Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPietrych, Krystyna
dc.date.accessioned2021-05-25T07:12:57Z
dc.date.available2021-05-25T07:12:57Z
dc.date.issued2019-03-28
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35603
dc.description.abstractIn this article, the author analyzes the poetry of Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, positing that through his individulal works we are in contact with One Poem, constantly written, which cannot be fully realized; it exists to some extent in every realization, but never completely and ultimately. This is the reason for his subsequent attempts to create it – a constantly repeated, never-ending song. Dycki’s omnipresent, intrusive rhythm reveals with its persistent, obsessive presence the meta-text plane and activates it. By exposing itself, the intensified pattern of repetition becomes the most important carrier of the poetic function, pointing to the endless process of the continuously repeated verse as the ultimate and most important goal of the poetry.en
dc.description.abstractAutorka w swoim artykule analizuje poezję Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego. Zakłada ona, że poprzez jego odrębne utwory jesteśmy w rzeczywistości w kontakcie z jednym, ciągle pisanym wierszem, który wciąż nie może być w pełni zrealizowany, a jednocześnie istnieje dla niektórych w zakresie każdej realizacji, ale nigdy całkowicie i ostatecznie. To jest powód kolejnych prób jego stworzenia – stale powtarzanej, niekończącej się piosenki. Wszechobecny, natrętny rytm Dyckiego ujawnia się z jego uporczywą, obsesyjną obecnością na płaszczyźnie meta-tekstu i aktywuje ją. Zintensyfikowany wzorzec powtarzania, odsłaniając się, staje się najważniejszym nośnikiem funkcji poetyckiej i wskazuje na niekończącą się procesualność ciągłego powtarzania wiersza jako ostatecznego i najważniejszego celu transu poety.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPoetryen
dc.subjectMusicalityen
dc.subjectTranceen
dc.subjectRhythmen
dc.subjectTkaczyszyn-Dyckien
dc.subjectpoezjapl
dc.subjectmuzycznośćpl
dc.subjecttranspl
dc.subjectrytmpl
dc.subjectEugeniusz Tkaczyszyn-Dyckipl
dc.titleTkaczyszyn-Dycki’s Continuous “Song About…”en
dc.title.alternativeTkaczyszyna-Dyckiego nieustannie ponawiana „piosenka o…”pl
dc.typeArticle
dc.page.number213-229
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesHoffmann Krzysztof, Dubitatio. O poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Wydawnictwo Forma, Szczecin 2012.en
dc.referencesHoffmann Krzysztof, Dycki. Niepowtarzalna powtarzalność, „Czas Kultury” 2010, nr 5.en
dc.referencesJankowicz Grzegorz, Alegoria (Dycki), „Studium” 2005, nr 2 .en
dc.referencesJesień już Panie a ja nie mam domu. Eugeniusz Tkaczyszyn Dycki i krytycy, pod red. Grzegorza Jankowicza, Ha!art, Kraków 2001.en
dc.referencesKopkiewicz Aldona, O ostatniej książce Tkaczyszyna-Dyckiego (i o wszystkich innych jego książkach), „Dekada Literacka 2009, nr 5–6 .en
dc.referencesMatusz Sławomir, Dwojaki koniec – dumki na głos i papier Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, „Migotania, Przejaśnienia” 2009, nr 3–4 .en
dc.referencesPokarmy. Szkice o twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, pod red. Piotra Śliwińskiego, Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, Poznań 2012.en
dc.referencesŚliwiński Piotr, Świat podminowany, „Przystanek Literacki” 2011, nr 2 .en
dc.referencesTkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Imię i znamię, Biuro Literackie, Wrocław 2011.en
dc.referencesTkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Kochanka Norwida, Biuro Literackie, Wrocław 2014.en
dc.referencesTkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Nie dam ci siebie w żadnej postaci, Lokator Media, Kraków 2016.en
dc.referencesTkaczyszyn-Dycki Eugeniusz, Oddam wiersze w dobre ręce (1988–2010), Biuro Literackie, Wrocław 2010en
dc.referencesTomicki Ggrzegorz, Po obu stronach lustra. O poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Wyd. Forma, Szczecin 2015.en
dc.referencesWolny-Hamkało Agnieszka, Tkaczyszyna-Dyckiego życie z duchami, “Gazeta Wyborcza” 2009, nr z 4.10 .en
dc.contributor.authorEmailpietrych@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.13
dc.relation.volume52


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0