Show simple item record

dc.contributor.authorKamosiński, Sławomir
dc.date.accessioned2019-09-16T13:45:33Z
dc.date.available2019-09-16T13:45:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30175
dc.description.abstractIn this paper I propose to show a problem that at first sight seems clear, and thus “non-scientific”; however, after a closer look at the source material, it proves to be an important factor for contemporary entrepreneurs conducting business activities. The scientific issue is encapsulated in a concise statement: the company as a value for the entrepreneur. In order to develop the presented thesis, one must point to the fact that a company that has been established by an entrepreneur has a particular value for him, both in the material sense (its valuation on the market), and in an immaterial sense (as a symbolic value). It seems that the symbolic value greatly exceeds the material value, if we consider the entrepreneur’s perspective. Analysis of the value of a company throughout the research allows us to perceive it as the actual fulfillment of an entrepreneur’s life plans, as a workplace and a family value (frequently called the family gem). The enterprise, which is at the same time a brand, is very often the entrepreneur’s brand certificate. The social involvement of the entrepreneur and the formation of an integrated, loyal team of employees are also values in themselves. Considering the non-material value, the enterprise allows the entrepreneur and the employees to meet their needs of self-realization and appreciation. The paper was prepared based on an analysis of answers entrepreneurs gave to specialist periodicals and popular dailies. In addition, I have used my own research, conducted in 2017, among entrepreneurs who represent the small and medium enterprise sector located in towns and villages.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectnon-material value (intangible)en_GB
dc.subjectcompany material value (assets)en_GB
dc.subjectentrepreneuren_GB
dc.subjectfamily companyen_GB
dc.subjectsocial responsibility of businessen_GB
dc.subjectentrepreneurshipen_GB
dc.titleFirma jako wartość dla przedsiębiorcypl_PL
dc.title.alternativeThe company as a value for the entrepreneuren_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number85-100
dc.contributor.authorAffiliationKazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Faculty of Administration and Social Sciences
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesCo zmienić w polskim systemie podatkowym. (2019). Forbes, 2, 106–107.pl_PL
dc.referencesCórce ufam bezgranicznie. Zbigniew Grycan przygotowuje Małgorzatę do przejęcia sterów, sam jednak nie zwalnia tempa. (2017). Forbes, 12, 20–24.pl_PL
dc.referencesCzerniak, A., Haponiuk, H., & Kąsek, L. (2018). Przedsiębiorca odczarowany. Kim są twórcy polskiej gospodarki? Warszawa: Polska Rada Biznesu.pl_PL
dc.referencesDusza z ciała biznesmena. Z Jackiem Santorskim rozmawia Piotr Gruszczyński. (2005, 27 marca). Tygodnik Powszechny.pl_PL
dc.referencesFukuyama, F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGóralczyk, P. (red.). (2013). Myśli o… pracy. Forbes, 11, 212.pl_PL
dc.referencesJak podtrzymać polski cud gospodarczy. (2019). Forbes, 02, 100–101.pl_PL
dc.referencesJasiecki, K. (2013). Kapitalizm po polsku. Między modernizacją a peryferiami Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.pl_PL
dc.referencesKamosiński, S. (2018). Sektor małych i średnich przedsiębiorstw a społeczna odpowiedzialność biznesu. Raport z badań własnych przeprowadzonych w gminie rolniczej. Marketing i Rynek, 11, 191–201.pl_PL
dc.referencesKarnaszewski, P. (2019). Polskie firmy ruszyły na łowy za granicą. Forbes, 02, 74–81.pl_PL
dc.referencesMackiewicz, A. J. (2010). Psychologia zwolnień. Jak właściwie prowadzić działania derekrutacyjne. Warszawa: Difin.pl_PL
dc.referencesNie było wyjścia, musieliśmy sami sobie poradzić. Piotr Voelkel z rodziną. (2017). Forbes, 1, 26–30.pl_PL
dc.referencesNie jestem pazerny. Zbigniew Jakubas o tym, jak się robi biznes w Polsce, rozmawiali Piotr Karnaszewski i Filip Kowalik. (2018). Forbes, 6, 22–30.pl_PL
dc.referencesNie muszę być najmądrzejszy w firmie. Rozmowa Macieja Drzewickiego i Grzegorza Kubickiego z Leszkiem Gierszewskim, prezesem firmy Drutex. (2016). Gazeta Wyborcza, 3–5.pl_PL
dc.referencesNiektórzy wolą raczej zginąć, niż się zmienić. Prof. Krzysztof Obłój w rozmowie z Piotrem Karnaszewskim. (2017). Forbes, 12, 50–58.pl_PL
dc.referencesObłój, K. (2017). Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.pl_PL
dc.referencesTwarzy wam nie pokażę. Ale wnętrze bez oporów. Rozmowa Eryka Stankunowicza z Markiem Piechockim. (2019). Forbes, 02, 28–38.pl_PL
dc.referencesU mnie wszystko jest przemyślane. Z Danielem Mzykiem rozmawiał Filip Kowalik. (2018). Forbes, 12, 26–36.pl_PL
dc.referencesZ węglem Polsce nie do twarzy. Z Jennifer Morgan rozmawia Paulina Reiter. (2018). Gazeta Wyborcza, nr 280.9494.pl_PL
dc.referencesZa 50 lat to wciąż będzie nasz biznes, Zbigniew Juroszek z synem. (2017). Forbes, 12, 37–39.pl_PL
dc.referencesZasiadczyk, A., & Krasicki, A. (2016). Polskie firmy rodzinne. Warszawa: Wydawnictwo Muza.pl_PL
dc.referencesZielewski, P. (2018). Ludzie są najważniejsi. Raport McKinsey i Forbesa jak wykorzystać potencjał automatyzacji. Forbes, 6, 82–84.pl_PL
dc.contributor.authorEmailslawomirkamosinski@ukw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.22.2.06
dc.relation.volume22pl_PL
dc.subject.jelJ52pl_PL
dc.subject.jelZ13pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.