Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNovák, Radomil
dc.date.accessioned2021-05-25T07:13:01Z
dc.date.available2021-05-25T07:13:01Z
dc.date.issued2019-03-28
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35610
dc.description.abstractThis paper is concerned with the complicated relationships between poetry and music. It tries to show that one of the common denominators between both arts can be the musical form in poetry, strictly speaking a method of poetry creation based on a musical principle. For this paper, two illustrations of this process are chosen: an Irish poet Desmond Egan’s contrapuntal poems (chosen from all Egan’s poetry) and a Czech poet Jaroslav Seifert’s Mozart in Prague. The conclusions concern the impact on the reader’s reception of poetic texts, which in their graphic form or theme stimulate references to music. We conclude that knowing (active and passive) the musical principles of counterpoint and ronda can help readers to better understand the structure, theme and meaning of the texts.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy skomplikowanych relacji między poezją a muzyką. Próbuje pokazać, że jednym ze wspólnych mianowników między obiema sztukami może być forma muzyczna w poezji, ściślej mówiąc metoda tworzenia poezji oparta na zasadzie muzycznej. W tym celu wybrano dwie ilustracje tego procesu: wiersze kontrapunktyczne poety irlandzkiego Desmonda Egana i czeskiego poety Mozarta Jaroslava Seiferta w Pradze (wzięto pod uwagę wybrane utwory z ich dorobku). Wnioski dotyczą wpływu na odbiór tekstów poetyckich, które w formie graficznej lub temacie wskazują na odniesienia do muzyki. Wnioskujemy, że znajomość (aktywna i pasywna) zasad muzycznych kontrapunktu i ronda może pomóc czytelnikom lepiej zrozumieć strukturę, temat i znaczenie tekstów.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMusic Principleen
dc.subjectpoetry and musicen
dc.subjectContrapuntal Poemsen
dc.subjectRondoen
dc.subjectDesmond Eganen
dc.subjectJaroslav Seiferten
dc.subjectzasada muzycznapl
dc.subjectpoezja a muzykapl
dc.subjectpoemat kontrapunktycznypl
dc.subjectrondopl
dc.subjectDesmond Eganpl
dc.subjectJaroslav Seifertpl
dc.titleContrapuntal text and rondo (in the poetry of Desmond Egan and Jaroslav Seifert)en
dc.title.alternativeTekst kontrapunktyczny i rondo (w poezji Desmonda Egana i Jaroslava Seiferta)pl
dc.typeArticle
dc.page.number345-358
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Ostrava, Department of Czech Language and Literature with Didactics, Fráni Šrámka 3, Ostrava, 70900en
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBozděchová Ivana, Desmond Egan – Hlas irské krajiny (Domov jako inspirace a téma), „Světová literature” 1994, no. 2, pp. 165–168.en
dc.referencesBrown Calvin Smith, Music and Literature, University Press of New England 1987.en
dc.referencesNovák Radomil, Hudba jako inspirace poezie, Ostrava 2005.en
dc.referencesNovák Radomil, Česká literatura jazzující, Ostrava 2012.en
dc.referencesPešat Zdeněk, Jaroslav Seifert, Československý spisovatel, Praha 1991.en
dc.referencesWolf Werner, Intermedialita: široké pole významů, „Česká literature” 2011, no. 59, pp. 62–85.en
dc.referencesZenkl Luděk, ABC hudebních forem, Supraphon, Praha 1990.en
dc.referencesEgan Desmond, Collected Poems, Tha National Poetry Foundation. University of Maine at Orono 1983.en
dc.referencesEgan Desmond, DESpectrum, trans. I. Bozděchová, Carpe diem, Brumovice 2002.en
dc.referencesEgan Desmond, Smiluj se nad básníkem, trans. I. Bozděchová, Volvox Globator, Praha 1996.en
dc.referencesSeifert Jaroslav, Zpěvy o Praze, Československý spisovatel, Praha 1968.en
dc.contributor.authorEmailradomil.novak@osu.cz
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.20
dc.relation.volume52


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0