dc.contributor.author | Kola, Adam F. | |
dc.date.accessioned | 2021-03-23T09:34:49Z | |
dc.date.available | 2021-03-23T09:34:49Z | |
dc.date.issued | 2020-01-02 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34367 | |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to answer the question: how should one write about masters? It is a question about the narrative strategies of authors writing about masters. The presented analysis is based on five examples: (1) John A. Hall’s Ernest Gellner: An Intellectual Biography, (2) Anita Burdman Feferman and Solomon Feferman’s Alfred Tarski: Life and Logic, (3) Edmund Leach’s Lévi-Strauss, (4) Andrzej Walicki’s Idee i ludzie. Próba autobiografii [Ideas and People. An Attempt at an Autobiography], and (5) Dialogues by Roman Jakobson and Krystyna Pomorska. Each text presents different rhetorical devices, authorial relations to the master, and academic aims. The paper concludes with a critical comparison of the five examples (with the addition of some other minor cases also discussed in the paper).
| en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jak pisać o mistrzach? Innymi słowy, postawione pytanie dotyczy strategii narracyjnych stosowanych przez autorów piszących o mistrzach. Główna część tekstu oparta jest na pięciu przykładach: (1) John A. Hall Ernest Gellner. An Intellectual Biography (2011), (2) Anita Burdman Feferman, Solomon Feferman Alfred Tarski. Życie i logika (2009), (3) Edmund Leach Lévi-Strauss (1998), (4) Andrzej Walicki Idee i ludzie. Próba autobiografii (2010) oraz (5) Dialogues Romana Jakobsona i Krystyny Pomorskiej. Każdy tekst przedstawia inne zestawy narzędzi i technik retorycznych, relacji autora wobec mistrza oraz cel akademicki. Porównanie tych pięciu przykładów (i mniej rozbudowanych przypadków prezentowanych w artykule) stanowi konkluzję artykułu.
| pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Master | en |
dc.subject | mastery | en |
dc.subject | student | en |
dc.subject | master-disciple relation | en |
dc.subject | Andrzej de Lazari | en |
dc.subject | Ernest Gellner | en |
dc.subject | Alfred Tarski | en |
dc.subject | Claude Lévi-Strauss | en |
dc.subject | Andrzej Walicki | en |
dc.subject | Roman Jakobson | en |
dc.subject | rhetoric | en |
dc.subject | narration | en |
dc.subject | Mistrz | pl |
dc.subject | mistrzostwo | pl |
dc.subject | uczeń | pl |
dc.subject | relacja mistrz – uczeń | pl |
dc.subject | Andrzej de Lazari | pl |
dc.subject | Ernest Gellner | pl |
dc.subject | Alfred Tarski | pl |
dc.subject | Claude Lévi-Strauss | pl |
dc.subject | Andrzej Walicki | pl |
dc.subject | Roman Jakobson | pl |
dc.subject | retoryka | pl |
dc.subject | narracja | pl |
dc.title | How Should One Write about Masters? | en |
dc.title.alternative | Jak pisać o mistrzach? | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 70-89 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Nicolaus Copernicus University in Torun, University of Chicago, Visiting Scholar | en |
dc.references | Abriszewski K., Kola A. F., Kowalewski J. (Eds.) (2016) Humanistyka (pół)peryferii, Olsztyn–Toruń, Forum Humanistyczne. | en |
dc.references | Chodźko B., Feliksiak E., Olesiewicz M. (Eds.) (2006) Obecność. Maria Renata Mayenowa (1908–1988), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. | en |
dc.references | Dąbrowska J. (2016) Nie ma się czego bać. Rozmowy z mistrzami, Warszawa, Agora. | en |
dc.references | Douglas M. (2011) Jak myślą instytucje, transl. by O. Siara, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Feferman B. A. (1993) Politics, Logic, and Love: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd. | en |
dc.references | Feferman B. A. (2000) From Trotsky to Gödel: The Life of Jean van Heijenoort, Natick, MA, A K Peters, Ltd. | en |
dc.references | Feferman B. A., Feferman S. (2004) Alfred Tarski. Life and Logic, Cambridge, Cambridge University Press. | en |
dc.references | Gellner E. (1984) Słowa i rzeczy, czyli nie pozbawiona analizy krytyka filozofii lingwistycznej, transl. by T. Hołówka, Warszawa, Książka i Wiedza. | en |
dc.references | Gellner E. (1991) Narody i nacjonalizm, transl. by T. Hołówka, Warszawa, PIW. | en |
dc.references | Głowiński M. (2010) Kręgi obcości. Opowieść autobiograficzna, Kraków, Wydawnictwo Literackie. | en |
dc.references | Goćkowski J. (1984) Autorytety świata uczonych, Warszawa, PIW. | en |
dc.references | Hall J. A. (2011) Ernest Gellner. An Intellectual Biography, London–New York, Verso. | en |
dc.references | Jakobson R., Pomorska K. (1983) Dialogues, Cambridge, MA, The MIT Press. | en |
dc.references | Janik A., Toulmina S. (1996) Wittgenstein’s Vienna, Chicago, Elephant Paperbacks, Ivan R. Dee Publisher. | en |
dc.references | Juda-Mieloch M. (2008) Na ramionach gigantów. Figura autorytetu w polskich współczesnych tekstach literaturoznawczych, Kraków, Universitas. | en |
dc.references | Kola A. F. (2013) ANT-ologia literatury, “Przegląd Kulturoznawczy” 1 (15): 35–47. | en |
dc.references | Kola A. M. (2019) The Master as a Historical, Cultural and Pedagogical Category: Introduction, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 43–69. | en |
dc.references | Laidlaw J. (1996) Introduction in: E. Leach, Lévi-Strauss, London, Fontana Press: 7–13. | en |
dc.references | Lazari A. de (2000) W kręgu Fiodora Dostojewskiego. Poczwiennictwo, Łódź, Ibidem. | en |
dc.references | Leach E. (1996) Lévi-Strauss, London, Fontana Press. | en |
dc.references | Lévi-Strauss C., Eribon D. (1994) Z bliska i z oddali, transl. by K. Kocjan, Łódź, Opus. | en |
dc.references | Modzelewski K. (2013) Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca, Warszawa, Iskry. | en |
dc.references | Sitek R. (2000) Warszawska szkoła historii idei. Między historią a teraźniejszością, Warszawa, Scholar. | en |
dc.references | Ubertowska A. (2011) „Kręgi obcości”, podwójne wyjście. Projekt autobiograficzny Michała Głowińskiego, “Teksty Drugie” 4: 195–205. | en |
dc.references | Walicki A. (2010) Idee i ludzie. Próba autobiografii, Warszawa, Instytut Historii Nauki PAN, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR. | en |
dc.references | Wejland A. (2019) The Anti-Masters, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 1 (8): 148-57. | en |
dc.references | Woleński J. (2009) Przedmowa do wydania polskiego in: A. B. Feferman, S. Feferman, Alfred Tarski. Życie i logika, transl. by J. Golińska-Pilarek, M. Srebrny, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne: 7–21. | en |
dc.contributor.authorEmail | adamkola@yahoo.co.uk | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.08.06 | |
dc.relation.volume | 8 | |