Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLimont, Wiesława
dc.date.accessioned2019-04-04T11:32:01Z
dc.date.available2019-04-04T11:32:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27420
dc.description.abstractThe paper presents three experiments where metaphorical thinking, visualization and visual art expression were important elements. A characteristic feature of the first experiment was the use of thinking by means of analogy and metaphorical thinking with verbal and visual expressions. In the second experiment related to creative imagination, visual metaphor was dominant. The third experiment was an intermedia creative workshop, in which multimodal metaphors and playing with a specific plot were significant features. Combining physical, virtual and mental spaces as well as moving participants between mixed extended real and virtual spaces were also key factors. The intermedia creative workshop was organized by students of art education in two stages. In the first stage, they designed the workshop while in the second stage, the workshop was run among early-school-age children.en_GB
dc.description.abstractW artykule przedstawiono trzy eksperymenty, w których ważne było myślenie metaforyczne, wizualizacja i ekspresja plastyczna. Charakterystyczną cechą pierwszego eksperymentu było wykorzystanie myślenia przez analogię i myślenia metaforycznego z ekspresją werbalną i wizualną, w drugim eksperymencie związanym z wyobraźnią twórczą dominowała metafora wizualna. W trzecim, mającym charakter intermedialnych warsztatów twórczych, znaczącymi elementami były metafory multimodalne i zabawa z konkretną fabułą. Ważnym czynnikiem było także łączenie przestrzeni fizycznej, wirtualnej i mentalnej, przemieszczanie się uczestników w mieszanej, rozszerzonej przestrzeni realnej i wirtualnej. Intermedialne warsztaty twórcze realizowane były przez studentów edukacji artystycznej w dwóch etapach. Na pierwszym studenci tworzyli projekty warsztatów, na drugim warsztat realizowano wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectcreative workshopen_GB
dc.subjectvisual metaphoren_GB
dc.subjectmultimodal metaphoren_GB
dc.subjectcreative imaginationen_GB
dc.subjectcreative abilitiesen_GB
dc.subjectwarsztat twórczypl_PL
dc.subjectmetafora wizualnapl_PL
dc.subjectmetafora multimodalnapl_PL
dc.subjectwyobraźnia twórczapl_PL
dc.subjectzdolności twórczepl_PL
dc.titleIntermedialne warsztaty twórcze "Przestrzenie Mixmedialne", czyli kształcenie wyobraźni z wyobraźniąpl_PL
dc.title.alternativeIntermedia creative workshop "Mixmedia spaces", that is developing imagination through imaginationen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number68-88
dc.contributor.authorAffiliationPaństwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku
dc.referencesAmabile T. M. (1996) Creativity in context Update to the social psychology of creativity, Boulder, CO, Westview Press.pl_PL
dc.referencesBauman Z. (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa, Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesBeuys J. (1987) Każdy artystą w: Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, tom 2, S. Morawski (red.), tłum. K. Krzemień, Warszawa, Czytelnik, s. 262–271.pl_PL
dc.referencesBühler Ch. (1933) Dziecięctwo i młodość. Geneza świadomości, tłum. W. Ptaszyńska, Warszawa, Nasza Księgarnia.pl_PL
dc.referencesCallois R. (1973) Żywioł i ład, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesCalvert S. L., Valkenburg P. M. (2013) The influence of television, video games, and the internet on children’s creativity w: The Oxford handbook of the development of imagination, M. Taylor (ed.), New York, Oxford University Press, s. 438–450.pl_PL
dc.referencesDziadkiewicz A. (2015) Social media and start-ups, ,,Zarządzanie Mediami”, t. 3, nr 4, s. 257–267.pl_PL
dc.referencesDziedziewicz D. (2010) Śladami wyobraźni twórczej. Bajka i działanie plastyczne jako metoda stymulowania i analizowania twórczości najmłodszych w: Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej w: M. Karwowski, A. Gajda (red.), Warszawa, Wydawnictwo APS, s. 120–143.pl_PL
dc.referencesForceville Ch. J. (1996) Pictorial metaphor in advertising, New York, Routledge.pl_PL
dc.referencesForceville Ch. J., Urios-Aparisi E. (eds.) (2009) Multimodal metaphor, Berlin, Walter de Gruyter GmbH & Co.KG.pl_PL
dc.referencesGlăveanu V. P. (2018) Educating which creativity?, “Thinking Skills and Creativity”, 27, s. 25–32pl_PL
dc.referencesGordon W. J. J. (1961) Synectics: The development of creative capacity, New York, Harper and Brothers Publishers.pl_PL
dc.referencesHiggins D. (2000) Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, tłum. K. Brzeziński i in., oprac. P. Rypson, Gdańsk, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesHuizing J. (1967) Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa, Czytelnik.pl_PL
dc.referencesHurlock E. B. (1960) Rozwój dziecka, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesJankowska D. M. (2016) Trajektorie rozwoju i identyfikacja wyobraźni twórczej w okresie dzieciństwa. Badania psychopedagogiczne (niepublikowana praca doktorska), Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.pl_PL
dc.referencesJohnson M. (2015) Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesJózefowski E. (2017) Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce, Warszawa, Difin S.A.pl_PL
dc.referencesKaufman J. C., Beghetto R. A. (2009) Beyond big and little: The four C model of creativity, “Review of General Psychology”, 13 (1), s. 1–12.pl_PL
dc.referencesKoestler A. (1956) The act of creation, London, Pan Books Ltd.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M. (1988) Metafory w naszym życiu, tłum. T. P. Krzeszowski, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesLibura A. (2010) Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej. Struktura modelu i jego funkcjonalność, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesLimont W. (1994) Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesLimont W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne, Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesLimont W. (2017) Pułapki (nie tylko) w badaniach eksperymentalnych w: Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić, Wykłady Profesorów wygłoszone na XXX Letniej Szkole Młodych Pedagogów przy KNP PAN, Wisła 2016, M. Dudzikowa, St. Juszczyk (red.), Katowice, Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego, s. 218–236.pl_PL
dc.referencesMatczak A., Jaworowska A., Stańczak J. (2000) Rysunkowy Test Twórczego Myślenia K.K. Urbana i H.G. Jellena, Podręcznik, Warszawa, Pracownia Testów Psychologicznych PTP.pl_PL
dc.referencesMednick S. A. (1962) The associative basis of the creative process, “Psychological Review”, 69, s. 220–232.pl_PL
dc.referencesMilgram P., Kishino A. F. (1994) Taxonomy of mixed reality visual displays, “IEICE Transactions on Information and Systems”, vol. E77-D, no 12, s. 1321–1329.pl_PL
dc.referencesMithen S. (1998) A creative explosion? Theory of mind, language, and the disembodied mind of the Upper Paleolithic w: Creativity in human evolution and prehistory, S. Mithen (ed.), Routledge, London–New York, s. 165–193.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesNęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005) Trening twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesOlinkiewicz E. (2001) Warsztat – co to takiego? w: Warsztaty edukacji twórcze, E. Olinkiewicz, E. Repsch (red.), Wrocław, Wydawnictwo EUROPA, s. 11–17.pl_PL
dc.referencesPaivio A. (1971) Imagery and verbal processes, New York, Holt.pl_PL
dc.referencesRibot Th. (1900) O wyobraźni twórczej. Studjum psychologiczne, Warszawa, Nakładem Redakcji ,,Głosu”.pl_PL
dc.referencesRozet I. M. (1977/1982) Psychologia fantazji. Badania twórczej aktywności umysłowej, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesSinger D. G., Singer J. L. (1992) The house of make-believe. Children’s play and developing imagination, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesde Souza e Silva A., Sutko D. M. (2009) Digital Cityscapes: Merging digital and urban playspaces, New York, Peter Lang Publishing, Inc.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2013b) Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wydawnictwo HELION.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz Wł. (1982) Dzieje sześciu pojęć. Sztuka. Piękno. Forma. Twórczość. Odtwórczość. Przeżycie estetyczne, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesTurner M. (2014) The origin of ideas. Blending, creativity, and the human spark, New York, Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesWiśniewska E., Karwowski M. (2007) Efektywność treningów twórczości – podejście metaanalityczne, ,,Ruch Pedagogiczny”, nr 3–4, s. 31–50.pl_PL
dc.referencesVygotsky L. S. (1930/2004) Imagination and creativity in childhood, “Journal of Russian and East European Psychology”, 1, s. 7–97.pl_PL
dc.referencesVygotsky L. S. (1931/1991) Imagination and creativity in the adolescent, “Soviet Psychology”, 29, s. 73–88.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwieslawa.limont@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.04
dc.relation.volume7pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.