Wyświetlanie pozycji 1-20 z 26

    • Beethoven Różewicza i Herberta 

      Adamowska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article addresses the attitude of Różewicz and Herbert towards Beethoven’s music. The author of this paper refers to the following works: a story New School of Philosophy (PR I), an essay Painting by Night 21.01.85 ...
    • „Biały klawisz, czarny, czarny, biały…” czyli jak rozwiązać muzyczne łamigłówki z przeszłości. Tego lata, w Zawrociu Hanny Kowalewskiej 

      Krajewski, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      In Tego lata, w Zawrociu, Hanna Kowalewska presents a multi-layered story about the fate of the young heiress to the family fortune, called Matylda. This turns out to be an attempt to face the past, history and music that ...
    • Co jest przedmiotem krytyki muzycznej? Pytania wokół pewnego pojedynku na argumenty w Chińskim fortepianie Étienne’a Bariliera 

      Zarych, Elżbieta (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article deals with the topic of musical criticism, especially performance practice, asking a basic question about what is evaluated and what determines the value of the performance of a work. The reference point is a ...
    • Contrapuntal text and rondo (in the poetry of Desmond Egan and Jaroslav Seifert) 

      Novák, Radomil (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper is concerned with the complicated relationships between poetry and music. It tries to show that one of the common denominators between both arts can be the musical form in poetry, strictly speaking a method of ...
    • Deprecjacja czy podziw? O Skrzypcach i Klawesynie Zbigniewa Herberta 

      Wiśniewski, Jerzy (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      In Zbigniew Herbert’s early works from the volume Hermes, pies i gwiazda (Hermes, a dog and a star, 1957), one can find cues indicating that contacts with music were his source of ambivalent feelings and reflections. This ...
    • Julia Hartwig i „studia osobowe” 

      Dynkowska, Julia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper discusses Julia Hartwig’s poetic texts in which she focuses on the prominent classical and pop musicians (composers as well as performers, such as Ludwig van Beethoven and Janis Joplin). In Tomasz Cyz’s interview ...
    • Kiedy ucho robi oko, czyli o fonetach Stanisława Barańczaka wobec muzyki 

      Reimann-Czajkowska, Aleksandra (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper examines the question of the relations between music and the written word. Interdisciplinary interpretations of selected fonety – a literary genre proposed by Barańczak in Pegaz Zdębiał – discuss translation ...
    • Konteksty muzyczne w Rymach dziecięcych Kazimiery Iłłakowiczówny 

      Rosół, Patrycja (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      The topic of this paper is Kazimiera Iłłakowiczówna Children’s Rhymes – a book of poetic miniatures for children, to which Karol Szymanowski composed a set of songs for voice and piano entitled Children’s Rhymes Op. 49 in ...
    • Kryminał muzyczny? Refleksje na marginesie powieści kryminalnych Jana Antoniego Homy 

      Berkan-Jabłońska, Maria (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article begins with addressing the 19th century relationships between the detective story and classical music, which were found, for example, in Charles Dickens’ or Arthur Conan Doyle’s works. Against this background, ...
    • Literature reflecting on Frederic Chopin’s visits to the spa towns of western Czechia 

      Martinek, Libor (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      The composer Frederic Chopin is connected with Czechia through a number of visits (in Carlsbad, Prague, Děčín, Teplice, and Marienbad) which he spent joyfully meeting his family, who lived in the Russian-occupied Poland. ...
    • Między Bogiem a Naturą. Słowo i muzyka w świecie Leśmiana 

      Cieślik, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This essay shows how multidirectional relations between the words and the music are bound in Leśmian’s world. The medium is a human being, a poet-singer oversensitive to the voice of being, who turns music into words and ...
    • Między wizją a praktyką. Początki niemieckiej opery romantycznej w ujęciu E.T.A. Hoffmanna 

      Kornatowska, Beata (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article is devoted to the theory of new German opera created by E.T.A Hoffmann and the first attempt to putting it into practice. His short story entitled The Poet and the Composer (1813) and released in the Leipzig ...
    • Mit orfejski à rebours. O Pieśni tryumfującej miłości Tadeusza Micińskiego 

      Badowska, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      The author analyses Pieśń tryumfującej miłości (one the prose poems by Tadeusz Miciński) as an inverted version of the myth of Orpheus and Eurydice. The interpretation is embedded in the context of the Orphic doctrine and ...
    • Możliwości partytury – możliwości poezji. Schäffer i Wirpsza 

      Bogalecki, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper is an attempt to compare experimental artistic activities taken independently by the composer Bogusław Schäffer, and the poet Witold Wirpsza in the 1960s. In the works of the former the role and ways of using a ...
    • Muzyczny idiom Ośmiu nokturnów Władysława Sebyły. Rozpoznanie wstępne 

      Tenczyńska, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article analyses the aspects of the lexical, stylistic and structural levels of Eight Nocturns from Władysław Sebała’s volume Egotic Concerto, which make up the musical idiom of the cycle. The analysis of its relationship ...
    • Muzyka i akustyka w słuchowiskach – radiowych adaptacjach sztuk Tadeusza Różewicza 

      Zwolińska, Barbara (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      The object of my interest is music co-creating the so-called “acoustic kitchen” in radio drama adaptations of Tadeusz Różewicz’s works. There is no doubt that both in older versions of radio dramas, including Świadkowie ...
    • Muzyka i muzyczność w utworach Vladimira Nabokova 

      Ginter, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This paper aims to present music and musicality as aspects of Vladimir Nabokov’s prose, as well as his relationship with music. As is shown in this article, Nabokov’s literary texts involve at least three different aspects ...
    • O muzyczności Wirów Henryka Sienkiewicza 

      Samborska-Kukuć, Dorota Karolina (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      Alhough Henryk Sienkiewicz’s musical competence was not extensive, his writing shows predilection for the harmony of such eminent composers as Beethoven and Schumann. Musical thematisations that highlight the transcendent ...
    • Od Baudelaire’a do Mallarmégo. W poszukiwaniu ideału muzyczności 

      Opiela-Mrozik, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)
      This article undertakes the topic of the evolution in perceiving the ideal of literary musicality among representatives of French symbolism, taking into account Baudelaire and Mallarmé. The former, who is considered to be ...
    • Od Redakcji 

      Wiśniewski, Jerzy (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-03-28)