Show simple item record

dc.contributor.authorKondej, Andrzej
dc.date.accessioned2019-08-05T07:39:19Z
dc.date.available2019-08-05T07:39:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29888
dc.description.abstractThe aim of the article is to present and analyze the deep transformations that have occurred in the retail trade of the FMCG in Poland after 1989. It presents the phase nature of the transformations of this market, which led to its current diversified structure. Both the development of domestic trade and the expansion of foreign trade corporations were taken into account. The content includes issues such as market diversification and concentration, development within particular formats and the phenomenon of convergence. The paper takes advantage of ongoing qualitative and quantitative research (since 2012) of the FMCG retail market in Poland by Kondej Marketing. The survey is based on aggregation and analysis of available secondary data, market observations and primary direct interviews. Particular emphasis is placed on the impact of the demand factor on the development and shaping of the structure of this market. The influence of disposable income on the situation within the retail market of the FMCG industry was comprehensively presented. The preferences and purchasing behavior of Polish consumers, which are unique on a European scale, were also taken into account. This applies, in particular, to the attitude of smart shopping and the tendency to buy in stores located near buyers’ place of residence. The article presents the thesis that the purchasing preferences of Polish consumers have a significant impact on the development of the sector and its structure.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life; 1
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectretail tradeen_GB
dc.subjectFMCGen_GB
dc.subjecttransformationen_GB
dc.subjecttrade formatsen_GB
dc.subjectstructure of tradeen_GB
dc.titleTransformacja handlu detalicznego Fast Moving Consumer Goods (FMCG) w Polsce po 1989 rokupl_PL
dc.title.alternativeTransformation of the Retail Trade of FMCG in Poland After 1989en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number85-101
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Bialystok, Faculty of Economics and Management, Department of Basis and Strategies Management
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesAlexander, N., & Doherty, A. M. (2009). International retailing. Oxford University Press.en_GB
dc.referencesAnaliza obywatelskiego projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę. (2016). https://ordoiuris.pl/wolnosc-gospodarcza/analiza-obywatelskiego-projektu-ustawy-o-ograniczeniu-handlu-w-niedzieleen_GB
dc.referencesAnaliza PIH: Jak podatek od dyskontów i hipermarketów może wzmocnić właścicieli polskich sklepów? (2016). http://www.pih.org.pl/images/analiza_pihpolski_rynek_handlu_pih_5.01.16.pdfen_GB
dc.referencesBank Danych Lokalnych. (2019). GUS. https://bdl.stat.gov.pl/BDL/starten_GB
dc.referencesBaza Sieci Detalicznych. (2019). Kondej Marketing. www.kondejmarketing.comen_GB
dc.referencesBliskość sklepu wyprzedziła niskie ceny w rankingu czynników decydujących o miejscu zakupów. (2015). http://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/raport-bliskosc-sklepu-wyprzedzila-niskie-ceny-w-rankingu-czynnikow-decydujacych-o-miejscu-zakupow,46584.htmlen_GB
dc.referencesDąbrowska, A., & Słaby, T. (2011). Sytuacja małych sklepów w Polsce. Małe sklepy osiedlowe. Raport z badań [raport wykonany na zlecenie Makro Cash and Carry Polska SA]. Warszawa.en_GB
dc.referencesDyskonty, drogerie i stacje benzynowe największymi beneficjentami zakazu handlu w niedziele. (2019). https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/dyskonty-drogerie-i-stacje-benzynowe-najwiekszymi-,53494en_GB
dc.referencesGardocka-Jałowiec, A. (2015). Zmiany konsumpcji a kreowanie innowacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.en_GB
dc.referencesGospodarcze skutki ograniczenia handlu w niedziele – realizacja czarnego scenariusza. (2019). Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. http://zpp.net.pl/wp-content/uploads/2019/03/Gospodarcze-skutki-ograniczenia-handlu-wniedziele.pdfen_GB
dc.referencesGrocery retail in Poland 2010–2020 – detailed analysis of convenience and proximity supermarkets segments. (2016). Roland Berger. https://www.rolandberger.com/it/Publications/Polish-grocery-retail-market-2010-2020.htmlen_GB
dc.referencesHandel w Polsce szybko się przeobraża. (2016). https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/handel-w-polsce-szybko-sie-przeobraza,6800/1en_GB
dc.referencesKaczmarek, T. (2010). Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.en_GB
dc.referencesKomunikat z badań BS 94/2013. (2013). CBOS. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_094_13.PDFen_GB
dc.referencesKoniorczyk, G. (2014). Smart shopping a zachowania zakupowe polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 3(350), 15–24.en_GB
dc.referencesKondej, A. (2006). Przeobrażenia w strukturze polskiego handlu detalicznego na przykładzie Łomży. W: A. Chmielak, & B. Plawgo (Eds.), Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju regionu. Łomża: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.en_GB
dc.referencesKondej, A. (2017). Wpływ zróżnicowania dochodów konsumentów na rozwój przedsiębiorstw handlowych branży FMCG (Fast Moving Consumer Goods) w Polsce [praca doktorska]. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.en_GB
dc.referencesKosińska-Gębska, M., Tul-Krzyszczuk, A., & Gębski, J. (2011). Handel detaliczny żywnością w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.en_GB
dc.referencesKowalska, K. (2012). Rozwój polskich sieci detalicznych jako sposób ograniczania siły rynkowej międzynarodowych korporacji handlowych. Warszawa: Difin.en_GB
dc.referencesKucharska, B., & Twardzik, M. (2007). Koncentracja i integracja w handlu. Aspekt teoretyczny. Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.en_GB
dc.referencesMusso, F., & Druica, E. (2014). Handbook on research on retailer-consumer relationship development. Londyn: IGI Global.en_GB
dc.referencesSieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce – raport GFK. (2016). https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/sieci-detaliczne-na-rynku-fmcg-wpolsce-raport-gfk,7576en_GB
dc.referencesSławińska, M. (Ed.). (2015). Strategie konkurencji w handlu detalicznym w warunkach globalizacji rynku. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.en_GB
dc.referencesSobczyk, G. (2018). Zachowania konsumentów wobec nowych trendów konsumpcji – wyniki badań. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Oeconomica, 52(1), 171–180.en_GB
dc.referencesWilk, W. (2013). Miasta zbyt małe na handel z dyskontem. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 15, 21–37en_GB
dc.contributor.authorEmailandrzej.kondej@uwb.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.22.1.05
dc.relation.volume22pl_PL
dc.subject.jelD12pl_PL
dc.subject.jelD40pl_PL
dc.subject.jelN84pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.