Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKacperczyk, Anna
dc.date.accessioned2020-12-29T09:38:06Z
dc.date.available2020-12-29T09:38:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKacperczyk Anna (2014) Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 32–74 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32978
dc.description.abstractCelem artykułu jest wprowadzenie pojęciowego ładu w obszarze terminologii oraz opisu praktycznych zastosowań autoetnografii. Autorka na podstawie przeglądu badań posługujących się tą praktyką badawczą usiłuje zrekonstruować wymiary, w jakich występuje autoetnografia we współczesnych badaniach społecznych. Wyróżnia trzy poziomy, na których wykorzystywana jest autoetnografia: (1) poziom wytwarzania danych, na którym autoetnografia pozostaje wyłącznie techniką otrzymywania informacji, (2) poziom rozwiązywania problemów badawczych, na którym autoetnografia funkcjonuje jako metoda lub strategia badawcza oraz (3) poziom epistemologiczny, dotyczący samej filozofii uprawiania badań, na którym autoetnografia jawi się jako nowy paradygmat badań społecznych. Przyczyny zainteresowania autoetnografią autorka widzi w przemianach samej humanistyki (w postmodernistycznym zwrocie oraz zwrocie performatywnym). Omawia kolejno powody, dla których w naukach społecznych konieczne jest odwoływanie się do perspektywy uczestnika. Uściśla zakresy znaczeniowe pojęcia „autoetnografia”, nawiązując do historii zastosowań tego pojęcia. Autorka przytacza liczne przykłady aplikacji tej praktyki badawczej, omawiając także uwarunkowania krytyki kierowanej pod jej adresem. Rozważając metodologiczny status autoetnografii, autorka wskazuje na zasadnicze pęknięcie paradygmatyczne pomiędzy analitycznym a ewokatywnym ujmowaniem autoetnografii. Rozdziela ono światy praktyk badawczych na scjentystyczny i przeintelektualizowany program opisu rzeczywistości społecznej wyrażający tendencje analityczne oraz ewokatywny program pielęgnowania żywego doświadczenia, wyrażający tendencję do współodczuwania i doświadczania współobecności Innych.pl_PL
dc.description.abstractThe goal of the paper is an introduction of conceptual order to existing categories of autoethnography research. The author tries to reconstruct dimensions in which autoethnography is used in contemporary social investigation basing on the review of studies referring to autoethnography. She distinguishes three levels on which autoethnography is applied: (1) the level of techniques of data gathering, (2) the level of investigation method or strategy, (3) the epistemological level referring to philosophy of social research in which autoethnography appears as new paradigm of social research. The reasons of great popularity of autoethnography come from metamorphosis of the humanities itself (after postmodern turn and performative turn). The author discusses reasons of necessity to appeal to approach of “participant’s perspective” in the social sciences. She specifies denotations of the term “autoethnography” with reference to history of its applications and enumerates conditions of critique referring to this kind of investigation practice. Discussing methodological status of autoethnography, the author indicates fundamental paradigmatic split between analytic and evocative autoethnography, which separate these two worlds of research practices. The first one is marked by scientistic and excessively intellectual agenda of reality description. The second one accents emotional, intimate involvement and embodied participation into the collaborative process of knowledge creation.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectautoetnografia analitycznapl_PL
dc.subjectautoetnografia ewokatywnapl_PL
dc.subjecttechniki otrzymywania danychpl_PL
dc.subjectmetoda badawczapl_PL
dc.subjectparadygmatpl_PL
dc.subjectperspektywa uczestnikapl_PL
dc.subjectanalytic autoethnographypl_PL
dc.subjectevocative autoethnographypl_PL
dc.subjecttechniques of data gatheringpl_PL
dc.subjectmethod of social researchpl_PL
dc.subjectparadigmpl_PL
dc.subjectparticipant’s perspectivepl_PL
dc.titleAutoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografiipl_PL
dc.title.alternativeAutoethnography – Technique, Method, or New Paradigm? On Methodological Status of Autoethnographypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number32–74pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Kacperczyk, dr, socjolog, adiunkt w Katedrze Metod i Technik Badań Społecznych w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Członek zespołu redakcyjnego „Qualitative Sociology Review” oraz „Przeglądu Socjologii Jakościowej”. Członek Zarządu Oddziału Łódzkiego PTS. Za książkę Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicyjnej (2006) otrzymała w 2008 roku Nagrodę im. Stanisława Ossowskiego. Zainteresowania naukowe: metodologia badań społecznych, teoria ugruntowana, badania jakościowe, symboliczny interakcjonizm. Adres kontaktowy: Katedra Metod i Technik Badań Społecznych Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódźpl_PL
dc.referencesAnderson Leon (2006a) Analytic Autoethnography. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, no. 4, s. 373–395.pl_PL
dc.referencesAnderson Leon (2006b) On Apples, Oranges, and Autopsies: A Response to Commentators. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, s. 450–465.pl_PL
dc.referencesAndrews Tom (1998) Codeine Diary. True Confessions of a Reckless Hemophiliac. San Diego, New York, London: Harvest Book Harcourt Brace & Company.pl_PL
dc.referencesAtkinson Paul (1997) Narrative Turn in a Blind Alley? „Qualitative Health Research”, vol. 7, no. 3, s. 325–344.pl_PL
dc.referencesBehar Ruth (1996) The Vulnerable Observer: Anthropology That Breaks Your Heart. Boston: Beacon.pl_PL
dc.referencesBlumer Herbert (2007) Nauka bez pojęć [w:] tenże Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda. Przełożyła Grażyna Woroniecka. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, s. 119–131.pl_PL
dc.referencesBochner Arthur P. (1997) It’s About Time. Narrative and the Divided Self. „Qualitative Inquiry”, vol. 3, no. 4, s. 418–419.pl_PL
dc.referencesButler Sandra, Rosenblum Barbara (1991) Cancer in Two Voices. Duluth: Spinsters Ink.pl_PL
dc.referencesByczkowska Dominika (2012) Ciało w tańcu. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesCharmaz Kathy (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Przełożyła Barbara Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesChurch Kathryn (1995) Forbidden Narratives: Critical Autobiography as Social Science. Amsterdam: Gordon & Breach.pl_PL
dc.referencesClarke Adele E. (2003) Situational Analyses: Grounded Theory Mapping After the Postmodern Turn. „Symbolic Interaction”, vol. 26, no. 4, s. 553–576.pl_PL
dc.referencesClarke Adele E. (2005) Situational Analysis. Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks: Sage.pl_PL
dc.referencesClough Patricia Ticineto (1997) Autotelecommunication and Autoethnography: A Reading of Carolyn Ellis’s Final Negotiations. „Sociological Quarterly”, vol. 38, s. 95–110.pl_PL
dc.referencesCollins Peter, Gallinat Anselma, eds. (2010) The Ethnographic Self as Resource. Writing Memory and Experience into Ethnography. New York, Oxford: Berghahn Books.pl_PL
dc.referencesCommunication Studies 298 (1999) Shopping for Family. „Qualitative Inquiry”, vol. 5, no 2, s. 147–180.pl_PL
dc.referencesCooley Charles Horton (1909) Social Organization: A study of the larger mind. New York: Charles Scribner’s Sons.pl_PL
dc.referencesCsikszentmichaly Mihaly (1996) Przepływ. Jak poprawić jakość życia. Psychologia optymalnego doświadczenia. Przełożyła Magdalena Wajda. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.pl_PL
dc.referencesDavies Charlotte Aull (1999) Reflexive Ethnography: A Guide to Researching Selves and Others. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesDeck Alice A. (1990) Atoethnography: Zora Neale Hurston, Noni Jabavu, and Cross-Disciplinary Discourse. „Black American Literature Forum”, vol. 24, s. 237–256.pl_PL
dc.referencesDenzin Norman K. (1989) Interpretive Biography. Newbury Park: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (1978) Writing and Difference. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2007) Zwrot performatywny we współczesnej humanistyce. „Teksty Drugie”, nr 5, s. 48–61.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (1991) Sociological Introspection and Emotional Experience. „Symbolic Interaction”, vol. 14, no. 1, s. 23–50.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (1993) “There Are Survivors”: Telling a Story of Sudden Death. „Sociological Quarterly”, no 34, s. 711–730.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (1995) Speaking of Dying: An Ethnographic Short Story. „Symbolic Interaction”, vol. 18, no. 1, s. 73–81.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (1997) Evocative Autoetnography: Writing Emotionally About Our Lives [w:] Wiliam G. Tierney, Yvonna S. Lincoln, eds., Representation and the Text: Re-framing the Narrative Voice. Albany: State University of New York Press, s. 115–142.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (1998) Exploring Loss Through Autoethnographic Inquiry: Autoethnographic Stories, Co-constructed Narratives, and Interactive Interviews [w:] John H. Harvey, ed., Perspectives on Loss: A Sourcebook. Philadelphia: Taylor & Francis, s. 49–62.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (2004) The Ethnographic I: A Methodological Novel About Autoethnography. Walnut Creek: AltaMira Press.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (2009) Revision: Autoethnographic Reflections on Life and Work. Walnut Creek: Left Coast Press.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn, Bochner Arthur P., eds., (1996a) Composing Ethnography: Alternative Forms of Qualitative Writing. Walnut Creek: AltaMira.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn, Bochner Arthur P., eds. (1996b) Taking Ethnography Into a Twenty-First Century. Special Issue: „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 25, no. 1.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn, Bochner Arthur P. (2000) Autoethnography, Personal Narrative, and Reflexivity: Researcher as Subject [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research, 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, s. 733–768.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn, Bochner Arthur P. (2006) Analyzing Analytic Autoethnography: An Autopsy. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, no. 4, s. 429–449.pl_PL
dc.referencesFinley Susan (2009) Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom 2. Przełożył Michał Podgórski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 57–79.pl_PL
dc.referencesFontana Andrea (2002) Postmodern Trends in Interviewing [w:] Jaber Gubrium, James Holstein, eds., Handbook of Interview Research: Context and Method. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, s. 161–175.pl_PL
dc.referencesFox Ragan (2010) Re-membering Daddy: Autoethnographic Reflections of My Father and Alzheimer’s Disease. „Text and Performance Quarterly”, vol. 30, no. 1, s. 3–20.pl_PL
dc.referencesFrank Arthur W. (1995) The Wounded Storyteller. Body, Illness, and Ethics. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesFrank Arthur W. (2002) At the Will of the Body. Reflections on Illness. Boston, New York: Houghton Mifflin Company.pl_PL
dc.referencesGilgun Jane F. (1999) Fingernails Painted Red: A Feminist, Semiotic Analysis of a “Hot” Text. „Qualitative Inquiry”, vol. 5, no. 2, s. 181–207pl_PL
dc.referencesGouldner Alvin W. (2010) Kryzys zachodniej socjologii. Przełożył Paweł Tomanek. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl_PL
dc.referencesGubrium Jaber, Holstein James, ed. (2002) Handbook of Interview Research: Context and Method. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesHamdan Amani (2012) Autoethnography as a Genre of Qualitative Research: A Journey Inside Out. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 11, no. 5, s. 586–606.pl_PL
dc.referencesHanauer David I. (2012) Growing Up in the Unseen Shadow of the Kindertransport: A Poetic-Narrative Autoethnography. „Qualitative Inquiry”, vol. 18, no. 10, s. 845–851.pl_PL
dc.referencesHayano David M. (1979) Auto-ethnography: Paradigms, Problems, and Prospects. „Human Organization”, vol. 38, no. 1, s. 99–103.pl_PL
dc.referencesHayano David M. (1982) Poker Faces. The Life and Work of Professional Card Players. Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesHeider Karl G. (1975) What Do People Do? Dani Auto-Ethnography. „Journal of Anthropological Research”, vol. 31, no. 1, s. 3–17.pl_PL
dc.referencesHerman Nancy J., Reynolds Larry T. (1995) Symbolic Interaction. An Introduction to Social Psychology. New York: General Hall.pl_PL
dc.referencesHerndon Crystal (1993) Gendered Fictions of Self and Community: Autobiography and Autoethnography in Caribbean Women’s Writing [niepublikowana praca doktorska]. Austin: University of Texas.pl_PL
dc.referencesHolman Jones Stacy (2005) (M)othering Loss: Telling Adoption Stories, Telling Performativity. „Text and Performance Quarterly”, vol. 25, no. 2, s. 113–135.pl_PL
dc.referencesHolman Jones Stacy (2009) Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom 2. Przełożył Michał Podgórski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 175–218.pl_PL
dc.referencesJago Barbara J. (1996) Postcards, Ghosts, and Fathers: Revising Family Stories. „Qualitative Inquiry”, vol. 2, no. 4, s. 495–516.pl_PL
dc.referencesJago Barbara J. (2006) A Primary Act of Imagination: An Autoethnography of Father-Absence. „Qualitative Inquiry”, vol. 12, no. 2, s. 398–426.pl_PL
dc.referencesKacperczyk Anna (2007) Badacz i jego poszukiwania w świetle „analizy sytuacyjnej” Adele E. Clarke. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 3, nr. 2, s. 5–32 [dostęp 2 sierpnia 2014 r.] Dostępny w Internecie: ‹http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/ Volume4/PSJ_3_2.pdf›.pl_PL
dc.referencesKacperczyk Anna (2012) Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 32–63 [dostęp 2 sierpnia 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http:// przegladsocjologiijakosciowej.org/Volume19/PSJ_8_2_Kacperczyk.pdf›.pl_PL
dc.referencesKafar Marcin (2010) O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu [w:] Bożena Płonka-Syroka, Michał Skrzypek, red., Doświadczenie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych. Wrocław: Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, s. 335–352.pl_PL
dc.referencesKafar Marcin red. (2011) Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKafar Marcin (2013a) W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKafar Marcin red. (2013b) Scientific Biographies. Between the “Professional” and “Non-Professional” Dimensions of Humanistic Experiences. Łódź, Kraków: Łódź University Press & Jagiellonian University Press.pl_PL
dc.referencesKarp David A. (1996) Speaking of Sadness: Depression, Disconnection, and the Meaning of Illness. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesKaufmann Jodi (2011) An Autoethnography of a Hacceity: A-Wo/ man-to-Eat-Androgen. „Cultural Studies 1 Critical Methodologies”, vol. 11, no. 1, s. 38–46.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2012) Czy ciało jest świątynią duszy? Współczesna praktyka jogi jako fenomen psychospołeczny. Warszawa: Difin.pl_PL
dc.referencesKubinowski Dariusz (2010) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesKwiatkowski Piotr T. (2007) Etnograficzne badania marketingowe [w:] D. Maison, A. Noga-Bogomilski, red., Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 3–25.pl_PL
dc.referencesLionnet Françoise (1989) Autoethnography: The An-archic Style of Dust Tracks on a Road [w:] taż, Autobiographical Voices: Race, Gender, Self-Portraiture, Ithaca: Cornell University Press, s. 97–129.pl_PL
dc.referencesLofland John i in. (2006) Analyzing social settings. A Guide to Qualitative Observation and Analysis. Belmont, CA: Wadsworth.pl_PL
dc.referencesLois Jennifer (2003) Heroic Efforts: The Emotional Culture of Search and Rescue Volunteers. New York: New York University Press.pl_PL
dc.referencesLutyński Jan (1994) Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesLyotard Jean-François (1997) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.pl_PL
dc.referencesMcAdams Dan P. (1997) Stories We Live By: Personal Myths and the Making of the Self. New York: William Morrow.pl_PL
dc.referencesMcIlveen Peter (2008) Autoethnography as a Method for Reflexive Research and Practice in Vocational Psychology. „Australian Journal of Career Development”, vol. 17, no. 2, s. 13–20.pl_PL
dc.referencesMcMahon Jennifer (2008) “Body Work – Regulation of a Swimmer Body”: An Autoethnography From an Australian Elite Swimmer. University of Tasmania. Paper Presented at the Australian Association for Research in Education Annual Conference, Brisbane 2008.pl_PL
dc.referencesMcMahon Jennifer, Dinan Thompson Maree (2011) ‘Body Work – Regulation of a Swimmer Body’: An Autoethnography from an Australian Elite Swimmer, „Sport, Education and Society”, vol. 16, no. 1, s. 35–50.pl_PL
dc.referencesMcMahon Jennifer, Penney Dawn (2013a) Body Pedagogies, Coaching and Culture: Three Australian Swimmers’ Lived Experiences, „Physical Education and Sport Pedagogy”, vol. 18, no. 3, s. 317–335pl_PL
dc.referencesMcMahon Jennifer, Penney Dawn (2013b) (Self-) Surveillance and (self-) Regulation: Living by Fat Numbers Within and Beyond a Sporting Culture, „Qualitative Research in Sport, Exercise and Health”, vol. 5, no. 2, s. 157–178.pl_PL
dc.referencesMokrzycki Edmund (1971) Założenia socjologii humanistycznej. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesMukaia Takayo (1989) A Call for Our Language: Anorexia From Within. „Women’s Studies Interactional Forum”, vol. 12, no. 6, s. 613–638.pl_PL
dc.referencesMuncey Tessa (1998) The Pregnant Adolescent: Sexually Ignorant or Destroyer of Societies Values? [w:] M. Morrissey, ed., Sexuality and Healthcare: A Human Dilemma. Salisbury: Mark Allen, s. 127–158.pl_PL
dc.referencesMuncey Tessa (2005) Doing Autoethnography. „International Journal of Qualitative Method”, vol. 4, no. 1, s. 69–86.pl_PL
dc.referencesMuncey Tessa (2010) Creating Autoethnographies. London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesMurphy Robert F. (1987) The Body Silent. New York: Norton.pl_PL
dc.referencesMyrdal Gunnar (1975) Obiektywność w badaniach społecznych [w:] Piotr Sztompka, red., Metodologiczne podstawy socjologii. Wybór tekstów. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 226–235.pl_PL
dc.referencesNeumann Mark (1996) Collecting Ourselves at the End of the Century [w:] C. Ellis, A. P. Bochner, eds., Composing Ethnography: Alternative Forms of Qualitative Writing. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, s. 172–198.pl_PL
dc.referencesNowak Stefan (1965) Metody badań socjologicznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesOssowski Stanisław (1967) Zoologia społeczna i zróżnicowanie kulturowe [w:] tenże, Dzieła, t. 4 O nauce. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 329–350.pl_PL
dc.referencesOssowski Stanisław (2001) O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesOuellet Lawrence J. (1994) Pedal To The Metal: The Work Life of Truckers. Philadelphia: Temple University Press.pl_PL
dc.referencesPratt Mary Louise (1994) Transculturation and Autoethnography: Peru 1615/1980 [w:] Francis Barker, Peter Hulme, Margaret Iverson, eds. Colonial Discourse / Postcolonial Theory. Manchester: Manchester University Press, s. 24–46.pl_PL
dc.referencesReed-Danahay Deborah, ed. (1997) Auto/ethnography: Rewriting the Self and the Social (Explorations in Anthropology). Oxford, New York: Berg Publishers.pl_PL
dc.referencesRichardson Laurel (1990) Writing Strategies: Reaching Diverse Audiences. London: Sage.pl_PL
dc.referencesRichardson Laurel (1994) Writing: A Method of Inquiry [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, s. 516–529.pl_PL
dc.referencesRichardson Laurel (1997) Fields of Play: Constructing an Academic Life. New Brunswick: Rutgers University Press.pl_PL
dc.referencesRonai Carol Rambo (1992) The Reflexive Self Through Narrative. A Night in the Life of an Erotic Dancer/Researcher [w:] C. Ellis, M. G. Flaherty, eds., Investigating Subjectivity. Research on Lived Experience. London: Sage, s. 102–124.pl_PL
dc.referencesRonai Carol Rambo (1995) Multiple Reflections of Child Sex Abuse: An Argument for a Layered Account. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 23, no. 4, s. 395–426.pl_PL
dc.referencesRuiz-Junco Natalia, Vidal-Ortiz Salvador (2011) Autoethnography: The Social Through the Personal [w:] Ieva Zake, Michael DeCesare, eds., New Directions in Sociology. Essays on Theory and Methodology in the 21st Century. Jefferson: McFarland & Company, s. 193–211.pl_PL
dc.referencesSanders Clinton R. (1999) Understanding Dogs. Living and Working with Canine Companions. Philadelphia: Temple University Press.pl_PL
dc.referencesSchoepflin Todd (2009) On Being Degraded in Public Space: An Autoethnography. „The Qualitative Report”, vol. 14, no. 2, s. 361–373.pl_PL
dc.referencesSilverman David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Przełożyły Małgorzata Głowacka-Grajper, i Joanna Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSmith Brett (1999) The Abyss: Exploring Depression Through a Narrative of the Self. „Qualitative Inquiry”, vol. 5, s. 264–279.pl_PL
dc.referencesSpry Tami (1995) In the Absence of Word and Body: Hegemonic Implications of “Victim” and “Survivor” in Women’s Narratives of Sexual Violence. „Women and Language”, no. 18, s. 27–32.pl_PL
dc.referencesSpry Tami (2001) Performing Autoethnography: An Embodied Methodological Praxis. „Qualitative Inquiry”, vol. 7, no. 6, s. 706–732.pl_PL
dc.referencesTamas Sophie (2009) Writing and Righting Trauma: Troubling the Autoethnographic Voice. „Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research”, vol. 10, no. 1, art. 22 [dostęp 2 sierpnia 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹http://nbn-resolving.de/ urn:nbn:de:0114-fqs0901220›.pl_PL
dc.referencesTamas Sophie (2011) Life After Leaving. The Remains of Spousal Abuse. Walnut Creek: Left Coast Press.pl_PL
dc.referencesTedlock Barbara (1991) From Participant Observation to the Observation of Participation: The Emergence of Narrative Ethnography. „Journal of Anthropological Research”, vol. 41, no. 1, s. 69–94.pl_PL
dc.referencesThomas William I., Znaniecki Florian (1986) Chłop polski w Europie i Ameryce, tom 3, Pamiętnik imigranta. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesTillmann-Healy Lisa (2001) Between Gay and Straight: Understanding Friendship Across Sexual Orientation. London: AltaMira Press.pl_PL
dc.referencesTrotter Maria (1992) Life Writing: Exploring the Practice of Autoethnography in Antropology [niepublikowana praca magisterska]. Urbana-Champaign: University of Ilinois.pl_PL
dc.referencesTrujillo Nick (1998) In Search of Nanny’s Grave. „Text and Performance Quarterly”, no. 18, s. 344–368.pl_PL
dc.referencesTurner Victor, Bruner Edward M. (2009) Antropologia doświadczenia. Przełożyły Ewa Klekot i Agnieszka Szurek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesTyler Stephen (1986) Post-modern Ethnography: From Document of the Occult to Occult Document [w:] James Clifford, George E. Marcus, eds., Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley: University of California Press, s. 122–140.pl_PL
dc.referencesVan Maanen John (1988) Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesVan Maanen John (1990) Researching lived experience: Human Science for an action sensitive pedagogy, Albany: State University of New York Press.pl_PL
dc.referencesVan Maanen John (1995) An end to innocence: The ethnography of ethnography [w:] tenże, ed., Representation in ethnography. Thousand Oaks, CA: Sage., s. 1–35.pl_PL
dc.referencesWacquant Loïc (2003) Body and Soul: Notebooks of an Apprentice Boxer. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesWeaver-Hightower Marcus B. (2012) Waltzing Matilda: An Autoethnography of a Father’s Stillbirth. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 41, no. 4, s. 462–491.pl_PL
dc.referencesWejland Andrzej Paweł (2013) Zaangażowanie i autobiografia [w:] Marcin Kafar, W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 9–17.pl_PL
dc.referencesWyka Anna (1989) W poszukiwaniu nowych wzorów badań społecznych [w:] Antoni Sułek, Krzysztof Nowak, Anna Wyka, red., Poza granicami socjologii ankietowej. Warszawa: IS UW, PTS, s. 319–335.pl_PL
dc.referencesWyka Anna (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys Elżbieta (1995) Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia. Warszawa: Wydawnictwo Semper.pl_PL
dc.referencesZnaniecki Florian (1957) Social Actions [w:] L. A. Coser, B. Rosenberg, eds., Sociological Theory. New York: The Macmillan Company.pl_PL
dc.referencesZnaniecki Florian (1963) Cultural Sciences. Urbana: University of Illinois Press.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.kacperczyk@gmail.compl_PL
dc.relation.volume10pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord