Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSasin, Magdalena
dc.date.accessioned2019-04-04T11:31:56Z
dc.date.available2019-04-04T11:31:56Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27413
dc.description.abstractIn this article, the Internet is presented from the point of view of the potential to stimulate creativity in the field of popularization of art. From numerous manifestations of popularization of art on the Internet, blogs about classical music were selected for analysis. The article consists of two parts: in the first one, the author attempts to define the creative potential of the Internet to disseminate culture through the prism of specific factors. The author uses the existing theories of creative climate and environmental stimulants and inhibitors of creativity. In the latter part, highlighted factors find application in the study of selected blogs about classical music. The research reveals a number of differences compared to traditional forms of popularizing art, and also leads to the conclusion that blogs are a form of the so-called everyday creativity stimulated by the creative potential of the Internet.en_GB
dc.description.abstractW niniejszym artykule Internet przedstawiony jest z punktu widzenia potencjału pobudzania kreatywności w zakresie upowszechniania sztuki. Z licznych przejawów upowszechniania sztuki w Internecie do analizy wybrano blogi na temat muzyki poważnej. Artykuł składa się z dwóch części: w pierwszej z nich autorka podejmuje próbę zdefiniowania twórczego potencjału Internetu w zakresie upowszechniania kultury przez pryzmat konkretnych czynników. Korzysta przy tym z istniejących teorii klimatu twórczego oraz środowiskowych stymulatorów i inhibitorów twórczości. W drugiej części artykułu wyróżnione czynniki znajdują zastosowanie w badaniu wybranych blogów o muzyce poważnej. Badania pozwalają zauważyć szereg różnic w stosunku do tradycyjnych form upowszechniania sztuki, a także prowadzą do wniosku, że blogi są formą tzw. twórczości codziennej, stymulowanej twórczym potencjałem Internetu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectpedagogy of creativityen_GB
dc.subjectpopularizing arten_GB
dc.subjectthe Interneten_GB
dc.subjectblogsen_GB
dc.subjectpedagogika twórczościpl_PL
dc.subjectupowszechnianie sztukipl_PL
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjectblogipl_PL
dc.titleTwórczy potencjał Internetu w zakresie upowszechniania kultury. Blogi o muzyce poważnejpl_PL
dc.title.alternativeCreative potential of the Internet in terms of popularizing art. Blogs on classical musicen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number205-220
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości
dc.referencesBarani K. (2009) Rola więzi online w życiu społecznym człowieka w: Psychologiczne konteksty Internetu, B. Szmigielska (red.), Kraków, Wydawnictwo WAM, s. 103–118.pl_PL
dc.referencesBassa A. (2016) Blogi i portale literackie we Francji. Nowe formy rekomendacji i debaty o książkach w: Nie tylko salon. Wspólnotowe formy życia literackiego, E. Łukaszczyk, K. Wierzbicka-Trwoga (red.), Warszawa, Wydawnictwo DiG, s. 101–108.pl_PL
dc.referencesGalewska-Kustra M. (2007) Studium przypadku w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP, s. 360–369.pl_PL
dc.referencesIsaksen S. G., Lauer K., Ekvall G., Britz A. (2001), Perceptions of the best and worst climates for creativity: Preliminary validation evidence for the Situational Outlook Questionnaire, “Creativity Research Journal”, 2, s. 171–184.pl_PL
dc.referencesKeen A. (2007) Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesKarkowski M., Pawłowska K. (2009) Klimat dla kreatywności w miejscu pracy, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”, nr 2, s. 18–20.pl_PL
dc.referencesKarwowski M. (2003) Klimat dla kreatywności w: Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, K. J. Szmidt (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 229–248.pl_PL
dc.referencesKarwowski M (2009) Klimat dla kreatywności: koncepcje, metody, badania, Warszawa, Centrum Doradztwa i Informacji Difin.pl_PL
dc.referencesKozielecki (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2007) Teorie twórczości codziennej w: K. J. Szmidt, Pedagogika twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 160–164.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (2016) Psychologia twórczości, Sopot, GWP.pl_PL
dc.referencesPo premierze napisano – Księżniczka czardasza (2018), „Opera Café”, nr 41, s. 8–9.pl_PL
dc.referencesPopek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesRogowska M. (2013) Koncepcja kreatywnego miasta w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 320, s. 156–165.pl_PL
dc.referencesSarowski Ł. (2017) Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 – ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci, „Rozprawy Społeczne”, t. 11, s. 32–39.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesSołowiej J. (1997) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl_PL
dc.referencesSzuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, WSiP.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.pl_PL
dc.referenceshttps://szwarcman.blog.polityka.pl/pl_PL
dc.referenceshttps://www.facebook.com/pg/blogerka.klasycznie.muzyczna/pl_PL
dc.referenceshttp://po-klawiszach.blogspot.com/pl_PL
dc.referenceshttps://placowkapostepu.wordpress.com/pl_PL
dc.referencesBlog Doroty Szwarcman „Co w duszy gra” nominowany do Gwarancji Kultury 2015!, artykuł na oficjalnej stronie internetowej tygodnika „Polityka”, 09.04.2015, https://www.polityka.pl/opolityce/1615305,1,blog-doroty-szwarcman-co-w-duszygra-nominowany-do-gwarancji-kultury-2015.read [dostęp: 24.03.2018].pl_PL
dc.referencesFilm promocyjny Festiwal Opera Rara 2018 poleca Nadia Attavanti!, https://www.youtube.com/watch?v=lJcByLkqXJ4 [dostęp: 24.03.2018]pl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.sasin@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.11
dc.relation.volume7pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.