only on financial, economic goods, on profit, the market and competition, do not bring anyone happiness. Hence there is an enormous demand in the academic community for ethical reflection, thanks to which, man is not only improved in the anthropological dimension, but also in the socio-economic aspect. | en_GB |
dc.description.sponsorship | Publication of English-language versions of the volumes of the "Annales. Ethics in Economic Life" financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship. | en_GB |
dc.language.iso | en | en_GB |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | en_GB |
dc.relation.ispartofseries | Annales. Ethics in Economic Life; 6 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | en_GB |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | en_GB |
dc.subject | education | en_GB |
dc.subject | upbringing | en_GB |
dc.subject | academic community | en_GB |
dc.title | The role of ethics in the educational process implemented in the university space | en_GB |
dc.type | Article | en_GB |
dc.page.number | 59-70 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Economics in Katowice, Faculty of Economics, Department of Public Management and Social Sciences | |
dc.identifier.eissn | 2353-4869 | |
dc.references | Adamczyk, J. (2009). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. | en_GB |
dc.references | Anzenbacher, A. (1992). Wprowadzenie do filozofii. Kraków: WAM. | en_GB |
dc.references | Bible of the New and Old Testaments. (1980). Poznań–Warszawa. | en_GB |
dc.references | Dylus, A. (1984). Sprawozdanie z konferencji etyczno-psychologicznej (Jabłonna 14.03.1983.) “Pojęcie godności w etyce i psychologii”. Studia Philosophiae Christianae, 20(1), 215–220. | en_GB |
dc.references | European Commission. (1995). White Paper on Education and Training. Teaching and Learning – Towards the Learning Society [Biała Księga Kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze uczącego się społeczeństwa]. https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d0a8aa7a-5311-4eee-904c-98fa541108d8/language-en | en_GB |
dc.references | Filek, J. (2004). Rola etyki w działalności samorządowej. In J. Filek (Ed.), Etyczne aspekty działalności samorządu terytorialnego (pp. 19–53). Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie. http://www.msap.uek.krakow.pl/doki/publ/pri_etyka-p.pdf | en_GB |
dc.references | Gałkowski, J. W. (2002). Zasady etyki zawodowej – etyka biznesu. In M. Borkowska, & J. W. Gałkowski (Eds.), Etyka w biznesie. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | en_GB |
dc.references | Gogacz, M. (1998). Czym jest etyka zawodowa? In A. Andrzejuk (Ed.), Zagadnienie etyki zawodowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Navo. | en_GB |
dc.references | Jaroszyński, P. (1992). Przedmowa. In M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J. Zdybicka, & P. Jaroszyński, Wprowadzenie do filozofii (pp. 5–10). Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski. | en_GB |
dc.references | Jaskot, K. W., & Murawska, A. (2006). Charakterystyka “wieku studiów”. Konsekwencje pedagogiczne. In K. W. Jaskot (Ed.), Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej (pp. 109–115). Szczecin: In Plus. | en_GB |
dc.references | John Paul II. (1998). Fides et ratio. Kraków. | en_GB |
dc.references | Kapias, M. (2009). Humanizująca rola edukacji w procesie doskonalenia człowieka na kierunku finanse i rachunkowość. In A. Kopiński (Ed.), Dydaktyka finansów na kierunku finanse i rachunkowość. Materiały konferencyjne Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. | en_GB |
dc.references | Kapias, M., & Polok, G. (2012). Edukacja etyczna jako fundamentalny element wychowania w środowisku akademickim. Annales. Ethics in Economic Life, 15, 193–203. | en_GB |
dc.references | Maritain, J. (1949). Pour une philosophie de l’éducation. Paris. | en_GB |
dc.references | Moratis, L., Hoff, J., & Reul, B. (2006). A dual challenge facing management education: simulation-based learning and learning about CSR. Journal of Management Development, 25(3), 213–231. | en_GB |
dc.references | Ożóg, T. (1996). J. Maritain – przedstawiciel personalizmu w wychowaniu. In T. Kukołowicz (Ed.), Teoria wychowania. Wybrane zagadnienia. Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej. | en_GB |
dc.references | Polok, G. (2007). Wykłady z etyki gospodarczej elementem kształtowania postaw przedsiębiorczych studentów Akademii Ekonomicznej w Katowicach – raport z badań własnych. In P. Wachowiak, M. Dąbrowski, & B. Majewski (Eds.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna (pp. 108–113). Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. | en_GB |
dc.references | Polok, G. (2011). Rola wyższej szkoły ekonomicznej w propagowaniu wiedzy o społecznej odpowiedzialności biznesu. Studia Ekonomiczne, 64, 185–205. | en_GB |
dc.references | Sobczak, A., Debucquet, G., & Havard, Ch. (2006). The impact of higher education on students’ and young managers’ perception of companies and CSR: An Exploratory Analysis. Corporate Governance, 6(4), 463–475. | en_GB |
dc.references | Styczeń, T. (1983). ABC etyki. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | en_GB |
dc.references | Styczeń, T. (1993). Wprowadzenie do etyki. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | en_GB |
dc.references | Sułek, M., & Świniarski, J. (2001). Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Warsaw: Dom Wydawniczy Bellona. | en_GB |
dc.references | Ślipko, T. (1974). Zarys etyki ogólnej. Kraków: WAM. | en_GB |
dc.references | Węgrzecki, A. (2004). Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego. In K. Kloc, & E. Chmielecka (Eds.), Dobre obyczaje W kształceniu akademickim. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. | en_GB |
dc.references | Wojtyła, K. (1986). Miłość i odpowiedzialność. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | en_GB |
dc.references | Wojtyła, K. (1994). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | en_GB |
dc.references | Wojtyła, K. (1995). Elementarz etyczny. Wrocław: Wydawnictwo TUM. | en_GB |
dc.references | Wójcicka, M. (2007). Wartości akademickie i rynek. Na styku rynku i wartości uprawomocnionych w instytucji akademickiej. In A. Sowińska (Ed.), Wiedza i Mądrość w edukacji akademickiej (pp. 41–56). Szczecin: Wydawnictwo Zapol. | en_GB |
dc.contributor.authorEmail | michal.kapias@ue.katowice.pl | |
dc.contributor.authorEmail | grzegorz.polok@ue.katowice.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1899-2226.21.6.05 | |
dc.relation.volume | 21 | en_GB |
dc.subject.jel | A20 | |
dc.subject.jel | Z1 | |