dc.contributor.author | Sasin, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2019-04-04T11:31:56Z | |
dc.date.available | 2019-04-04T11:31:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27413 | |
dc.description.abstract | In this article, the Internet is presented from the point of view of the potential to stimulate creativity in the field of popularization of art. From numerous manifestations of popularization of art on the Internet, blogs about classical music were selected for analysis. The article consists of two parts: in the first one, the author attempts to define the creative potential of the Internet to disseminate culture through the prism of specific factors. The author uses the existing theories of creative climate and environmental stimulants and inhibitors of creativity. In the latter part, highlighted factors find application in the study of selected blogs about classical music. The research reveals a number of differences compared to traditional forms of popularizing art, and also leads to the conclusion that blogs are a form of the so-called everyday creativity stimulated by the creative potential of the Internet. | en_GB |
dc.description.abstract | W niniejszym artykule Internet przedstawiony jest z punktu widzenia potencjału pobudzania kreatywności w zakresie upowszechniania sztuki. Z licznych przejawów upowszechniania sztuki w Internecie do analizy wybrano blogi na temat muzyki poważnej. Artykuł składa się z dwóch części: w pierwszej z nich autorka podejmuje próbę zdefiniowania twórczego potencjału Internetu w zakresie upowszechniania kultury przez pryzmat konkretnych czynników. Korzysta przy tym z istniejących teorii klimatu twórczego oraz środowiskowych stymulatorów i inhibitorów twórczości. W drugiej części artykułu wyróżnione czynniki znajdują zastosowanie w badaniu wybranych blogów o muzyce poważnej. Badania pozwalają zauważyć szereg różnic w stosunku do tradycyjnych form upowszechniania sztuki, a także prowadzą do wniosku, że blogi są formą tzw. twórczości codziennej, stymulowanej twórczym potencjałem Internetu. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | pedagogy of creativity | en_GB |
dc.subject | popularizing art | en_GB |
dc.subject | the Internet | en_GB |
dc.subject | blogs | en_GB |
dc.subject | pedagogika twórczości | pl_PL |
dc.subject | upowszechnianie sztuki | pl_PL |
dc.subject | Internet | pl_PL |
dc.subject | blogi | pl_PL |
dc.title | Twórczy potencjał Internetu w zakresie upowszechniania kultury. Blogi o muzyce poważnej | pl_PL |
dc.title.alternative | Creative potential of the Internet in terms of popularizing art. Blogs on classical music | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 205-220 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości | |
dc.references | Barani K. (2009) Rola więzi online w życiu społecznym człowieka w: Psychologiczne konteksty Internetu, B. Szmigielska (red.), Kraków, Wydawnictwo WAM, s. 103–118. | pl_PL |
dc.references | Bassa A. (2016) Blogi i portale literackie we Francji. Nowe formy rekomendacji i debaty o książkach w: Nie tylko salon. Wspólnotowe formy życia literackiego, E. Łukaszczyk, K. Wierzbicka-Trwoga (red.), Warszawa, Wydawnictwo DiG, s. 101–108. | pl_PL |
dc.references | Galewska-Kustra M. (2007) Studium przypadku w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP, s. 360–369. | pl_PL |
dc.references | Isaksen S. G., Lauer K., Ekvall G., Britz A. (2001), Perceptions of the best and worst climates for creativity: Preliminary validation evidence for the Situational Outlook Questionnaire, “Creativity Research Journal”, 2, s. 171–184. | pl_PL |
dc.references | Keen A. (2007) Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Karkowski M., Pawłowska K. (2009) Klimat dla kreatywności w miejscu pracy, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”, nr 2, s. 18–20. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M. (2003) Klimat dla kreatywności w: Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, K. J. Szmidt (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 229–248. | pl_PL |
dc.references | Karwowski M (2009) Klimat dla kreatywności: koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Modrzejewska-Świgulska M. (2007) Teorie twórczości codziennej w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 160–164. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E. (2016) Psychologia twórczości, Sopot, GWP. | pl_PL |
dc.references | Po premierze napisano – Księżniczka czardasza (2018), „Opera Café”, nr 41, s. 8–9. | pl_PL |
dc.references | Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl_PL |
dc.references | Rogowska M. (2013) Koncepcja kreatywnego miasta w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 320, s. 156–165. | pl_PL |
dc.references | Sarowski Ł. (2017) Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci, „Rozprawy Społeczne”, t. 11, s. 32–39. | pl_PL |
dc.references | Schulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Sołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl_PL |
dc.references | Szuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP. | pl_PL |
dc.references | Szmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP. | pl_PL |
dc.references | https://szwarcman.blog.polityka.pl/ | pl_PL |
dc.references | https://www.facebook.com/pg/blogerka.klasycznie.muzyczna/ | pl_PL |
dc.references | http://po-klawiszach.blogspot.com/ | pl_PL |
dc.references | https://placowkapostepu.wordpress.com/ | pl_PL |
dc.references | Blog Doroty Szwarcman „Co w duszy gra” nominowany do Gwarancji Kultury 2015!, artykuł na oficjalnej stronie internetowej tygodnika „Polityka”, 09.04.2015, https://www.polityka.pl/opolityce/1615305,1,blog-doroty-szwarcman-co-w-duszygra-nominowany-do-gwarancji-kultury-2015.read [dostęp: 24.03.2018]. | pl_PL |
dc.references | Film promocyjny Festiwal Opera Rara 2018 poleca Nadia Attavanti!, https://www.youtube.com/watch?v=lJcByLkqXJ4 [dostęp: 24.03.2018] | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | magdalena.sasin@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.07.11 | |
dc.relation.volume | 7 | pl_PL |