Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIgnaczak, Lidia
dc.date.accessioned2021-05-25T07:13:04Z
dc.date.available2021-05-25T07:13:04Z
dc.date.issued2019-03-28
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35615
dc.description.abstractThis article concerns the concept of a musical spectacle by Agnieszka Osiecka „Niech no tylko zakwitną jabłonie” (Let apple trees blossom) presented in 1964 in the Ateneum Theater in Warsaw. It is concluded that in this spectacle Osiecka continues the aesthetic tradition of Kram z piosenkami (A stall with the songs) by Leon Schiller, who in his music often recalled the history of Poland of the eighteenth/nineteenth century as recorded in songs. Osiecka reconstructs the next historical period, combining documentary material with literature, both interspersed with songs. This results in a special collage, thanks to which the viewer can immerse in the atmosphere of interwar period and compare it with the 20 years after the Second World War. However, in the Osiecka’s approach, it is no longer a matter of Schiller’s sentimental Arkadia, but the stage reality reflecting the truth of historical facts, and at the same time treating them with ironic distance and commenting often through parody and pastiche.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy koncepcji słowno-muzycznego widowiska składankowego autorstwa Agnieszki Osieckiej Niech no tylko zakwitną jabłonie, wystawionego w roku 1964 w Teatrze Ateneum w Warszawie. Ważne wydaje się nawiązanie Osieckiej do estetyki Kramu z piosenkami Leona Schillera, który w wielu swoich widowiskach przypominał historię XVIII / XIX–wiecznej Polski zapisaną w piosenkach. Osiecka rekonstruuje późniejszy niż Schiller okres historyczny, łącząc materiały dokumentalne z literackimi (także tymi słowno-muzycznymi), czego efektem stał się afabularny sceniczny collage, dzięki któremu widz mógł zanurzyć się w atmosferze epoki międzywojennej i dwudziestolecia tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. W ujęciu Osieckiej to już nie była sentymentalna Schillerowska Arkadia ‒ choć sceniczna rzeczywistość odzwierciedlała prawdziwość historycznych faktów, to jednak autorka traktowała ów świat z ironicznym dystansem, komentując go niejednokrotnie parodystycznie i pastiszowo.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectAgnieszka Osieckaen
dc.subjectSongsen
dc.subjectMusical Spectacleen
dc.subjectInterwar Perioden
dc.subjectHistory of the Theatre of the 20th centuryen
dc.subjectAgnieszka Osieckapl
dc.subjectpiosenkipl
dc.subjectspektakl muzycznypl
dc.subjectokres międzywojennypl
dc.subjecthistoria teatru XX wiekupl
dc.titleSłowno-muzyczne widowisko składankowe jako palimpsest kulturowy – na przykładzie Niech no tylko zakwitną jabłonie Agnieszki Osieckiejpl
dc.title.alternativeThe musical spectacle by Agnieszka Osiecka Let apple trees blossom as a cultural palimpsesten
dc.typeArticle
dc.page.number425-445
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAbramow-Newerly Jarosław, Lwy STS-u, Wydawnictwo Rosner & Wspólnicy, Warszawa 2005.pl
dc.referencesBelting Hans, Faces. Historia twarzy, przekł. Tadeusz Zatorski, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2015.pl
dc.referencesBrodacki Krystian, Historia jazzu w Polsce, Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2010.pl
dc.referencesBurzyńska Anna R., Mechanika cudu. Strategie metateatralne w polskiej dramaturgii awangardowej, Księgarnia Akademicka, Kraków 2005.pl
dc.referencesCaillois Roger, Gry i ludzie, przekł. Anna Tatarkiewicz, Maria Żurowska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.pl
dc.referencesCiechowicz Jan, O różnych sposobach czytania „Lekcji teatralnej” Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” 1990, 81 / 2, s. 21–34.pl
dc.referencesFox Dorota, Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy. Z prasowego archiwum Dwudziestolecia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.pl
dc.referencesGenette Gérard, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, w: Współczesne teorie badań literackich za granicą. Antologia, oprac. Henryk Markiewicz, t. IV, cz. 2, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1996, s. 317–366 .pl
dc.referencesHabela Jerzy, Kurzowa Zofia, Lwowskie piosenki uliczne, kabaretowe i okolicznościowe do 1939 roku, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1997.pl
dc.referencesIgnaczak Lidia, Schillerowski „Kram z piosenkami”, w: Kram z piosenkami. Program teatralny Teatru im. Stefana Jaracza, Łódź 1994, s. 3–4.pl
dc.referencesKarpiński Krzysztof, Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2014.pl
dc.referencesKłoś Alex, „Posłuchajcie ludzie”, w: „Gazeta Wyborcza ‒ Stołeczna”, 31 sierpnia – 1 września 2002 r., http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,54420,995763.html [dostęp: 23.06.2018]pl
dc.referencesKocent-Zieliński Edward, Problemy rozwoju samolotów LWD Szpak i Żak, „Polska Technika Lotnicza. Materiały historyczne” 2006, 23 / 6, s. 1–13.pl
dc.referencesKomedołowicz Iza, Elka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012.pl
dc.referencesKryszak Janusz, Tytus Czyżewski w teatrze świata i wyobraźni, w: Czyżewski Tytus, Wiersze i utwory teatralne, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009, s. 5–27 .pl
dc.referencesKucińska-Wiśniewska Małgorzata, Teatr rewiowy Morskie Oko 1928–1933, praca magisterska, mps sygn. 348, Biblioteka Akademii Teatralnej, Warszawa 1988.pl
dc.referencesLada Wojciech, Zakazana piosenka, „Rzeczpospolita” 18.03.2011, http://www.rp.pl/artykul/628522-Zakazana-piosenka.html#ap-1 [dostęp: 23.06.2018]pl
dc.referencesLipiński Piotr, Nietoperz cicho śmignął, dodatek do MAGAZYN nr 1, dodatek do „Gazety Wyborczej” nr 4, wydanie z dnia 5.01.1996, s. 6.pl
dc.referencesMichalski Dariusz, Powróćmy jak za dawnych lat…, Historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1900–1939), Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2007.pl
dc.referencesMichulec Robert, Ił-2 Ił-10, seria Monografie Lotnicze nr 22, Wydawnictwo AJ-Press, Gdańsk 1999.pl
dc.referencesMickiewicz Adam, Les Slaves. Cours professé au Collège de France (1842–1844), Musée Adam Mickiewicz, Paris MCMXIV.pl
dc.referencesOlczak-Ronikier Joanna, Piwnica pod Baranami, czyli koncert ambitnych samouków, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 1997.pl
dc.referencesOsiecka Agnieszka, Niech no tylko zakwitną jabłonie, w : Jabłonie. Wybrane utwory sceniczne, t. 1, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2011, s. 11–126.pl
dc.referencesOsiecka Agnieszka, Szpetni czterdziestoletni, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2008.pl
dc.referencesPieśni Ludu Polskiego w Górnym Szląsku, z muzyką, zebrał i wydał Juliusz Roger, Hugon Skutsch, Wrocław 1863.pl
dc.referencesPrussak Maria, Przygody Lekcji XVI, w: Czy jeszcze słychać głos romantyzmu?, Wydawnictwo: Errata, Warszawa 2007, s. 91–99.pl
dc.referencesSchiller Leon, Kram z piosenkami. Obrazki śpiewające, wstęp i oprac. Stanisława Mrozińska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989.pl
dc.referencesSzewera Tadeusz, Straszyński Olgierd, Niech wiatr ją poniesie. Antologia pieśni z lat 1939–1945, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1975.pl
dc.referencesTerlecki Tymon, Rzeczy teatralne, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1984.pl
dc.referencesTyrmand Leopold, Dziennik 1954, Wydawnictwo MG, Warszawa 2011.pl
dc.referencesWąs Marek, Polacy na Madagaskar, „Gazeta Wyborcza” 15 marca 2013, http://wyborcza.pl/alehistoria/1,121681,13566979,Polacy_na_Madagaskar_.html, [dostęp: 23.06.2018]pl
dc.referencesWąsowski Artur, Prezenty od „Cioci Unry”, w: Historia PRL Wielka kolekcja 1944–1989, Tom 1: 1944–1945, pod red. Joanny Cieślewskiej, New Media Concept, Warszawa 2009, s. 87.pl
dc.referencesWieczorkiewicz Bronisław, Warszawskie ballady podwórzowe. Pieśni i piosenki warszawskiej ulicy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971.pl
dc.referencesZbiór poetów polskich XIX wieku, Księga VI, oprac. Paweł Hertz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1959.pl
dc.contributor.authorEmaillidia.ignaczak@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.25
dc.relation.volume52


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0