Show simple item record

dc.contributor.authorOkraj, Zofia
dc.contributor.authorModrzejewska-Świgulska, Monika
dc.date.accessioned2019-04-04T11:32:04Z
dc.date.available2019-04-04T11:32:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27424
dc.description.abstractThe aim of this article is to present the main thesis of the theory: The Evolving Systems Approach to Creative Work developed by an American psychologist Howard E. Gruber and his co-workers and students. The authors of the study, inspired by this approach, use it in their individually carried out research to outline the theoretical framework of it, define study cases and draft explanations and interpretations of the experiences of the researched persons in individually conducted research on the creative work of Polish female directors and academic teachers implementing new didactic solutions into the students’ education process. The authors present in the article excerpts of the report on the process of analysis and interpretation of data from qualitative interviews and analysis of documents related to creative work of the research participants.en_GB
dc.description.abstractCelem opracowania jest przedstawienie głównych założeń teorii The Evolving Systems Approach to Creative Work wypracowanego przez amerykańskiego psychologa Howarda E. Grubera i jego współpracowników oraz uczniów. Autorki opracowania zainspirowane tym podejściem wykorzystują je w swoich badaniach do nakreślenia ram teoretycznych, zdefiniowania przypadków oraz wyjaśnienia i interpretacji doświadczeń badanych osób w prowadzonych indywidualnie badaniach, dotyczących twórczej pracy polskich reżyserek i nauczycieli akademickich wdrażających nowe rozwiązania dydaktyczne do procesu kształcenia ze studentami. Autorki przedstawiają w artykule fragmenty relacji z procesu analizy i interpretacji danych pochodzących z wywiadów jakościowych oraz analizy dokumentów związanych z twórczą pracą badanych osób.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjecttheory of H. E. Gruberen_GB
dc.subjectstudents’ education processen_GB
dc.subjectPolish female directorsen_GB
dc.subjectacademic teachersen_GB
dc.subjectteoria H. E. Gruberapl_PL
dc.subjectproces kształcenia studentówpl_PL
dc.subjectpolskie reżyserkipl_PL
dc.subjectnauczyciele akademiccypl_PL
dc.titleJedna teoria – dwie inspiracje badawcze. Relacje z badań prowadzonych z wykorzystaniem podejścia teoretyczno-metodologicznego Howarda E. Gruberapl_PL
dc.title.alternativeOne theory – two research inspirations: A report from the research carried out with using theoretical and methodological approach of Howard E. Gruberen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number159-182
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.referencesBecker H. (1982) Art Worlds, University of California Press.pl_PL
dc.referencesBertaux D. (2012) Analiza pojedynczych przypadków (au cas par cas), w: Metoda biograficzna w socjologii, K. Kaźmierska (red.), Kraków, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, s. 309–333.pl_PL
dc.referencesBrower R. (2003) Constructive Repetition, Time and the Evolving Systems Approach, “Creativity Research Journal”, Special issue: Festschrift for Howard E. Gruber, 1/15: 61–71.pl_PL
dc.referencesCałek A. (2013) Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesCyrański B. (2016) Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 121–137.pl_PL
dc.referencesDuraj-Nowakowa K. (1992) Teoria systemów a pedagogika, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP.pl_PL
dc.referencesFlorida R. (2010) Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa, Wydawnictwo Narodowe Centrum Kultury.pl_PL
dc.referencesGiddens A. (2003) Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesGruber H. E. (1980) And the Bush Was Not Consumed: The Evolving Systems Approach to Creativity w: Towards a Theory of Psychological Development, S. Modgil, C. Modgil (eds.), NFER Publishers, Windsor, s. 269–299.pl_PL
dc.referencesGruber H. E. (1985) From Epistemic Subject to Unique Creative Person at Work, “Archives de Psychologie”, 54, s. 167–185.pl_PL
dc.referencesGruber H. E. (1988) The Evolving Systems Approach to Creative Work, „Creativity Research Journal”, 1, s. 27–51.pl_PL
dc.referencesGruber H. E. (1989) The Evolving Systems Approach to Creative Work w: Creative People at Work, H. E. Gruber, D. B. Wallace (eds.), New York, Oxford University, s. 3–24.pl_PL
dc.referencesGruber H. E., Davis S. N. (1988) Inching our Way up Mount Olympus: the Evolving-Systems Approach to Creative Thinking w: The Nature of Creativity. Contemporary Psychological Perspectives, R. J. Sternberg (ed.), Cambridge, Cambridge University Press, s. 243–270.pl_PL
dc.referencesHollender B. (2016) Od Kutza do Czekaja, Warszawa, Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesKegan R. T. (1989) How Charles Darwin Became a Psychologist w: Creative People at Work, H. E. Gruber, D. B. Wallace (eds.), New York, Oxford University, s. 122–138.pl_PL
dc.referencesKvale S. (2004) Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok, Trans Humana.pl_PL
dc.referencesMiles B. M., Huberman A. M. (2000) Analiza danych jakościowych, Białystok, Wydawnictwo Trans Humana.pl_PL
dc.referencesModrzejewska-Świgulska M. (2014) Kapral i poeta... Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek w: Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 139–151.pl_PL
dc.referencesMokrzycka-Pokora M. (2015) Barbara Sass-Zdort, https://culture.pl/pl/tworca/barbara-sass-zdort; [06.2018].pl_PL
dc.referencesNęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP.pl_PL
dc.referencesOkraj Z. (2017) Znaczenie rodziny w pracy wybitnych twórców w perspektywie teorii.pl_PL
dc.referencesThe Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E. Grubera, „Społeczeństwo i Rodzina”, nr 3/52, s. 51–64.pl_PL
dc.referencesOsowski J. V. (1989) Ensembles of Metaphor in the Psychology of Wiliam James w: Creative People at Work, H. E. Gruber, D. B. Wallace (eds.), New York, Oxford University, s. 141–157.pl_PL
dc.referencesSmith J. A., Pietkiewicz I. (2012) Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii, “Psychological Journal”, 2/18, s. 361–269.pl_PL
dc.referencesStasiakiewicz M. (1999) Twórczość i interakcja, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J. (2007) Pedagogika twórczości, Gdańsk, Wydawnictwo GWP.pl_PL
dc.referencesSzmidt K. J., Modrzejewska-Świgulska M. (2011) Psychopedagogiczne badania biograficzne nad twórczością – krytyczny przegląd wybranych stanowisk w: Uczenie się z biografii innych, tom 2, Biografia i badanie biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–38.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2007) Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesSztompka P. (2010) Socjologia zmian społecznych, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesŚlęzak I. (2009) Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej” monografie, tom 1, nr 1.pl_PL
dc.referencesTalarczyk-Gubała M. (2013a) Biały Mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań, Galeria Miejska Arsenał.pl_PL
dc.referencesTalarczyk-Gubała M. (2013b) Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl_PL
dc.referencesTomasik K. (2004) Polskie reżyserki filmowe 1919–2002, „Kultura i Historia”, nr 6, http://www.kulturaihistoria.umsc.lublin.pl/archives/179; [09. 2017].pl_PL
dc.referencesWallace D. B. (1989) Studying the Individual: The Case Study Method and Other Genres w: Creative People at Work, H. E. Gruber, D. B. Wallace (eds.), New York, Oxford University, s. 25–43.pl_PL
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz E. (2015a) Filmy kobiet. Zmiany, zwroty i „szklany sufit” w kinematografii polskiej przed i po 1989, „Sztuka i Demokracja”, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-5fb86d41-2411-43f1-841f-cbfaef1eb965; [04.2018].pl_PL
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz E. (2015b) Niepokorne reżyserki kina polskiego w: Kobiety niepokorne. Reformatorki – Buntowniczki – Rewolucjonistki, I. Desperak, I. Kuźma (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 253–264.pl_PL
dc.referencesWiterska K. (2011) Drama: techniki, strategie, scenariusze, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.referencesWiterska K. (2014) Drama: przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach, Warszawa, Wydawnictwo Difin.pl_PL
dc.referencesWróblewski M. (2011) Życie w relacjach. Biografie naukowców w kontekście Teorii Aktora-Sieci w: Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 101–126.pl_PL
dc.referenceshttp://wyborcza.pl/1,75410,17411137,Szumowska_po_zdobyciu_nagrody_na_Berlinale__Nadchodzi.html; [03.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,24341319,w-swieciefilmu-potrzeba-kobiet-ktore-nie-beda-grac-w-meska.html; [01.2019].pl_PL
dc.referenceshttp://krytykapolityczna.pl/file/2016/06/Raport-Monika_Talarczyk_Gubala.pdf; [03.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.rp.pl/artykul/1192319-Barbary-Sass-opowiesci-o-kobietach.html#ap-1; [03. 2018].pl_PL
dc.referenceshttp://krytykapolityczna.pl/kultura/film/podejrzana-barbara-sass-1936-2015; [03. 2018].pl_PL
dc.contributor.authorEmailzofiaokraj@gmail.com
dc.contributor.authorEmailmonika.modrzejewska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.07.08
dc.relation.volume7pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.