Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzaja-Chudyba, Iwona
dc.date.accessioned2019-04-04T11:32:02Z
dc.date.available2019-04-04T11:32:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27421
dc.description.abstractThe aim of the paper is to present certain selected questions and comments concerning the problem of creativity development as well as to discuss a slightly different than stereotypical understanding of the issue of criticism, related to the analysis of conditions and needs for the application of fair-minded critical orientation. The formulated reflections are the results of long-term surveys and observations of preschool and early-school education teachers. Approximation of approaches related to creativity and criticism should result in the creation of research and projects regarding the possibility of developing constructive criticism and become an important area for the development of creatology.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu będzie przedstawienie niektórych pytań oraz uwag w odniesieniu do problematyki rozwijania kreatywności, a także prezentacja nieco innego od stereotypowego rozumienia zagadnień krytycyzmu związanego z analizą uwarunkowań i potrzebą aplikacji orientacji konstruktywnie krytycznej. Przedstawione refleksje są wynikiem wieloletnich badań sondażowych i obserwacji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Zbliżenie podejść związanych z twórczością i krytycyzmem winno zaowocować powstawaniem badań i projektów dotyczących możliwości rozwijania konstruktywnej krytyki i stać się ważnym obszarem rozwoju kreatologii.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectcritical thinkingen_GB
dc.subjectcreativityen_GB
dc.subjectteachers of pre-school and early-school educationen_GB
dc.subjectmyślenie krytycznepl_PL
dc.subjectkreatywnośćpl_PL
dc.subjectnauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnejpl_PL
dc.titleKrytycznie o twórczości i twórczo o krytycyzmie – uwarunkowania oraz aplikacje postawy konstruktywnie krytycznejpl_PL
dc.title.alternativeCritically about creativity and creatively about criticism – conditions and applications of the fair-minded critical orientationen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number89-105
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej
dc.referencesArlin P. K. (1990) Wisdom: the art of problem finding w: Wisdom. Its nature, origins, and development, R. Sternberg (ed.), New York, Cambridge University Press, s. 230 –243.pl_PL
dc.referencesBodnar J., Buła A. (2013) Miejsce oraz rola pytań uczniów i nauczycieli w wybranych dyskursach pedagogiki wczesnoszkolnej w: Poznać – zrozumieć – doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, J. Bodnar, A. Buła (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 93–105.pl_PL
dc.referencesBuła A., Bodnar J. (2013) Dziecięce pytania w przedszkolnej i szkolnej przestrzeni edukacyjnej. Obecne i nieobecne potencjały w: Poznać – zrozumieć – doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, J. Bodnar, A. Buła (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 107–127.pl_PL
dc.referencesCotrell S. (2005) Critical Thinking Skills. Developing Effective Analysis and Argument, New York, Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2009) Jak i o co pyta nauczyciel? – determinanty ciekawości poznawczej i postawy badawczej w edukacji w: Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Edukacja XXI wieku, t. 18, A. Czajkowska, W. Otwinowski (red.), Poznań, Wydawnictwo WSB, s. 187–196.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2010) Nauczyciel w sytuacji krytyki w: Jakość wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku. Edukacja XXI wieku, N. Majchrzak, A. Zduniak (red.), Poznań, Wydawnictwo WSB, s. 39–54.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2013a) Krytycyzm – wartością czy antywartością edukacji? w: Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej, I. Adamek, Z. Szarota, E. Żmijewska (red.), Kraków, Wydawnictwo Naukowe UP, s. 121–129.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2013b) Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Kraków, Wydawnictwo Naukowe UP.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2015) Odkrywanie i wspieranie wartości w procesie dziecięcej twórczości, „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, nr 2 (6), s. 61–71.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I. (2017) „Dobry” i „zły” uczeń w przedzałożeniach przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w: Dobro i zło w wychowaniu dziecka, t. 2, Przeciw złu, M. Głażewski i B. Muchacka (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 115–130.pl_PL
dc.referencesCzaja-Chudyba I., Muchacka B. (2016) Nauczyciele wczesnej edukacji, Kraków, Wydawnictwo Petrus.pl_PL
dc.referencesCzakon D. (2001) Wzajemne oczekiwania nauczycieli i uczniów, „Edukacja i Dialog”, nr 2 (125).pl_PL
dc.referencesDennet D. C. (2017) Od bakterii do Bacha. O ewolucji umysłów, tłum. K. Bielecka i M. Miłkowski, Kraków, Copernicus Center.pl_PL
dc.referencesFriedrich W., Sikora J. (2016) Wspieranie krytycznego myślenia jako cel w edukacji specjalistycznej z zakresu psychologii, „Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Pedagogika”, nr XXV, s. 175–185.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska H. (2005) Tożsamość nauczycieli, Gdańsk, GWP.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (1994) TRoP. Twórcze rozwiązywanie problemów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (1998) Trening twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (1999) Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP.pl_PL
dc.referencesNussbaum M. (2008) Kształcenie dla zysku, kształcenie dla wolności w: Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o człowieczeństwo, B. D. Gołębniak (red.), Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.pl_PL
dc.referencesPaul R. (1996) Dwie przeciwstawne teorie wiedzy, uczenia się i wykształcenia: dydaktyczna i krytyczna w: Filozofia dla dzieci. Wybór artykułów, B. Elwich, A. Łagodzka (red.), Warszawa, Fundacja Edukacja dla Demokracji.pl_PL
dc.referencesPaul R., Elder L. (2005) The Nature and Functions of Critical & Creative Thinking, Dillon Beach, CA, The Foundation for Critical Thinking.pl_PL
dc.referencesPaul R., Binker A. J. A., Weil D. (1995) Critical Thinking Handbook: K-3rd Grades, Santa Rosa, Foundation for Critical Thinking.pl_PL
dc.referencesRuggiero V. R. (2003) Neglected Issues in the Field of Critical Thinking w: Critical Thinking and Reasoning. Current Research, Theory, and Practice, D. Fasco (ed.), Cresskill, New Jersey, Hampton Press, Inc.pl_PL
dc.referencesStarko A. J. (2005) Creativity in the classroom. Schools of Curious Delight, Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates Publishers.pl_PL
dc.referencesStasińska M. (1990) Funkcjonowanie szkolne nauczycieli w: Systemowe uwarunkowania funkcjonowania zawodowego nauczycieli w Polsce, E. Nasalska, M. Stasińska (red.), Warszawa, Instytut Socjologii UW.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2006) Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności „myślenia pytajnego” w: Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2009) Trening kreatywności, Gliwice, Wydawnictwo Helion.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2017) Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź, Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesŚroda M. (2012) Rzecz o myśleniu (polemika z prezesem PZU Andrzejem Klesykiem), „Wprost”, nr 19/2012 (1525).pl_PL
dc.referencesTyszka T. (1999) Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk, GWP.pl_PL
dc.referencesWasilewska-Kamińska E. (2016) Myślenie krytyczne jako cel kształcenia, Warszawa, Uniwersytet Warszawski.pl_PL
dc.referencesWiechnik R. (2000) Obraz ucznia idealnego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych, „Psychologia Rozwojowa. Edukacja dla rozwoju twórczości”, t. 5, nr 3–4, s. 255–266.pl_PL
dc.referencesWiechnik R. (2002) Obraz ucznia idealnego w relacji do obrazu ucznia twórczego w percepcji nauczycieli szkół podstawowych w: Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu, K. J. Szmidt, K. T. Piotrowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 111–122.pl_PL
dc.contributor.authorEmailiwona.czajachudyba@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.05
dc.relation.volume7pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.