Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMleczko, Izabela
dc.contributor.authorPustułka, Paula
dc.contributor.authorSarnowska, Justyna
dc.contributor.authorBuler, Marta
dc.date.accessioned2021-02-18T12:27:41Z
dc.date.available2021-02-18T12:27:41Z
dc.date.issued2019-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33709
dc.description.abstractThis article discusses combining parenthood and the practice of parenting with university education and work. The situation of experiencing the overlap of the roles of a mother/father, an employee, and a student constitutes a specific exemplification of challenges and role conflicts experienced by young people who seek to manage social contexts that are mutually competitive. These young people’s situation results from the broader social context wherein pursuing university degrees is extremely typical of young Polish men and women, while the student population encompasses both parents and people with established careers. The empirical material used for this article stems from a qualitative study conducted in 2017 and 2018. The material for the article comprises 30 analysed interviews with students and alumni who – at the time of the research – were combining parenthood with both work and university education. The respondents had at least one child aged 0 to 15 whilst actively pursuing a degree. The results show the existence of role conflicts and reveal that the conflicts vary and depend on social factors such as gender, social support, and institutional assistance. The role conflicts are strictly tied to the ‘greedy institutions’ notion applied to education, parenting, and employment. A certain normalization of combining all three aspects within a single biographical timeline was observed, with a concurrent outcome of respondents having strong desires to be successful across all those fields.en
dc.description.abstractTematykę artykułu stanowi łączenie rodzicielstwa ze studiami i pracą zawodową, które jest wyjątkową egzemplifikacją współczesnego nakładania się ról i wyzwań wynikających z konfliktu doświadczanego przez młode osoby realizujące jednocześnie liczne, konkurencyjne względem siebie role społeczne. Jest to efekt wyłaniający się z szerszego kontekstu społecznego, w którym zdobywanie wykształcenia na poziomie wyższym jest coraz powszechniejsze wśród młodych Polek i Polaków, a w szeregach studentów nie brakuje rodziców i osób o ugruntowanej pozycji na rynku pracy. Bazą empiryczną artykułu jest materiał zebrany w badaniu jakościowym przeprowadzonym na przełomie 2017 i 2018 roku. Na potrzeby artykułu przeanalizowano 30 wywiadów z jednocześnie pracującymi i studiującymi rodzicami. Respondenci łączą lub łączyli pracę zawodową, zdobywanie dyplomu uczelni oraz wychowywanie dzieci w różnym wieku (od 0 do 15 lat). Zaprezentowane wyniki wskazują na występowanie konfliktu ról, jednocześnie pokazując zróżnicowanie i uzależnienie poczucia konfliktu od takich elementów jak płeć, wsparcie społeczne czy też instytucjonalne. Konflikt w tej analizie jest ściśle powiązany z koncepcją „chciwych instytucji”, jakimi są edukacja, rodzicielstwo i praca zawodowa. Widoczna jest również normalizacja łączenia tych trzech aspektów życia jednostki przy jednoczesnym poczuciu konieczności realizowania się na wszystkich polach.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectrole conflicten
dc.subjectyoung peopleen
dc.subjecttransition from education to worken
dc.subjectparenthooden
dc.subjectkonflikt rólpl
dc.subjectmłodzipl
dc.subjectprzejście z edukacji na rynek pracypl
dc.subjectrodzicielstwopl
dc.titleNowe oblicza konfliktu ról wśród młodych Polek i Polaków w świetle łączenia rodzicielstwa ze studiami i pracą zawodowąpl
dc.title.alternativeThe New Faces of Role Conflicts among Young Polish Polish in the Context of Combining Parenting with University Education and Employmenten
dc.typeArticle
dc.page.number106-129
dc.contributor.authorAffiliationMleczko, Izabela - Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawapl
dc.contributor.authorAffiliationPustułka, Paula - Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawapl
dc.contributor.authorAffiliationSarnowska, Justyna - Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawapl
dc.contributor.authorAffiliationBuler, Marta - Uniwersytet SWPS, ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawapl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAnielska Agnieszka (2017) Edukacja dorosłych w ofercie szkół wyższych. Strategie uczelni w świetle teorii zależności od zasobów. „Edukacja”, t. 3, nr 142, s. 94–108.pl
dc.referencesArnett Jeffrey Jensen (2014) Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. New York: Oxford University Press.pl
dc.referencesBobrowicz Barbara (2007) Alokacja czasu: praca zawodowa i edukacja versus funkcje opiekuńcze i prace domowe [w:] Irena E. Kotowska, Urszula Sztanderska, Irena Wóycicka, red., Aktywność zawodowa i edukacyjna a obowiązki rodzinne w Polsce: w świetle badań empirycznych. Warszawa: Scholar, s. 81–131.pl
dc.referencesBojarska Anna (2017) Przeżywanie macierzyństwa podjętego w trakcie studiów na przykładzie studentek lubelskich uczelni. „Roczniki Pedagogiczne”, t. 6, nr 3, s. 69–93.pl
dc.referencesCarney-Crompton Shawn, Tan Josephine (2002) Support systems, psychological functioning, and academic performance of nontraditional female students. „Adult Education Quarterly”, vol. 52, no. 2, s. 140–154.pl
dc.referencesChung Ethel, Turnbull Deborah, Chur-Hansen Anna (2014) Who are ‘non-traditional students’? A systematic review of published definitions in research on mental health of tertiary students. „Educational Research and Reviews”, vol. 9, no. 22, s. 1224–1238.pl
dc.referencesCoser Lewis A. (1974) Greedy institutions; patterns of undivided commitment. New York: The Free Press.pl
dc.referencesCurrie Jan, Harris Patricia, Thiele Bev (2000) Sacrifices in greedy universities: are they gendered? „Gender and Education”, vol. 12, no. 3, s. 269–291.pl
dc.referencesDahrendorf Ralf (1973) Homo Sociologicus. London: Routledge and Kegan Paul.pl
dc.referencesEurofound (2014) Mapping youth transitions in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union [dostęp 15 czerwca 2017 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2014/labour-market/mapping-youth-transitions-in-europepl
dc.referencesEurostat (2018a) Population by educational attainment level, sex and age – main indicators [dostęp 7 października 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.dopl
dc.referencesEurostat (2018b) EU Indicators in the Field of Youth [dostęp 15 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://ec.europa.eu/eurostat/web/youth/data/eu-dashboardpl
dc.referencesFenton Steve, Dermott Esther (2006) Fragmented careers? Winners and losers in young adult labour markets. „Work, Employment and Society”, vol. 20, no. 2, s. 205–221.pl
dc.referencesFurlong Andy (1992) Growing up in a classless society? School to work transitions. Edinburgh: Edinburgh University Press.pl
dc.referencesGoffman Erving (2011) Człowiek w teatrze życia codziennego. Przełożyli Paweł Śpiewak, Helena Datner-Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGoode William J. (1960) A Theory of Role Strain. „American Sociological Review”, vol. 25, no. 4, s. 483–496.pl
dc.referencesGrabowska-Lusińska Izabela (2012) Raport końcowy z monitoringu losów zawodowych absolwentów. [niepublikowany komputeropis].pl
dc.referencesGregory Abigail, Milner Susan (2009) Editorial: work–life balance: a matter of choice? „Gender, Work & Organization”, vol. 16, no. 1, s. 1–13.pl
dc.referencesGUS (2011) Wejście ludzi młodych na rynek pracy w Polsce w 2009 r. [dostęp 16 sierpnia 2015 r.]. Dostępny w Internecie: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/opracowania/wejscie-ludzi-mlodych-na-rynek-pracy-w-polsce-w-2009-r-,2,1.htmlpl
dc.referencesGUS (2013) Kształcenie dorosłych 2011 [dostęp 8 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/ksztalcenie-doroslych-2011,3,2.htmlpl
dc.referencesGUS (2016) Małżeństwa oraz dzietność w Polsce [dostęp 16 maja 2018 r.] Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5468/23/1/1/malzenstwa_i_dzietnosc_w_polsce.pdfpl
dc.referencesGUS (2017) Osoby młode na rynku pracy w 2016 r. [dostęp 8 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5821/13/1/1/osoby_mlode_na_rynku_pracy_w_2016r.pdf›https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5821/13/1/1/osoby_mlode_na_rynku_pracy_w_2016r.pdfpl
dc.referencesGUS (2019) Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019 (wyniki wstępne) [dostęp 25 października 2019 r.]. Dostępny w Internecie: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20182019-wynikiwstepne,8,6.htmlpl
dc.referencesHaponiuk Marzena (2014) Sytuacja kobiet na rynku pracy w Polsce. „Zeszyty Naukowe”, nr 1, s 38–51.pl
dc.referencesHochschild Arlie R. (1997) The Time Bind. When Work becomes Home and Home Becomes Work. New York: Metropolitan Books.pl
dc.referencesHome Alice M. (1997) Learning the hard way: Role strain, stress, role demands, and support in multiple-role women students. „Journal of Social Work Education”, vol. 33, no. 2, s. 335–347.pl
dc.referencesInglot-Brzęk Elżbieta (2012) Przemiany demograficzne a rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce. „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, t. 26, s. 216–229.pl
dc.referencesJelonek Magdalena, Antosz Patrycja, Balcerzak-Raczyńska Anna (2014) Przyszłe kadry polskiej gospodarki. Na podstawie badań studentów oraz analizy kierunków kształcenia zrealizowanych w 2013 roku w ramach IV edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego [dostęp 15 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/20014.pdfpl
dc.referencesJelonek Magdalena, Kasparek Krzysztof, Magierowski Mateusz (2015) Młodzi na rynku pracy-pracownicy, przedsiębiorcy, bezrobotni: na podstawie analizy kierunków kształcenia zrealizowanej w 2014 roku w ramach V edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego [dostęp 10 maja 2018 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.uj.edu.pl/documents/102715934/2e0bba6c-e1e6-4248-8a4e-443f8573fca0pl
dc.referencesKonecki Krzysztof T. (2018) Problem ontologicznej niepewności. Czego możemy się nauczyć od socjologii dzisiaj? Inspiracje buddyzmem zen. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 14, s. 50−83.pl
dc.referencesKotowska Irena E. (2007) Sytuacja kobiet powracających na rynek pracy po przerwie spowodowanej macierzyństwem i opieką nad dzieckiem [w:] Julian Auleytner, red., Wieloaspektowa diagnoza sytuacji kobiet na rynku pracy. Raport końcowy. EFS, SPO RZL 1.6(b). Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, s. 30–45.pl
dc.referencesKotowska Irena E., Sztanderska Urszula, Wóycicka Irena, red., (2007) Aktywność zawodowa i edukacyjna a obowiązki rodzinne w Polsce: w świetle badań empirycznych. Warszawa: Scholar.pl
dc.referencesLiberska Hanna (2007) Współczesny obraz moratorium [w:] Barbara Harwas-Napierała, Hanna Liberska, red., Tożsamość a współczesność. Nowe tendencje i zagrożenia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 25–52.pl
dc.referencesLitwiński Jacek (2007) Aktywność edukacyjna [w:] I rena E . Kotowska, Urszula Sztanderska, Irena Wójcicka, red., Aktywność zawodowa i edukacyjna a obowiązki rodzinne w Polsce: w świetle badań empirycznych. Warszawa: Scholar, s. 219–238.pl
dc.referencesMarshall Gordon, ed., (1998) A dictionary of sociology. Oxford: Oxford University Press.pl
dc.referencesMilkie Melissa A., Peltola Pia (1999) Playing all the roles: Gender and the work-family balancing act. „Journal of Marriage and the Family”, vol. 61, no. 2, s. 476–490.pl
dc.referencesNeale Bren i in. (2015) Researching the lives of young fathers: The following Young Fathers Study & Dataset. „Following Young Fathers Briefing Paper No. 8”, s.1−71.pl
dc.referencesOrczykowska Anna (2016) Szkolnictwo wyższe a wymagania rynku pracy. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, t. 28, nr 2, s. 49–64.pl
dc.referencesParsons Talcott (2009) System społeczny. Przełożył Michał Kaczmarczyk. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl
dc.referencesPustułka Paula, Ślusarczyk Magdalena (2016) Work-life balance in the Polish migrant families settled in Norway. „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, t. 17, nr 3, s. 71–91.pl
dc.referencesRicco Robert, Sabet Sarah, Clough Cassandra (2009) College mothers in the dual roles of student and parent: Implications for their children’s attitudes toward school. „Merrill-Palmer Quarterly”, vol. 55, no. 1, s. 79–110.pl
dc.referencesRosińska-Kordasiewicz, A. (2008). Służąca, pracownik, domownik. Polki jako pomoce domowe w Neapolu w kontekście retradycjonalizacji instytucji. „Kultura i Społeczeństwo”, t. 52, nr 2.pl
dc.referencesRuszkiewicz Dorota (2012) Macierzyństwo w czasie studiów. „Pedagogika Rodziny”, t. 2, nr 4, s. 175–187.pl
dc.referencesSadura Przemysław (2018) Państwo, szkoła, klasy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesSarnowska Justyna, Grabowska Izabela (2018) Pracująco-studiujący. Przejście z edukacji do zatrudnienia socjologów i kulturoznawców na przykładzie prywatnego uniwersytetu w Polsce. „Górnośląskie Studia Socjologiczne. Seria Nowa”, t. 9, s. 47–62.pl
dc.referencesSarnowska Justyna, Winogrodzka Dominika, Pustułka Paula (2018) The changing meanings of work among university-educated young adults from a temporal perspective. „Przegląd Socjologiczny/Sociological Review”, vol. 67, no. 3, s. 111−134.pl
dc.referencesSarnowska Justyna i in. (2016) Łączenie edukacji z pracą jako wyznacznik współczesnego pokolenia młodych dorosłych w potransformacyjnej Polsce? „Prace o Młodych / Youth Working Papers”, 1/2016, s. 1−48.pl
dc.referencesScott Catherine, Burns Ailsa, Cooney George (1996) Reasons for discontinuing study: The case of mature age female students with children. „Higher education”, vol. 31, no. 2, s. 233–253.pl
dc.referencesSettersten Richard A. Jr. (2007) Passages to adulthood: Linking demographic change and human development. „European Journal of Population”, vol. 23, no. 3–4, s. 251–272.pl
dc.referencesSlany Krystyna (2013) Zagadnienia małżeństwa i rodzin w perspektywie feministyczno-genderowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesSlany Krystyna, Krzaklewska Ewa, Warat Marta (2016) Wzory życia rodzinnego w kontekście równości płci: między tradycją a partnerstwem [w:] Iwona Przybył, Aldona Żurek, red., Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją. Poznań: Wydawnictwo UAM, s. 77–96.pl
dc.referencesStone, Catherine, O’Shea Sarah Elizabeth (2013) Time, money, leisure and guilt-the gendered challenges of higher education for mature-age students. „Australian Journal of Adult Learning”, vol. 53 no. 1, s. 95–116.pl
dc.referencesSzafraniec Krystyna (2012) Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła. „Nauka”, t. 1, s. 101–122.pl
dc.referencesSzafraniec Krystyna i in. (2017) Zmiana warty. Młode pokolenie a transformacje we wschodniej Europie i Azji. Warszawa: Scholar.pl
dc.referencesSzulc Tadeusz (2016) Dynamika przemian w szkolnictwie wyższym w Polsce a realizacja procesu bolońskiego. „ Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, t. 24, nr 2, s. 7–36.pl
dc.referencesTitkow Anna (2007) Tożsamość polskich kobiet: Ciągłość, zmiana, konteksty. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.pl
dc.referencesTones Megan i in. (2009) Supporting mature-aged students from a low socioeconomic background. „Higher Education”, vol. 58, no. 4, s. 505-529.pl
dc.referencesVan Rhijn Tricia M. (2014) Barriers, enablers, and strategies for success identified by undergraduate student parents. „Canadian Journal for New Scholars in Education”, vol. 5, no. 1, s. 1–11.pl
dc.referencesVan Rhijn Tricia M., Lero Donna S. (2014) The influence of self-efficacy beliefs for student parents attending university. „International Journal of Lifelong Education”, vol. 33, no. 4, s. 541–555.pl
dc.referencesWrzesień Witold (2016) Kilka uwag o pokoleniowej sytuacji współczesnej polskiej młodzieży. „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. 78, nr 1, s. 229–241.pl
dc.referencesWyn Joanna, Dwyer Peter (1999) New directions in research on youth in transition. „Journal of youth studies”, vol. 2(1), s. 5–21.pl
dc.contributor.authorEmailMleczko, Izabela - imleczko@st.swps.edu.pl
dc.contributor.authorEmailPustułka, Paula - jsarnowska@swps.edu.pl
dc.contributor.authorEmailSarnowska, Justyna - jsarnowska@swps.edu.pl
dc.contributor.authorEmailBuler, Marta - mbuler@swps.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.15.4.06
dc.relation.volume15


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0