Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGamrat, Małgorzata
dc.date.accessioned2021-05-25T07:13:02Z
dc.date.available2021-05-25T07:13:02Z
dc.date.issued2019-03-28
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35611
dc.description.abstractThis paper presents a novel Die Dunklen (2007) by Ralf Isau. I analyse the presence of Franz Liszt’s music in this work. Isau uses Liszt’s music to explain history and the aesthetics of music, and also the influence of music on human being (e.g. Plato, music rhetoric, programme music, and audio marketing). The most important part of this paper is the analysis of structure and narration in this novel in relationship with musical techniques and forms.en
dc.description.abstractArtykuł stanowi studium powieści Ralfa Isaua Die Dunklen (2007; wyd. pol. Szkarłatna partytura, 2011). Analizie poddane zostało znaczenie obecności twórczości i postaci muzyka Franza Liszta w powieści. Isau zawarł w niej wykład z historii muzyki i estetyki muzycznej, a także biografię Franza Liszta oraz rozważania dotyczące wpływu muzyki na zachowanie człowieka (Platon, barokowa teoria afektów, retoryka muzyczna, muzyka programowa, audiomarketing). Zasadniczą część pracy stanowią rozważania dotyczące powiązań między powieściową narracją i kształtowaniem struktury powieści a elementami i technikami muzycznymi.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectRalf Isauen
dc.subjectFranz Liszten
dc.subjectDie Dunklenen
dc.subjectSzkarłatna partyturaen
dc.subjectMusic and Literatureen
dc.subjectRalf Isaupl
dc.subjectFranz Lisztpl
dc.subjectDie Dunklenpl
dc.subjectSzkarłatna partyturapl
dc.subjectmuzyka i literaturapl
dc.titleSzkarłatna partytura Ralfa Isaua jako przykład recepcji twórczości Franza Liszta w literackiej kulturze popularnejpl
dc.title.alternativeDie Dunklen by Ralph Isaura as an Example of Franz Liszt’s works reception in Pop Cultureen
dc.typeArticle
dc.page.number359-377
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Sztuki, Wydział Edukacji Muzycznej, Zakład Edukacji Muzycznej, al. Niepodległości 40, 70-404 Szczecinpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBeckett Sandra L., Crossover Fiction – Global and Historical Perspectives von Prof. Sandra L. Beckett: Das Phantagon findet Eingang in die wissenschaftliche Welt, Routledge, London 2008.pl
dc.referencesBemme Marcel-Alexander, Phantastisch Lesen – Eine Fantasy-Enzyklopädie: Band 1: Phantastische Literatur, Books on Demand, Germany 2012.pl
dc.referencesBrown Dan, Inferno, tłum. Robert J. Szmidt, Sonia Draga, Katowice 2013.pl
dc.referencesGamrat Małgorzata, Franz Liszt et Félix Lichnowsky: histoire d’une amitié, „Quaderni dell’Istituto Liszt” 2014, nr 14, s. 163–188.pl
dc.referencesGamrat Małgorzata, Les croisements romantiques des sens: Liszt lecteur de Senancour, „Orbis Linguarum” 2014, nr 41, s. 215–226.pl
dc.referencesIsau Ralf, Die Dunklen, Piper, München 2007.pl
dc.referencesIsau Ralf, Szkarłatna partytura, tłum. Bartłomiej Szymkowski, Telbit, Warszawa 2011.pl
dc.referencesLanza Joseph, Elevator Music. A Surreal History of Muzac, Easy-Listening, and Other Moodsong, University of Michigan Press, Michigan 2004.pl
dc.referencesLiszt Franz, Sämtliche Schriften, t. I, herausgegeben von Detlef Altenburg, Segre Gut, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden–Leipzig–Paris 2000.pl
dc.referencesLiszt Franz, Wenn die letzten Sterne bleichen. Lied für Singstimme und Klavier. Faksimile nach dem Autograph der Bayerischen Staatsbibliothek München Mus ms. 23595, Vorwort von Rolf Griebel, Einleitung von Sigrid von Moisy, Edition und Kritischer Bericht von Sabine Kurth, G. Henle Verlag, München 2007.pl
dc.referencesMakomaska Sylwia, Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością tła w przestrzeni komercyjnej, w: Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, redakcja naukowa Julia Kaleńska-Rodzaj, Rafał Lawendowski, Harmona Universalis, Gdańsk 2015, s. 151–162.pl
dc.referencesMakomaska Sylwia, Dystopia in practice... (?) „Acoustic wallpaper” in the contemporary commercial space, w: 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2017. Science and Arts. Conference Proceedings, vol. 1, Vienna 2017, s. 31–38.pl
dc.referencesPlaton, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, Antyk Marek Derewiecki, Warszawa 1994.pl
dc.referencesRousseau Jean-Jacques, Dictionnaire de Musique, Duchesne, Paris 1768.pl
dc.referencesSenancour Étienne Pivert de, Obermann, redakcja Jean-Maurice Monnoyer, Gallimard, Paris 1984.pl
dc.referencesSouriau Étienne, La correspondance des arts. Eléments d’esthétique comparée, Flammarion, Paris 1969.pl
dc.contributor.authorEmailmalgorzatagamrat@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.21
dc.relation.volume52


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0