Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalik, Mirosław
dc.date.accessioned2021-08-23T13:48:39Z
dc.date.available2021-08-23T13:48:39Z
dc.date.issued2020-11-26
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38723
dc.description.abstractThe paper identifies and defines augmentative and alternative communication, a new sub-discipline in applied linguistics whose primary parametre is linguistic competence whereas the secondary parameter is the phenomenon of speech inability and speech non-occurrence. At the same time it has been proven that linguistics of augmentative and alternative communication conducts primary, applied and implementation research having a hierarchical layout of scientific aims. It also enables to conduct a logopaedic analysis of mute and non-speaking persons. The postulates that govern it are presented in the last part of the text.en
dc.description.abstractW artykule wyodrębniono i zdefiniowano lingwistykę komunikacji alternatywnej i wspomagającej – nową subdyscyplinę w ramach lingwistyki stosowanej. Jej głównym parametrem jest kompetencja lingwistyczna, a parametrem pomocniczym zjawiska niemowności i niemówienia. Udowodniono jednocześnie, że lingwistyka komunikacji alternatywnej i wspomagającej, mając hierarchiczny układ celów naukowych, prowadzi badania podstawowe, stosowane oraz wdrożeniowe. Umożliwia również diagnozę o charakterze logopedycznym osób niemownych i niemówiących. Postulaty nią rządzące zaprezentowano w ostatniej partii tekstu.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlinguistics of augmentative and alternative communicationen
dc.subjectapplied linguisticsen
dc.subjectspeech inabilityen
dc.subjectspeech non-occurrenceen
dc.subjectlingwistyka komunikacji alternatywnej i wspomagającejpl
dc.subjectlingwistyka stosowanapl
dc.subjectniemownośćpl
dc.subjectniemówieniepl
dc.titleLinguistics of Augmentative and Alternative Communication in the Process of Diagnosis of Speech Inability and Speech Non-Occurrenceen
dc.title.alternativeLingwistyka komunikacji alternatywnej i wspomagającej w procesie diagnozy niemowności oraz niemówieniapl
dc.typeArticle
dc.page.number131-139
dc.contributor.authorAffiliationPedagogical University of Krakow, Institute of Polish Philology IFP, 2 Podchorążych street, 30-084 Krakówen
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesBeukelman D. R., Mirenda P., 2013, Augmentative & Alternative Communication. Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs, Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.en
dc.referencesBobrowski I., 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.en
dc.referencesGrabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 13–35.en
dc.referencesGrabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.en
dc.referencesGrucza F., 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesGrycman M., 2014, Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców, Kwidzyn: Wydawnictwo Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania.en
dc.referencesGrycman M., 2015, Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji wraz z propozycjami strategii terapeutycznych, Kwidzyn: Wydawnictwo Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania.en
dc.referencesGrzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesMichalik M., 2018, Lingwistyczno-logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.en
dc.referencesMichalik M., Przebinda E., 2018, Budowanie kompetencji lingwistycznej u osób niemówiących z wykorzystaniem strategii komunikacji alternatywnej, [in:] A. Domagała, U. Mirecka (eds.), Metody terapii logopedycznej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 143–183.en
dc.referencesPrzebinda E., Michalik M., 2020, Inter- i transdyscyplinarność w opisie niemowności oraz niemówienia [in print].en
dc.referencesRittel T., 1994, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.en
dc.referencesRittel T., Rittel S. J., 2015, Dyskurs edukacyjny. Zagadnienia – znaczenia – terminy. Wybór i opracowanie, Kraków: Collegium Columbinum.en
dc.referencesRocławska-Daniluk M., 2017, Czytanie i pisanie: metodyka zajęć korekcyjno-wyrównawczych, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.en
dc.referencesRocławski B., 2010, Podstawy wiedzy o języku polskim dla glottodydaktyków, pedagogów, psychologów i logopedów, Gdańsk: Glottispol.en
dc.referencesTetzchner S., Martinsen H., 2002, Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa: Stowarzyszenie „Mówić bez słów”.en
dc.contributor.authorEmailmiroslaw.michalik@up.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.04.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0