Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKornatowska, Beata
dc.date.accessioned2021-05-25T07:13:03Z
dc.date.available2021-05-25T07:13:03Z
dc.date.issued2019-03-28
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35613
dc.description.abstractThis article is devoted to the theory of new German opera created by E.T.A Hoffmann and the first attempt to putting it into practice. His short story entitled The Poet and the Composer (1813) and released in the Leipzig “Allgemeine Musikalische Zeitung” is a romantic opera, written in two voices, which draws inspiration from the supernatural world and aims at a coherent poetic vision. E.T.A Hoffmann realised in Undine (1816) some of the postulates articulated in the analysed short story and in the correspondence from that time, using Friedrich de la Motte Fouqué’s libretto based on the fairy tale novella bearing the same title, thereby showing the way to further development of the genre.en
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest stworzonej przez E.T.A. Hoffmanna teorii nowej opery niemieckiej oraz pierwszej próbie przełożenia jej na praktykę. Jego opowiadanie Poeta i kompozytor (1813), które ukazało się na łamach lipskiej „Allgemeine Musikalische Zeitung”, to rozpisany na dwa głosy program opery romantycznej, która ma czerpać inspirację ze świata nadprzyrodzonego, a także dążyć do spójnej poetyckiej wizji. Część postulatów wyartykułowanych w analizowanym opowiadaniu oraz w korespondencji z tamtego czasu E.T.A. Hoffmann zrealizował w Ondynie (1816) do libretta Friedricha de la Motte Fouquégo na podstawie baśni literackiej pod tym samym tytułem, wytyczając tym samym kierunek dalszego rozwoju gatunku.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectGerman Romanticismen
dc.subjectRomantic Operaen
dc.subjectE.T.A. Hoffmannen
dc.subjectUndineen
dc.subjectThe Poet and the Composeren
dc.subjectniemiecki romantyzmpl
dc.subjectopera romantycznapl
dc.subjectE.T.A. Hoffmannpl
dc.subjectUndinepl
dc.subjectpoeta i kompozytorpl
dc.titleMiędzy wizją a praktyką. Początki niemieckiej opery romantycznej w ujęciu E.T.A. Hoffmannapl
dc.title.alternativeBetween vision and practice. The beginnings of German romantic opera from E.T.A. Hoffmann’s perspectiveen
dc.typeArticle
dc.page.number401-413
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Filologii Germańskiej, al. Niepodległości 4, 61-874 Poznańpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesFouqué Friedrich de la Motte, Notiz, „Die Musen. Eine norddeutsche Zeitschrift”, Berlin 1812, 4. Quartal, s. 198.pl
dc.referencesFouqué Friedrich de la Motte, Undine. Eine Zauberoper in drei Aufzügen, w: Wilhelm Pfeifer, Über Fouqués Undine. Nebst einem Anhange erhaltend Fouqués Operndichtung‚ Undine‘, C. Winter, Heidelberg 1903, s. 85–169.pl
dc.referencesFouqué Friedrich de la Motte, Undine. Eine Zauberoper in drei Aufzügen, w: E.T.A. Hoffmann, Werke 1814–1816, red. Hartmut Steinecke, Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 1988, s. 467–518.pl
dc.referencesHeine Heinrich, Die romantische Schule, Hoffmann und Campe, Hamburg 1836.pl
dc.referencesHoffmann E.T.A., An die Redaktion der ‘Allgemeinen Musikalischen Zeitung’, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 224.pl
dc.referencesHoffmann E.T.A., Brief an Friedrich Baron de la Motte Fouqué vom 15. August 1812, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 252.pl
dc.referencesHoffmann E.T.A., Brief an Julius Eduard Hitzig vom 1. Juli 1812, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 246.pl
dc.referencesHoffmann E.T.A., Der Dichter und der Komponist, w: E.T.A. Hoffmann, Frühe Prosa. Werke, Briefe, Tagebücher, Libretti, Juristische Schriften: Werke 1794–1813, red. Gerhard Allroggen i in., Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main 2003, s. 752–775.pl
dc.referencesHonolka Kurt, Kulturgeschichte des Librettos. Opern – Dichter – Operndichter, Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1979.pl
dc.referencesMatt Peter von, Liebesverrat. Die Treulosen in der Literatur, Deutscher Taschenbuch Verlag, München 1999.pl
dc.referencesSchreiber Ulrich, Opernführer für Fortgeschrittene. Die Geschichte des Musiktheaters. Das 19. Jahrhundert, Bärenreiter, Kassel 2008.pl
dc.referencesWagner Richard, Lohengrin, Peters Verlag, Leipzig 1850.pl
dc.referencesCarl-Maria-von-Weber-Gesamtausgabe. Digitale Edition, http://weber-gesamtausgabe.de/A030013 [dostęp: 18.12.2016].pl
dc.contributor.authorEmailbeatris@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.23
dc.relation.volume52


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0