dc.contributor.author | Bielecka-Prus, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2021-02-18T12:28:40Z | |
dc.date.available | 2021-02-18T12:28:40Z | |
dc.date.issued | 2020-05-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33717 | |
dc.description.abstract | Questioning the epistemological assumptions of positivism and hermeneutics, postmodernism has had a huge impact on the methodology of qualitative research. Not only genres and research roles, but also the boundaries between disciplines have been blurred, as the example of art-based-research (ABR) shows. In ABR, researchers use artistic forms of expression at different stages of data collection, analysis, and presentation. The question of merging the art with science can be analyzed on different levels. In this article, I would like to focus on: 1. explaining the main epistemological and methodological assumptions of ABR; 2. discussing the function of ABR in the social construction of knowledge; 3. specifying the criteria which help evaluate the quality of ABR as well as the difficulties associated with conducting such studies. | en |
dc.description.abstract | Postmodernizm, podważając założenia epistemologiczne pozytywizmu i hermeneutyki, wywarł ogromny wpływ na metodologię badań jakościowych. Zatarciu ulegają nie tylko gatunki, ale także granice między dyscyplinami, tak jak to jest w przypadku działań artystycznych w procesie badawczym (ABR – art-based-research), w których badacz posługuje się środkami artystycznymi na różnych etapach zbierania, analizy i prezentacji danych. Problem łączenia sztuki z działaniami badawczymi można rozpatrywać na wielu płaszczyznach. W tym artykule chciałabym skupić się na: 1. Wyjaśnieniu głównych założeń epistemologicznych i metodologicznych badań opartych o sztukę; 2. Omówieniu funkcji ABR w społecznym konstruowaniu wiedzy; 3. Wskazaniu kryteriów, które pozwalają ocenić jakość ABR, oraz trudności, jakie wiążą się z prowadzeniem tego typu badań. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;2 | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | art in qualitative research | en |
dc.subject | art-based research (ABR) | en |
dc.subject | methodology of qualitative research | en |
dc.subject | sztuka w badaniach jakościowych | pl |
dc.subject | ABR | pl |
dc.subject | metodologia badań jakościowych | pl |
dc.title | Badacz jako artysta, artysta jako badacz. Założenia metodologiczne działań artystycznych w procesie badawczym ABR (art-based-research) | pl |
dc.title.alternative | The Researcher as the Artist, the Artist as the Researcher: Methodological Premises of Artistic Activities in the ABR Research Process (Art-Based-Research) | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 16-34 | |
dc.contributor.authorAffiliation | UMCS | pl |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Ackroyd Judith, O’Toole John (2010) Performing Research: Tensions, Triumphs and Trade-Offs of Ethnodrama. Stoke-on-Trent: Trentham Books. | pl |
dc.references | Atkinson Paul (1992) Understanding Ethnographic Texts. London: Sage. | pl |
dc.references | Bagley Carl, Cancienne Mary Beth, eds. (2002) Dancing the Data. New York: Peter Lang Publishing, Inc. | pl |
dc.references | Barone Tom, Eisner Elliot W. (2012) Arts Based Research. London: Sage. | pl |
dc.references | Benedyktowicz Zbigniew (1995) Mit – literatura – antropologia kultury. „Konteksty”, nr 3(4), s. 3–4. | pl |
dc.references | Bielecka-Prus Joanna (2013) Paradygmat partycypacyjny w naukach społecznych. Wykorzystywanie danych wytworzonych przez badanych w analizie jakościowej. „Rocznik Lubuski”, t. 39, nr 1, s. 29–51. | pl |
dc.references | Bielecka-Prus Joanna (2018) Obcy wśród obcych. Etnografowie w polu badawczym [w:] Tomasz Michał Korczyński, red., Swój-obcy-wróg. Wędrówki w labiryntach kultur. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, s. 81–101. | pl |
dc.references | Bochner Arthur P. (2000) Criteria Against Ourselves. „Qualitative Inquiry”, vol. 6, no. 2, s. 266–272. | pl |
dc.references | Bochner Arthur, Ellis Carolyn (2003). An Introduction to the Arts and Narrative Research: Art as Inquiry. “Qualitative Inquiry”, vol. 9, s. 506–514. | pl |
dc.references | Bonenberg Wojciech (2013) „Arts-Based Research” w prognozowaniu trendów rozwojowych architektury mieszkaniowej. „Środowisko Mieszkaniowe”, t. 11, s. 47–54. | pl |
dc.references | Brennan Teresa (1993) History after Lacan. London: Routledge. | pl |
dc.references | Bruner Edward M. (2011) Przeżycie i jego ekspresje [w:] Victor W. Turner, Edward M. Bruner, red., Antropologia doświadczenia. Przełożyły Ewa Klekot, Agnieszka Szurek. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 11–39. | pl |
dc.references | Bryda Grzegorz, Martini Natalia (2016) W stronę ontologii pola badań jakościowych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 24–40. | pl |
dc.references | Burawoy Michael (2005) For Public Sociology. „American Sociological Review”, vol. 70, no. 1, s. 4–28. | pl |
dc.references | Cahnamann-Taylor Melisa, Siegesmund Richard, eds. (2008) Arts-Based Research in Education. Foundations For Practice. New York: Routledge. | pl |
dc.references | Chaplin Elizabeth (1994) Sociology and Visual Representation. London: Routledge. | pl |
dc.references | Clifford James (2000) O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski. „Konteksty”, nr 1–4, s. 80–105. | pl |
dc.references | Clifford James, Marcus George, eds. (1986) Writing Culture. The Politics and Poetics of Ethnography. Berkeley: University of California Press. | pl |
dc.references | Clough Patricia T. (2000) Comments On Setting Criteria For Experimental Writing. „Qualitative Inquiry”, vol. 6, no. 2, s. 278–291. | pl |
dc.references | Coser Lewis (1963) Sociology Through Literature: an Introductory Reader. Englewood Cliffs, New York: Prentice-Hall. | pl |
dc.references | Czaja Dariusz (2004) Sygnatura i fragment: narracje antropologiczne. Kraków: Wydawnictwo UJ. | pl |
dc.references | Czekaj Rafał (2013) Krytyczna teoria sztuki Theodora W. Adorna. Kraków: Universitas. | pl |
dc.references | Daykin Norma (2004) The Role of Music in an Arts-based Qualitative Inquiry. „International Journal of Qualitative Methods”, vol. 3, no. 2, s. 36–44. | pl |
dc.references | Denzin Norman (1997) Interpretive Ethnography: Ethnographic Practices for the 21st Century. Thousand Oaks, CA: Sage. | pl |
dc.references | Denzin Norman (2003) Performance Ethnography: Critical Pedagogy and The Politics of Culture. Thousand Oaks, CA: Sage. | pl |
dc.references | Denzin Norman, Lincoln Yvonna (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] Norman Denzin, Yvonna Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 16–62. | pl |
dc.references | Eisner Elliot W. (1981) On The Differences Between Scientific and Artistic Approaches To Qualitative Research. „Visual Arts Research”, vol. 10, no. 4, s. 5–11. | pl |
dc.references | Eisner, Elliot W. (1997) The promise and perils of alternative forms of data representation. „Educational Researcher”, vol. 26, no. 6, s. 4−10. | pl |
dc.references | Eisner Elliot (2006) Does Arts-Based Research Have a Future? „Studies in Art Education”, vol. 48, no. 1, s. 9–18. | pl |
dc.references | Finley Susan (2003) Arts-Based Inquiry in QI: Seven Years from Crisis to Guerrilla Warfare. „Qualitative Inquiry”, vol. 9, no. 2, s. 281–296. | pl |
dc.references | Finley Susan (2009) Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie [w:] Norman Denzin, Yvonna Lincoln, red., Metody badań jakościowych, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 57–80. | pl |
dc.references | Frus, Phyllis (1994) The Politics and Poetics of Journalistic Narrative. New York: Cambridge University Press. | pl |
dc.references | Geertz Clifford (1990) O gatunkach zmąconych: nowe konfiguracje myśli społecznej. „Teksty Drugie: Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 2, s. 113–130. | pl |
dc.references | Geertz Clifford (2000) Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej. Przełożyła Dorota Wolska. Kraków: Wydawnictwo UJ. | pl |
dc.references | Geertz Clifford (2005) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo UJ. | pl |
dc.references | Glaser Barney (1978) Theoretical Sensitivity. San Francisco: The Sociology Press. | pl |
dc.references | Golka Marian (1995) Socjologia artysty. Poznań: Ars Nova. | pl |
dc.references | Golka Marian (2008) Socjologia sztuki. Warszawa: Difin. | pl |
dc.references | Gouzouasis Peter (2013) The Metaphor of Tonality in Artography. „The UNESCO Observatory E-Journal”, vol. 3, no. 1, s. 1–18. | pl |
dc.references | Gray Ross i in. (2000) The use of research-based theatre in a project related to metastatic breast cancer. „Health Expectations”, vol. 3, no. 2, s. 137–144. | pl |
dc.references | Irwin Rita L. (2004) A/r/tography as metonymic, metonymic, metissage [w:] Rita. L. Irwin, Alex de Cosson, eds., A/r/tography: Rendering self through arts based living inquiry. Vancouver: Pacific Educational Press, s. 27–38. | pl |
dc.references | Irwin Rita L., Springgay Stephanie (2008) A/r/tography as practice based research [ w:] Stephanie Springgay i i n., e ds., Being with A/r/tography. Rotterdam: Sense Publishers, s. xiii– xxvii. | pl |
dc.references | Irwin Rita L., de Cosson Alex, eds. (2004) A/R/Tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver: Pacific Educational Press. | pl |
dc.references | James William (1904) Humanism and Truth. „Mind”, vol. 13, no. 52, s. 457–475. | pl |
dc.references | Kamiński Stanisław (1992) Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | pl |
dc.references | Kawalec Anna (2016) Osoba i Nexus. Alfreda Gella antropologiczna teoria sztuki. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl |
dc.references | Konecki Krzysztof (2008) Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 4, nr. 3, s. 89−115. | pl |
dc.references | Krąpiec Mieczysław A. (1979) Ja-człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin: TN KUL. | pl |
dc.references | Lafrenière Darquise, Cox Susan M. (2012) ‘If you can call it a poem’: toward a framework for the assessment of arts-based works. „Qualitative Inquiry”, vol. 17, no. 4, s. 355–363. | pl |
dc.references | Lahman Maria K. E. (2011) I Am ALL Woma[e]n! „Qualitative Inquiry”, vol. 17, no. 2, s. 126–129. | pl |
dc.references | Lawrence-Lightfoot Sara (2005) Reflections on Portraiture: A Dialogue Between Art and Science. „Qualitative Inquiry”, vol. 11, no. 1, s. 3–15. | pl |
dc.references | Leavy Patricia (2018) Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Przełożyły: Katarzyna Stanisz, Justyna Kucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. | pl |
dc.references | Lepenis Wolf (1996) Niebezpieczne powinowactwa z wyboru. Eseje na temat historii nauki. Przełożyła Anna Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl |
dc.references | Lincoln Yvonna S. (1995) Emerging Criteria for Quality in Qualitative and Interpretive Research. „Qualitative Inquiry”, vol. 1, no. 3, s. 275–289. | pl |
dc.references | McNiff Shaun (1998) Art-Based Research. London: Jessica Kingsley Publishers. | pl |
dc.references | Mienczakowski Jim (2001). Ethnodrama: Performed research—limitations and potential [w:] Paul Atkinson i in., eds., Handbook of ethnography. Thousand Oaks, CA: Sage, s. 468−476. | pl |
dc.references | Moeran Brian (1996) A Japanese Advertising Agency: An Anthropology of Media and Markets. London, New York: Routledge. | pl |
dc.references | Mulkay Michael J. (1985) The Word and The World: Explorations in The Form of Sociological Analysis. London: Allen and Unwin. | pl |
dc.references | Piantanida Maria, L. McMahon Patricia, Garman Noreen B. (2003) Sculpting the Contours of Arts-Based Educational Research Within a Discourse Community. „Qualitative Inquiry”, vol. 9, no. 2, s. 182–191. | pl |
dc.references | Prendergast Monica (2006) Found poetry as literature review: Research poems on audience and performance. „Qualitative Inquiry”, vol. 12, no. 2, s. 369–388. | pl |
dc.references | Prendergast Monica i in. (2009) A Haiku Suite: The Importance of Music Making in The Lives of Secondary School Students. „Music Education Research”, vol. 11, no. 3, s. 303–317. | pl |
dc.references | Pryszmont-Ciesielska Martyna (2015) Between Performance and Action – About a Certain Variant of Research that Uses Art (In Connection with a Project about Excluded Mothers). „Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja”, nr 2(70), s. 97–105. | pl |
dc.references | Reale Giovanni (1997) Historia filozofii starożytnej. Tom II. Platon i Arystoteles. Przełożył Edward Iwo Zieliński. Lublin: Wydawnictwo KUL. | pl |
dc.references | Reason Peter, Lincoln Yvonna S. (1996) Special Issue: Quality in Human Inquiry. „Qualitative Inquiry”, vol. 2, no. 1, s. 5–136. | pl |
dc.references | Sacks Oliver (1996) Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Przełożyła Barbara Lindenberg. Poznań : Wydaw. Zysk i S-ka. | pl |
dc.references | Saldaña Johnny (2005) Ethnodrama: an Anthology of Reality Theatre. New York: AltaMira Press. | pl |
dc.references | Saldaña Johnny (2009) The Coding Manual for Qualitative Researchers. Los Angeles, CA: Sage Publications. | pl |
dc.references | Schneider Barbara (2005) Mothers Talk About Their Children with Schizophrenia: A Performance Autoethnography. „Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing”, vol. 12, no. 3, s. 333–340. | pl |
dc.references | Shostak Marjorie (1981) The Life and Words of a !Kung Woman. Cambridge, MA: Harvard University Press. | pl |
dc.references | Stoller Paul, Olkes Cheryl (1987) In Sorcery’s Shadow: A Memoir of Apprenticeship Among the Songhay of Niger. Chicago: University of Chicago Press. | pl |
dc.references | Szkłowski Wiktor B. (1986) Sztuka jako chwyt [w:] Stefania Skwarczyńska, red., Teoria badań literackich za granicą. Antologia t. II, cz. III, wyb. Kraków: Znak, s. 95–111. | pl |
dc.references | Szpunar Magdalena (2018) (Nie)potrzebna wrażliwość. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. | pl |
dc.references | Tamas Sophie (2008) Writing and Righting Trauma: Troubling the Autoethnographic Voice. „Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research”, vol. 10, no. 1, art. 22. | pl |
dc.references | Tatarkiewicz Władysław (1970) Sztuka i język: dwa wieloznaczne wyrazy. „Studia Semiotyczne”, t. I, s. 11–22. | pl |
dc.references | Tuan Yi-Fu (1987) Przestrzeń i miejsce. Przełożyła Agnieszka Morawińska. Warszawa: PIW. | pl |
dc.references | Turner Victor W. (2011) Dewey, Dilthey i gra społeczna: szkic z zakresu antropologii doświadczenia [w:] Victor W. Turner, Edward M. Bruner, red., Antropologia doświadczenia. Przełożyły Ewa Klekot, Agnieszka Szurek. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 42–54. | pl |
dc.references | Watson Ashleigh (2016) Directions for Public Sociology: Novel Writing as a Creative Approach. „Cultural Sociology”, vol. 10, no. 4, s. 1–17. | pl |
dc.references | Żmijewski Artur (2007) Stosowane sztuki społeczne. „Krytyka Polityczna” nr 11/12, s. 11–24. | pl |
dc.contributor.authorEmail | j.bielecka.prus@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.16.2.02 | |
dc.relation.volume | 16 | |