Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKossakowski, Radosław
dc.date.accessioned2020-12-29T09:40:45Z
dc.date.available2020-12-29T09:40:45Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKossakowski Radosław (2014) Medytacja i futbolowa gorączka. O potencjale, ograniczeniach i domknięciach autoetnografii. „Przeglad Socjologii Jakościowej”, t. 10, nr 3, s. 96–122 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32980
dc.description.abstractTekst podejmuje dyskusję w sporze pomiędzy przedstawicielami nurtu „sugestywnego” i „analitycznego” w prowadzeniu badań autoetnograficznych. Główne założenie tekstu mówi, że te dwa podejścia można ze sobą łączyć, wykorzystując zalety każdego z nich. Autor wskazuje na ograniczenia podejścia „sugestywnego” i poddaje krytyce jego główne założenia odnoszące się do braku zaangażowania w rozwój teoretyczny dotyczący kultury. Uznaje się za zasadne twierdzenie o konieczności refleksyjnej analizy roli badacza w procesie badawczym. Nie wydaje się jednak, by uwikłanie badacza w strukturę normatywną, społeczną badanej kultury uniemożliwiało tworzenie bardziej ogólnych wyjaśnień dotyczących badanych zjawisk. Można to osiągnąć choćby przez zróżnicowanie dostępnych danych empirycznych, na przykład w postaci wywiadów z innymi członkami kultury czy analizę treści. Akcentowanie sugestywnych walorów autoetnografii nie musi stać w sprzeczności z dążeniem do odkrywania porządku organizacji społecznej i autochtonicznych wzorów kulturowych. W tekście znalazło się również miejsce na wątki z badań własnych. Autoetnografia medytacji oraz kultury kibicowskiej pozwala nie tylko poszerzyć wiedzę dotyczącą tych zjawisk, ale także wskazać ograniczenia i zalety metodypl_PL
dc.description.abstractThe article undertakes discussion within dispute between the representatives of “evocative” and “analytical” fields of autoethnography. The main assumption of the text is that these two approaches can be combined, using the advantages of each. The author points out the limitations of the “evocative” approach and criticizes its main assumptions concerning the lack of commitment to development of theory in social sciences. It is considered reasonable to take into account reflective analysis on the role the researcher has in the research process. It does not seem, however, that researcher’s entanglement in normative and social structure can prevent the formation of more general explanations. This can be achieved due to diversification of available empirical data, for example, in the form of interviews with other members of the culture, or content analysis. Emphasizing of evocative values need not be in contradiction with the pursuit of exploring the order of social organization and indigenous cultural patterns. In the article, some samples from research fields are considered. Autoethnography of meditation and fandom culture enables not only to expand the knowledge on these phenomena but also points out limitations and advantages of the method at hand.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3
dc.subjectautoetnografia sugestywnapl_PL
dc.subjectautoetnografia analitycznapl_PL
dc.subjectetnografiapl_PL
dc.subjectkulturapl_PL
dc.subjectbadania terenowepl_PL
dc.subjectevocative autoethnographypl_PL
dc.subjectanalytic autoethnographypl_PL
dc.subjectethnographypl_PL
dc.subjectculturepl_PL
dc.subjectfield researchpl_PL
dc.titleMedytacja i futbolowa gorączka. O potencjale, ograniczeniach i domknięciach autoetnografiipl_PL
dc.title.alternativeMeditation and Football Fever. On the Potential, Limitations, and Closings of Autoethnographypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number96–122pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteRadosław Kossakowski, dr socjologii, adiunkt w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na socjologii sportu, społecznym fenomenie kibicowania, metodach jakościowych, recepcji buddyzmu w kulturze zachodniej. Autor książek Diamentowa Droga (2010) i Budda w kulturze konsumpcji (2011). Współautor publikacji Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych (2013) i Sport, sportowcy, kibice. Perspektywa socjologiczna (2013). Adres kontaktowy: Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, UG ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańskpl_PL
dc.referencesAlbrecht Lauren (2012) Home Sex Toy Parties: A Non-Traditional, Uniquely Situated Venue of Sexuality Education for Women. Niepublikowana praca magisterska. Edmonton: University of Alberta.pl_PL
dc.referencesAllen-Collinson Jacquelyn (2012) Autoethnography: Situating Personal Sporting Narratives in Socio-Cultural Context [w:] Kevin Young, Michael Atkinson, eds., Qualitative Research on Sport and Physical Culture. Bingley: Emerald, s. 191–212.pl_PL
dc.referencesAllen-Collinson Jacquelyn, Hockey John (2009) The Essence of Sporting Embodiment: Phenomenological Analyses of the Sporting Body. „The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences”, vol. 4, s. 71–81.pl_PL
dc.referencesAnderson Leon (2006) Analytic Autoethnography. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, s. 373–395.pl_PL
dc.referencesAntonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2011) Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 113–139.pl_PL
dc.referencesAtkinson Paul (2006) Rescuing Autoethnography. „Journal of Contemporary Ethnography”, no. 4, s. 400–404.------ (2007) Narrative Turn or Blind Alley? „Qualitative Health Research”, vol. 7, s. 325–344.pl_PL
dc.referencesAtkinson Paul, Delamont Sara (2010) Perspektywy analityczne [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 2. Przełożyła Bogumiła Mateja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 257–283.pl_PL
dc.referencesBrady Ivan (2010) Poetyka dla planety. Rozprawa o niektórych problemach związanych z miejscem [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 2. Przełożyła Aleksandra Wagner. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 483–544.pl_PL
dc.referencesByczkowska Dominika (2012) „Ciało to mój największy nauczyciel”. Interakcje z własnym ciałem w pracy tancerza. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 112–127 [dostęp 8 lipca 2014r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org/index_pl.php›.pl_PL
dc.referencesChang Heewon (2008) Autoethnography as Method. Walnut Creek: Left Coast Press.pl_PL
dc.referencesChase Susan E. (2010) Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 2. Przełożył Filip Schmidt. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 15–56.pl_PL
dc.referencesDelamont Sara (2009) The Only Honest Thing: Autoethnography, Reflexivity and Small Crises in Fieldwork. „Ethnography and Education”, vol. 4, s. 51–63.pl_PL
dc.referencesDenzin Norman K. (2006) Analytic Autoethnography, or Déjà Vu All Over Again. „Journal of Contemporary Ethnography”, vol. 35, s. 419–428.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (1995) Final Negotiations: A Story of Love, Loss, and Chronic Illness. Philadelphia: Temple University Press.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (2004) The Ethnographic I. A Methodological Novel About Autoethnography. Walnut Creek: AltaMira Press.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (2007) Telling Secrets, Revealing Lives: Relational Ethics in Research With Intimate Others. „Qualitative Inquiry”, vol. 13, s. 3–29.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn (2009) Revision: Autoethnographic Reflections on Life and Work. Walnut Creek: Left Coast Press.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn, Adams Tony E., Bochner Arthur P. (2011) Autoethnography: An Overview. „Forum: Qualitative Social Research”, vol. 12, s. 1–18.pl_PL
dc.referencesEllis Carolyn, Bochner Arthur P. (2000) Autoethnography, Personal Narrative, Reflexivity [w:] Norman K. Denzin, Yvonne S. Lincoln, eds., Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage, s. 733–768.pl_PL
dc.referencesErhart Itir (2013) Ladies of Besiktas: A Dismantling of Male Hegemony at Inönü Stadium. „International Review for the Sociology of Sport”, vol. 48, s. 83–98.pl_PL
dc.referencesFlick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFlick Uwe (2011) Jakość w badaniach jakościowych. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (2005) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.pl_PL
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm (2009) Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Przełożył Marek Gorzko. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesHastrup Kirsten (2004) O ugruntowaniu się światów – podstawy empiryczne antropologii [w:] Marian Kempny, Ewa Nowicka, red., Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Przełożyła Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 87–99.pl_PL
dc.referencesHolman Jones Stacy (2010) Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 2. Przełożyła Maja Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 175–218.pl_PL
dc.referencesHornby Nick (2012) Futbolowa gorączka. Przełożyła Małgorzata Hesko-Kołodzińska. Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesJacyno Małgorzata (2013) Anatomia nowoczesnej refleksyjności. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 3, s. 44–57 [dostęp 8 lipca 2014 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org/index_pl.php›.pl_PL
dc.referencesKacperczyk Anna (2012) Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych – na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 32–63 [dostęp 9 lipca 2014 r.]. Dostępny w Internecie ‹http:// www.przegladsocjologiijakosciowej.org/index_pl.php›.pl_PL
dc.referencesKarp David A. (1996) Speaking of Sadness. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof Tomasz (2008) Triangulation And Dealing With The Realness of Qualitative Research. „Qualitative Sociology Review”, vol. 4, no. 3, s. 7–28 [dostęp 7 lipca 2014 r.]. Dostępny w Internecie ‹www.qualitativesociologyreview.org›.pl_PL
dc.referencesKonecki Krzysztof Tomasz (2012) „Ciało świątynią duszy”, czyli o procesie budowania tożsamości praktykującego hatha-jogę. Konstruowanie prywatnej quasi-religii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 2, s. 64–111 [dostęp 8 lipca 2014 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.przegladsocjologiijakosciowej.org/index_pl.php›.pl_PL
dc.referencesKossakowski Radosław (2010) Diamentowa Droga – wspólnota religijna w świecie duchowości refleksyjnej. Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesKossakowski Radosław (2011) Budda w kulturze konsumpcji. Rzecz o spotkaniu Wschodu z Zachodem. Toruń. Wydawnictwo Marszałek.pl_PL
dc.referencesKrzyżowski Łukasz (2010) Autoetnografia a etnografia wielostanowiskowa w studiach migracyjnych. „Studia Humanistyczne AGH”, t. 8, s. 25–40.pl_PL
dc.referencesMcMahon Jenny, Thomson Maree Dinan (2011) “Body Work—Regulation of a Swimmer Body”: An Autoethnography From an Australian Elite Swimmer. „Sport, Education and Society”, vol. 16, s. 35–50.pl_PL
dc.referencesNicol Robbie (2013) Returning to the Richness of Experience: Is Autoethnography a Useful Approach for Outdoor Educators in Promoting Pro-environmental Behaviour? „Journal of Adventure Education & Outdoor Learning”, no. 1, s. 3–17.pl_PL
dc.referencesOkoński Michał (2013) Futbol jest okrutny. Sękowa: Czarnepl_PL
dc.referencesPace Steven (2012) Writing the Self Into Research: Using Grounded Theory Analytic Strategies in Autoethnography. „TEXT Special Issue Creativity: Cognitive, social and cultural perspectives”, vol. 16, s. 1–15.pl_PL
dc.referencesPatton Michael Quinn (2002) Qualitative Research & Evaluation Methods. London: Sage.pl_PL
dc.referencesPlummer Ken (2001) The Call of Life Stories in Ethnographic Research [w:] Paul Atkinson i in., eds., Handbook of Ethnography. Thousand Oaks: Sage, s. 395–406pl_PL
dc.referencesPolczyk Patrycja (2012) Autoethnography as an Accessible Method of Research. „Forum Oświatowe”, vol. 47, s. 175–182.pl_PL
dc.referencesPoulos Christopher N. (2013) Autoethnography [w:] Audrey A. Trainor, Elisabeth Graue, eds., Reviewing Qualitative Research in the Social Sciences. New York: Routledge, s. 38–53.pl_PL
dc.referencesPrzybysławski Artur (2010) Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka. Warszawa: Iskry.pl_PL
dc.referencesPurdy Laura, Potrac Paul, Jones Robyn (2008) Power, Consent and Resistance: An Autoethnography of Competitive Rowing. „Sport, Education and Society”, vol. 13, s. 319–336.pl_PL
dc.referencesRancew-Sikora Dorota (2012) W poszukiwaniu społecznej koncepcji depresji. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 81–104.pl_PL
dc.referencesRichardson Laurel, St. Pierre Elizabeth Adams (2010) Pisanie jako metoda badawcza [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 2. Przełożyła Marta Sałkowska . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 457–482.pl_PL
dc.referencesSeegers Manfred (2009) Medytacja. Pogląd i praktyka w buddyzmie Diamentowej Drogi. Przełożyły Renata Daszek i Marta Szczęśniewicz. Opole: Hungpl_PL
dc.referencesSilverman David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Przełożyły Małgorzata Głowacka-Grajper i Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSparkes Andrew C. (2000) Autoethnography and Narratives of Self: Reflections on Criteria in Action. „Sociology of Sport Journal”, vol. 17, s. 21–43.pl_PL
dc.referencesSpry Tami (2001) Performing Autoethnography: An Embodied Methodological Praxis. „Qualitative Inquiry”, vol. 7, s. 706–732.pl_PL
dc.referencesStuhr Jerzy (2012) Tak sobie myślę. Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl_PL
dc.referencesVan Maanen John (2011) Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesWagner Roy (2003) Wynalezienie kultury [w:] Marian Kempny, Ewa Nowicka, red., Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Przełożyła Anna Malewska-Szałygin. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 59–72pl_PL
dc.referencesWall Sarah (2008) Easier Said Than Done: Writing an Autoethnography. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 7, s. 38–53pl_PL
dc.referencesWyka Anna (1993) Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.contributor.authorEmailradkoss@wp.plpl_PL
dc.relation.volume10pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord