Show simple item record

dc.contributor.authorChmielińska, Aleksandra
dc.date.accessioned2019-04-04T11:31:57Z
dc.date.available2019-04-04T11:31:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27414
dc.description.abstractThe article and the research presented in it are inspired by concepts that deal with the subject of the transgressive nature of human existence. The author attempted to present the multidimensionality and meaning of creative transgressions in the context of the development of an adult person. The article is a review of the author’s own studies that lead her towards constructing the model of transgression as a life-long process of (self)learning.en_GB
dc.description.abstractArtykuł i zaprezentowane w nim badania inspirowane są koncepcjami podejmującymi temat transgresyjnego charakteru ludzkiej egzystencji. Autorka podjęła w nim próbę ukazania wielowymiarowości i znaczenia transgresji twórczych w kontekście rozwoju człowieka dorosłego. Artykuł stanowi relację z badań własnych, które prowadzą autorkę do skonstruowania modelu transgresji jako całożyciowego procesu (samo)uczenia się.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectcreative transgressionen_GB
dc.subjectpersonal developmenten_GB
dc.subjecttransgressions in educationen_GB
dc.subjecttransgresja twórczapl_PL
dc.subjectrozwój osobistypl_PL
dc.subjecttransgresje w edukacjipl_PL
dc.titleTransgresja twórcza w procesie rozwoju osobistegopl_PL
dc.title.alternativeCreative transgression in the process of personal developmenten_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number221-236
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.referencesBaranowicz K. (2000) Pedagogika alternatywna. Dylematy praktyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesChmielińska A. (2017) Dynamika transgresji twórczych. Studia przypadków pedagogów, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesDauber H. (1997) Obszary uczenia się w przyszłości. Perspektywy pedagogiki humanistycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesElsbree L. (1982) The Rituals of Life. Patterns in Narrativies, Port Washington, New York, Kennikat Press.pl_PL
dc.referencesFigiel M. (2001) Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesGalewska-Kustra M. (2009) Studium przypadku w pedagogicznych badaniach nad twórczością. W poszukiwaniu praktycznych zastosowań metody w: Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, K. J. Szmidt (red.), Łódź, Wydawnictwo AHE.pl_PL
dc.referencesKamiński A. (1970) Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej w: Metodologia pedagogiki społecznej, R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Wrocław, Ossolineum.pl_PL
dc.referencesKaufmann J. C. (2010) Wywiad rozumiejący, Warszawa, Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKonarzewski K. (2000) Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1987) Koncepcja transgresyjna człowieka. Analiza psychologiczna, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1992) Myślenie i rozwiązywanie problemów w: Psychologia ogólna, T. Tomaszewski (red.), Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1996) Człowiek wielowymiarowy, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (1997) Transgresja i kultura, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2001) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2004) Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2007) Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2008) Psychologia w wielkim świecie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesKozielecki J. (2009) Psychotransgresjonizm – zarys nowego paradygmatu w: Nowe idee w psychologii, J. Kozielecki (red.), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesŁobocki M. (2006) Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMerriam S. B. (1998) Qualitative Research and Case Study Applications in England, San Francisco, Jossey-Bass Publishers.pl_PL
dc.referencesMiles M. B., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl_PL
dc.referencesMillar G. W. (2004) The Making of a Beyonder. Ways to Nurture Your Creative Achievement and Spirit. A Detailed Discussion of the Characteristics That Make an Individual a Beyonder, Bensenville, Scholastic Testing Service.pl_PL
dc.referencesPearson C. S. (1995) Nasz wewnętrzny bohater, czyli sześć archetypów według których żyjemy, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.pl_PL
dc.referencesPeterson C., Seligman M. (2004) Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification, Washington, American Psychological Association.pl_PL
dc.referencesPetty G. (2010) Nowoczesne nauczanie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesPilch T., Bauman T. (2001) Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesPrzyborowska B. (2003) Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Toruń, Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1989) Nauczyciel jako innowator, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1990) Twórczość. Społeczne aspekty zjawiska, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesSchulz R. (1994) Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii i badań, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.pl_PL
dc.referencesSimmel G. (1975) Socjologia, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesSimmel G. (1997) Filozofia pieniądza, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora.pl_PL
dc.referencesSimmel G. (2006) Most i drzwi. Wybór esejów, Warszawa, Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesSimmel G. (2007) Filozofia życia. Cztery rozdziały metafizyczne, Warszawa, Wydawnictwo IFiS.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2013) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesStake R. (2009) Jakościowe studium przypadku w: Metody badan jakościowych, t. 1, D. Norman, Y. Lincoln (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesStudenski R. (2004) Ryzyko i ryzykowanie, Katowice, Wydawnictwo UŚ.pl_PL
dc.referencesStudenski R. (2006) Skłonność do ryzyka a zachowania transgresyjne w: Psychologia zachowań ryzykownych. Koncepcja badania praktyka, M. Goszczyńska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.pl_PL
dc.referencesTorrance E. P., Safter H. T. (1999) Making the Creative Leap Beyond…, Buffalo, New York, Creative Education Foundation Press.pl_PL
dc.referencesTurlejska B. (1998) Monografia pedagogiczna i studium przypadku w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, S. Palka (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesYin R. K. (2003) Case Study Research. Design and Methods, California, SAGE Publications, Thousand Oaks.pl_PL
dc.contributor.authorEmailchmielinska@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.12
dc.relation.volume7pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.