Show simple item record

dc.contributor.authorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.authorPiotrowska, Iwona
dc.date.accessioned2019-05-24T11:09:26Z
dc.date.available2019-05-24T11:09:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28599
dc.description.abstractIn recent years, educational activities have been undertaken, the effect of which is a change in philosophy and ways of geographic education, related to the development of a knowledge-based economy and digital technologies. The article discusses the general assumptions and directions of changes in the new geography program basis, with particular emphasis on the role of geoinformation technologies and GIS. Also, the relevant provisions have been presented, emphasizing the need to introduce them in the implementation of specific substantive issues from both physical and socio-economic geography. Since the introduction of GIS to such a large extent is a new situation and a big challenge for teachers, attention was also paid to the possible difficulties and limitations in the implementation of the core curriculum. Being aware of this, it is also important to take specific solutions and proposals in the field of teacher education in relation to program changes.en_GB
dc.description.abstractW ostatnich latach są podejmowane działania edukacyjne, których efektem jest m.in. zmiana filozofii i sposobów kształcenia geograficznego, związana z rozwojem gospodarki opartej na wiedzy oraz technologii cyfrowych. W artykule omówiono ogólne założenia i kierunki zmian w nowych podstawach programowych geografii dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, ze szczególnym podkreśleniem potrzeby i znaczenia uwzględnienia wymagań z zakresu technologii geoinformacyjnych i Systemów Informacji Geograficznej (GIS; ang. Geographic Information Systems). Jednocześnie wyjaśniono znaczenie powyższych terminów, ponieważ właściwe rozumienie jest kluczowe dla poprawnego posługiwania się nimi. Zaprezentowano także odpowiednie zapisy zawarte w podstawach programowych. Ponieważ wprowadzenie GIS do edukacji szkolnej w takim wymiarze stanowi nową sytuację i duże wyzwanie dla nauczycieli, zwrócono także uwagę na możliwe trudności i ograniczenia w realizacji założeń podstawy programowej, podkreślając jednocześnie jak ważne jest także podjęcie konkretnych rozwiązań i propozycji w zakresie dokształcania nauczycieli w związku z zaprezentowanymi zmianami programowymi.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica; 34
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectGeographic Information Systemsen_GB
dc.subjectthe geoinformation technologyen_GB
dc.subjectthe core curriculumen_GB
dc.subjectgeographyen_GB
dc.subjecttechnologie geoinformacyjnepl_PL
dc.subjectSystemy Informacji Geograficznej (GIS)pl_PL
dc.subjectnowa podstawa programowa dla szkół ponadpodstawowychpl_PL
dc.subjectgeografiapl_PL
dc.titleGIS w nowych podstawach programowych geografiipl_PL
dc.title.alternativeGIS in the new core curriculum of geographyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number61-76
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki, Instytut Geografii
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Instytut Geoekologii i Geoinformacji, Pracownia Dydaktyki Geografii i Edukacji Ekologicznej
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesGaździcki J., 2006, Zakres tematyczny dziedziny geoinformacji jako nauki i technologii (Themes of GIScience and technology), „Roczniki Geomatyki – Annals of Geomatics”, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, Warszawa, 4 (2): 15–27.pl_PL
dc.referencesGaździcki J., 2009, Studia wyższe w dziedzinie geoinformacji: aspekty modernizacji w Polsce (Tertiary studies in geoinformation: aspects of modernization in Poland), „Roczniki Geomatyki – Annals of Geomatics”, Polskie Towarzystwo Informacji Przestrzennej, Warszawa, 7 (3): 7–18.pl_PL
dc.referencesGaździcki J., Gotlib D., Jażdżewski I., Zwoliński Z., 2018, Aktualne aspekty edukacji geoprzestrzennej w Polsce, „Roczniki Geomatyki – Annals of Geomatics”, 16 (3/82): 235–240.pl_PL
dc.referencesGIS w szkole. Poradnik dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, 2011, Centrum UNEP/GRID, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGłowacz A., 2015, Teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania GIS w szkolnej edukacji, [w:] Hibszer A., Szkurłat E. (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w geograficznej praktyce edukacyjnej, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 5: 73–89.pl_PL
dc.referencesHibszer A., Piotrowska I., Rachwał T., Szkurłat E., 2017, Warunki realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Geografia klasy V–VIII, „Geografia w Szkole”, 1: 35–37.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I. (red.), 2015, GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion (GIS w szkolnictwie wyższym w Polsce. Programy, problemy, dyskusja), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I., 2016, Oferta edukacyjna geoinformacji na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego 2015/2016 r., „Roczniki Geomatyki”, XIV, 3 (73): 351–362.pl_PL
dc.referencesJażdżewska I., Werner P., Zwoliński Z., 2015, Current state and future perspectives of university education of GIS and geoinformation in Poland, [w:] Jażdżewska I. (red.), GIS in Higher Education in Poland. Curriculums, Issues, Discussion, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 5–23.pl_PL
dc.referencesKozak J., 2008, Nauczanie teorii i technologii informacji geograficznej na studiach geograficznych na Uniwersytecie Jagiellońskim: uwarunkowania i perspektywy, „Roczniki Geomatyki”, VI, 5: 39–48.pl_PL
dc.referencesKozak J., Szablowska-Midor A., 2009, Pożądane kompetencje absolwentów studiów geoinformatycznych: doświadczenia Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, „Roczniki Geomatyki”, VII, 6 (36): 73–80.pl_PL
dc.referencesKroczak R., 2012, Systemy Informacji Geograficznej w szkole, „Geografia w Szkole”, 5: 6–10.pl_PL
dc.referencesMEN, 2017, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U., 2017, poz. 356).pl_PL
dc.referencesMEN, 2018a, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U., 2018, poz. 467).pl_PL
dc.referencesMEN, 2018b, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U., 2018, poz. 1679).pl_PL
dc.referencesNita J., Waga J.M., 2004, GIS w nauczaniu geografii: projekt TERRA-INFO-0597: możliwość wykorzystania baz danych, „Geografia w Szkole”, 3: 15–22.pl_PL
dc.referencesPiotrowska I., 1996, Wykorzystanie Geograficznych Systemów Informacyjnych w nauczaniu geografii, [w:] Jarowiecki J., Piskorz S. (red.), Różne drogi kształcenia i dokształcania nauczycieli geografii, Akademia Pedagogiczna w Krakowie, Kraków: 136–143.pl_PL
dc.referencesPiotrowska I., 2018, Technologie geoinformacyjne w podstawie programowej – wyzwanie dla nauczyciela geografii, [w:] Hibszer A., Szkurłat E. (red.), Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 8, Sosnowiec: 33–50.pl_PL
dc.referencesPiotrowska I., Hibszer A., Szkurłat E., Rachwał T., 2017, Nowa podstawa programowa z geografii w szkole podstawowej – komentarze i odpowiedzi do opinii, „Geografia w Szkole”, 2: 18–21.pl_PL
dc.referencesSamulowska M., Wyka E., 2015, Nauczanie z wykorzystaniem narzędzi GIS – przykłady rozwijania umiejętności analizowania informacji przestrzennych, [w:] Hibszer A., Szkurłat E. (red.), Technologie informacyjno-komunikacyjne w geograficznej praktyce edukacyjnej, „Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 5, Łódź: 89–104.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E., 2011, Idee Wacława Nałkowskiego a współczesna dydaktyka, [w:] Kurek S. (red.), Koncepcje Wacława Nałkowskiego w świetle osiągnięć współczesnej nauki i filozofii, „Studia Geographica II. Annals Universitatis Pedagogicae Cracoviensis”, 105, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków: 110–117pl_PL
dc.referencesSzkurłat E., Hibszer A., Angiel J., 2016, Zarys koncepcji szkolnej edukacji geograficznej, „Geografia w Szkole”, 5: 18–22.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E., Hibszer A., Piotrowska I., Rachwał T., 2017a, Komentarz do podstawy programowej geografia na II etapie edukacyjnym, [w:] Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem; szkoła podstawowa, geografia, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa: 24–36.pl_PL
dc.referencesSzkurłat E., Piotrowska I., Hibszer A., Rachwał T., Wieczorek T., 2017b, Nowa podstawa programowa z geografii dla liceum ogólnokształcącego oraz technikum ‒ ogólne założenia i warunki realizacji, „Geografia w Szkole”, 3: 26–31.pl_PL
dc.referencesZwoliński Z., 2009a, Rozwój myśli geoinformacyjnej, [w:] Zwoliński Z. (red.), GIS – platforma integracyjna geografii, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań: 9–21.pl_PL
dc.referencesZwoliński Z. (red.), 2009b, GIS – platforma integracyjna geografii (GIS – geography integration platform), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.pl_PL
dc.referencesZwoliński Z., 2010, O homologiczności polskiej terminologii geoinformacyjnej (On homology of the Polish geoinformation terminology), [w:] Zwoliński Z. (red.), GIS – woda w środowisku, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań: 21–30.pl_PL
dc.referencesEuropejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz.Urz.UE C 111 z dnia 6 maja 2008 r.).pl_PL
dc.contributor.authorEmailela.szkurlat@gmail.com
dc.contributor.authorEmailipiotrow@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.34.04


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.