Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaciąg, Rafał
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-26T08:39:00Z
dc.date.available2021-01-26T08:39:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMaciąg R., Stygmatyzacja osób z niepełnosprawnościami w procesie edukacji, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.16pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33196
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest stygmatyzacja uczniów i młodzieży z niepełnosprawnościami. Osoby o odmiennym zachowaniu niż powszechnie akceptowane są piętnowane i odrzucane. Celem pracy jest prezentacja dwóch studiów przypadków jako obserwacji autora: jednej w szkole podstawowej i drugiej w szkole wyższej. Pierwszy przypadek dotyczy 10-letniego ucznia, u którego zdiagnozowano ADHD, drugi – studentki z problemami zdrowotnymi, którą postrzegano jako upośledzoną umysłowo. Oba przypadki zdarzyły się na innych etapach edukacji, ale cechą wspólną jest taki sam rodzaj reakcji społecznej: stygmatyzacja i chęć odrzucenia przez otoczenie. Wnioski dotyczą medycznego modelu niepełnosprawności, który dominuje w Polsce. Podstawą odrzucenia lub gorszego traktowania jest diagnoza medyczna lub jej podejrzenie. Społeczny model niepełnosprawności powinien być nadal promowany, jednak w potocznej świadomości mocno ugruntowany jest podział na zdrowych i chorych, co jest pogłębiane procesem medykalizacji.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectstygmatyzacjapl_PL
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościamipl_PL
dc.subjectmodele niepełnosprawnościpl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.titleStygmatyzacja osób z niepełnosprawnościami w procesie edukacjipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number241-254pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWarszawski Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteRafał Maciąg – doktor nauk humanistycznych w zakresie socjologii, asystent w Zakładzie Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Doktorat obronił w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (2008), absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW (1997). Autor i współautor publikacji z socjologii zdrowia i medycyny. Członek zespołu ds. wprowadzenia Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.pl_PL
dc.referencesBarnes, Colin, Mercer, Geof (2008). Niepełnosprawność. Przeł. Piotr Morawski. Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesBecker, Howard S. (2009). Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji. Przeł. Olga Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesČervinkowá, Hana (2012). Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 57, nr 1, s. 7–18.pl_PL
dc.referenceshttps://opub.dsw.edu.pl/bitstream/11479/51/1/Badania_w_dzialaniu_i_zaangazowana_antropologia_edukacyjna3.pdf (dostęp: 12.11.2019).pl_PL
dc.referencesCoser, Lewis A. (2009). Funkcje konfliktu społecznego. Przeł. Stanisław Burdziej. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl_PL
dc.referencesDeutsch Smith, Deborah (2008). Pedagogika specjalna, t. 1 i 2. Przeł. Tomasz Hołówka, Saba i Mieczysław Litwińscy, Andrzej P. Zakrzewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN i Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesDudzińska, Agnieszka (2009). Wszystko jasne: dostępność i jakość edukacji dla uczniów niepełnosprawnych w Warszawie. Raport końcowy z realizacji projektu. Projekt Stowarzyszenia Nie-Grzeczne Dzieci. http://www.wszystkojasne.waw.pl/raport-z-projektu-wszystko-jasne-2009/ (dostęp: 3.11.2019).pl_PL
dc.referencesFidelus, Anna (2006). Niepełnosprawność a odrzucenie w grupie rówieśniczej. „Studia na Rodziną”, vol. 10, nr 1–2(18–19), s. 225–233.pl_PL
dc.referencesGarbat, Marcin, Paszkowicz, Maria Agnieszka (2015). Studenci z niepełnosprawnościami na polskich uczelniach. „Studia Oeconomica Posnaniensia”, t. 3, nr 10, s. 113–130. DOI : 10.18559/SOEP.2015.10.7.pl_PL
dc.referencesGąciarz, Barbara (2014). Przemyśleć niepełnosprawność na nowo. Od instytucji państwa opiekuńczego do integracji i aktywizacji społecznej. „Studia Socjologiczne”, t. 213, nr 2, s. 15–42.pl_PL
dc.referencesGiddens, Anthony, Sutton, Philip W. (2014). Społeczny model niepełnosprawności. W: Socjologia. Kluczowe pojęcia. Przeł. Olga Siara, Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 235–239.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przeł. Joanna Tokarska- Bakir, Aleksandra Dzierżyńska. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesGorczycka, Ewa, Kanasz, Tatiana (2014). Niepełnosprawni studenci Akademii Pedagogiki Specjalnej w opiniach własnych i środowiska akademickiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesKowalik, Stanisław (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesKrueger, David W. (1984). Emotional Rehabilitation of Physical Trauma and Disability. Hardcover: Springer.pl_PL
dc.referencesKumaniecka-Wiśniewska, Agnieszka, Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (2014). Studiowanie w narracjach niepełnosprawnych studentów. „Studia Socjologiczne”, t. 213, nr 2, s. 129–152.pl_PL
dc.referencesLejzerowicz, Magdalena (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. „Forum Oświatowe”, 28(1), s. 133–157. https://wiadomosci.onet.pl/kraj/aby-niepelnosprawny-absolwent-dostal-dobra-prace/1gfxsjc (dostęp: 2.11.2019).pl_PL
dc.referencesLejzerowicz, Magda, Książkiewicz, Izabela (2012). Osoba z niepełnosprawnością a instytucje pomocowe. Wrocław: Gaskor.pl_PL
dc.referencesLemert, Edwin (1967). Human Deviance, Social Problems and Social Control. Englewood Cliffs: Prentice Hall.pl_PL
dc.referencesMoreno, Jacob L. (1943). Sociometry and the Cultural Order. „Sociometry”, t. VI, nr 6, s. 299–344.pl_PL
dc.referencesOliver, Michael (1983). Social Work with Disabled People. Basingstoke: Macmillan.pl_PL
dc.referencesPiotrowicz, Radosław J., Wapiennik, Ewa (2009). Niepełnosprawność umysłowa – definicje, etiologia, klasyfikacje. W: Danuta M. Piekut-Brodzka, Jadwiga Kuczyńska-Kwapisz (red.). Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 30–38.pl_PL
dc.referencesRuzik-Sierdzińska, Anna (2012). Zakres i tendencje występowania niepełnosprawności. Analizy na podstawie krajowych i międzynarodowych danych statystycznych (OECD, Eurostat, GUS). W: Stanisława Golinowska (red.). Instytucjonalne, zdrowotne i społeczne determinanty niepełnosprawności. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, s. 49–67.pl_PL
dc.referencesShakespeare, Tom, Watson, Nicholas (2002). The Social model of Disability: An Outdated Ideology? „Research in Social Science and Disability”, t. 2, s. 9–28.pl_PL
dc.referencesSilverman, David (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Przeł. Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSimmel, Georg (1975). Socjologia. Przeł. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesSimmel, Georg (1975). Socjologia. Przeł. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Skibska, Joanna (2013). Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi – najważniejsze problemy i sposoby postępowania. W: Ewa Ogrodzka-Mazur, Urszula Szuścik, Jadwiga Oleksy (red.). Edukacja małego dziecka: Konteksty rozwojowe i wychowawcze, t. 4. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 145–165.pl_PL
dc.referencesSudar-Malukiewicz, Jolanta (2001). Nauczyciele szkół specjalnych i masowych wobec procesu integracji społecznej osób upośledzonych umysłowo. W: Grażyna Dryżałowska (red.). Paradygmaty i przeobrażenia edukacji specjalnej w świetle dorobku profesora Aleksandra Hulka, Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej Warszawa 24–25 maja 1999 r. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 198–208.pl_PL
dc.referencesSzmatka, Jacek (2007). Socjometria Jacoba L. Morena. W: Jacek Szmatka (red.). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 96–108.pl_PL
dc.referencesSzpunar, Magdalena (2010). Życie z piętnem. Studia jako próba zdeprecjonowania stygmatu osoby niepełnosprawnej. „E-Mentor” 2010, 2(34), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/34/id/738 (dostęp: 1.11.2019).pl_PL
dc.referencesWilmowska-Pietruszyńska, Anna, Bilski, Dionizy (2013). Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, t. 7, nr 2, s. 5–20, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/324_01-Anna_Wilmowska-Pietruszynska.pdf (dostęp: 15.11.2019).pl_PL
dc.referencesZnaniecki, Florian (1986). Grupy społeczne jako wytwory uczestniczących w nich jednostek. W: Jerzy Szacki. Znaniecki. Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 293–308.pl_PL
dc.referencesŻuraw, Hanna (2008). Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.16


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe