dc.contributor.author | Gamrat, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2021-05-25T07:13:02Z | |
dc.date.available | 2021-05-25T07:13:02Z | |
dc.date.issued | 2019-03-28 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/35611 | |
dc.description.abstract | This paper presents a novel Die Dunklen (2007) by Ralf Isau. I analyse the presence of Franz Liszt’s music in this work. Isau uses Liszt’s music to explain history and the aesthetics of music, and also the influence of music on human being (e.g. Plato, music rhetoric, programme music, and audio marketing). The most important part of this paper is the analysis of structure and narration in this novel in relationship with musical techniques and forms. | en |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi studium powieści Ralfa Isaua Die Dunklen (2007; wyd. pol. Szkarłatna partytura, 2011). Analizie poddane zostało znaczenie obecności twórczości i postaci muzyka Franza Liszta w powieści. Isau zawarł w niej wykład z historii muzyki i estetyki muzycznej, a także biografię Franza Liszta oraz rozważania dotyczące wpływu muzyki na zachowanie człowieka (Platon, barokowa teoria afektów, retoryka muzyczna, muzyka programowa, audiomarketing). Zasadniczą część pracy stanowią rozważania dotyczące powiązań między powieściową narracją i kształtowaniem struktury powieści a elementami i technikami muzycznymi. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Ralf Isau | en |
dc.subject | Franz Liszt | en |
dc.subject | Die Dunklen | en |
dc.subject | Szkarłatna partytura | en |
dc.subject | Music and Literature | en |
dc.subject | Ralf Isau | pl |
dc.subject | Franz Liszt | pl |
dc.subject | Die Dunklen | pl |
dc.subject | Szkarłatna partytura | pl |
dc.subject | muzyka i literatura | pl |
dc.title | Szkarłatna partytura Ralfa Isaua jako przykład recepcji twórczości Franza Liszta w literackiej kulturze popularnej | pl |
dc.title.alternative | Die Dunklen by Ralph Isaura as an Example of Franz Liszt’s works reception in Pop Culture | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 359-377 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Sztuki, Wydział Edukacji Muzycznej, Zakład Edukacji Muzycznej, al. Niepodległości 40, 70-404 Szczecin | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | Beckett Sandra L., Crossover Fiction – Global and Historical Perspectives von Prof. Sandra L. Beckett: Das Phantagon findet Eingang in die wissenschaftliche Welt, Routledge, London 2008. | pl |
dc.references | Bemme Marcel-Alexander, Phantastisch Lesen – Eine Fantasy-Enzyklopädie: Band 1: Phantastische Literatur, Books on Demand, Germany 2012. | pl |
dc.references | Brown Dan, Inferno, tłum. Robert J. Szmidt, Sonia Draga, Katowice 2013. | pl |
dc.references | Gamrat Małgorzata, Franz Liszt et Félix Lichnowsky: histoire d’une amitié, „Quaderni dell’Istituto Liszt” 2014, nr 14, s. 163–188. | pl |
dc.references | Gamrat Małgorzata, Les croisements romantiques des sens: Liszt lecteur de Senancour, „Orbis Linguarum” 2014, nr 41, s. 215–226. | pl |
dc.references | Isau Ralf, Die Dunklen, Piper, München 2007. | pl |
dc.references | Isau Ralf, Szkarłatna partytura, tłum. Bartłomiej Szymkowski, Telbit, Warszawa 2011. | pl |
dc.references | Lanza Joseph, Elevator Music. A Surreal History of Muzac, Easy-Listening, and Other Moodsong, University of Michigan Press, Michigan 2004. | pl |
dc.references | Liszt Franz, Sämtliche Schriften, t. I, herausgegeben von Detlef Altenburg, Segre Gut, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden–Leipzig–Paris 2000. | pl |
dc.references | Liszt Franz, Wenn die letzten Sterne bleichen. Lied für Singstimme und Klavier. Faksimile nach dem Autograph der Bayerischen Staatsbibliothek München Mus ms. 23595, Vorwort von Rolf Griebel, Einleitung von Sigrid von Moisy, Edition und Kritischer Bericht von Sabine Kurth, G. Henle Verlag, München 2007. | pl |
dc.references | Makomaska Sylwia, Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością tła w przestrzeni komercyjnej, w: Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, redakcja naukowa Julia Kaleńska-Rodzaj, Rafał Lawendowski, Harmona Universalis, Gdańsk 2015, s. 151–162. | pl |
dc.references | Makomaska Sylwia, Dystopia in practice... (?) „Acoustic wallpaper” in the contemporary commercial space, w: 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2017. Science and Arts. Conference Proceedings, vol. 1, Vienna 2017, s. 31–38. | pl |
dc.references | Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki, Antyk Marek Derewiecki, Warszawa 1994. | pl |
dc.references | Rousseau Jean-Jacques, Dictionnaire de Musique, Duchesne, Paris 1768. | pl |
dc.references | Senancour Étienne Pivert de, Obermann, redakcja Jean-Maurice Monnoyer, Gallimard, Paris 1984. | pl |
dc.references | Souriau Étienne, La correspondance des arts. Eléments d’esthétique comparée, Flammarion, Paris 1969. | pl |
dc.contributor.authorEmail | malgorzatagamrat@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.52.21 | |
dc.relation.volume | 52 | |