Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLéonard, Myriam
dc.date.accessioned2021-12-21T19:08:30Z
dc.date.available2021-12-21T19:08:30Z
dc.date.issued2021-10-29
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40179
dc.description.abstractIn France, the terrorist attacks of 2015 strongly impacted on police work. On patrol, the French police officers construct action situations by means of cultures of collective interpretation: they “discern”. These cultures are changing day by day. After the attacks, they changed suddenly; the frames of interpretation, the self-images acting, the images of the public and especially the self-image acting in front of the public are transformed, in particular thanks to the activity of reinterpretation of the situation experienced by the police officers on that infamous day.en
dc.description.abstractEn France, les attentats terroristes de 2015 ont fortement impacté le travail policier. En patrouille, les policiers français construisent des situations d’action au moyen de cultures d’interprétation collective : ils « discernent ». Ces cultures se transforment au jour le jour. Après les attentats, elles ont évolué brutalement ; les cadres d’interprétation, les images de soi agissant, les images du public et surtout l’image de soi agissant face au public se transforment, notamment grâce à une activité de réinterprétation de la situation vécue par les policiers, ce fameux jour.fr
dc.description.abstractW artykule przewija się teza, że to, co określa się jako rozeznanie policyjne, stanowi społecznie oceniany rezultat kolektywnej aktywności nieustannej interpretacji zdarzeń. Strażnicy porządku/pokoju (les gardiens de la paix) – policjanci interpretują zdarzenia w trakcie patrolu, w komisariacie, przed, podczas i po akcji. Tworzą w ten sposób konsensus interpretacji lub opowiadania interpretacji kolektywnej, konstruujące poczucie kolektywnego podmiotu. Ta aktywność strażników porządku/pokoju sprzyjała konstruowaniu ram interpretacyjnych zdarzeń, z jakimi mają do czynienia policjanci, i szerzej – budowania pewnej kultury interpretacyjnej, właściwej dla danego zespołu. Te ramy procesu konstruowania kultury policyjnej uległy transformacji w następstwie ataków na „Charile Hebdo” w roku 2015. Śmierć policjanta sfilmowana na żywo przez media „złamała” kolektywy. Policjanci już nie przedstawiają się publicznie w taki sam sposób: ich obraz siebie wobec społeczeństwa przekształca się i wpisuje w zespołową wyobraźnię policyjną. Dzięki zespołowej aktywności: nieustannej interpretacji-reinterpretacji zdarzeń, ataki z 2015 r. stają się elementami konstruującymi doświadczenia policyjne, które interesują prowadzących kształcenie. Te konstrukty doświadczenia ulegają ewolucji i przekształcają, każde ze swej strony, sposoby interpretacji, a więc i rozeznania zdarzenia. Artykuł ten przedstawia, jak po roku 2015 konstruowane jest zespołowe doświadczenie interpretatywne policjantów, będące efektem transformacji powiązanych aspektów: podmiotów indywidualnych i kolektywnych, aktywności oraz kultur interpretacji.pl
dc.language.isofr
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectaction situationen
dc.subjectcollective subjecten
dc.subjectacting self-imageen
dc.subjectinterpretive culturesen
dc.subjectcollective experienceen
dc.subjectsituation d’actionfr
dc.subjectsujet collectiffr
dc.subjectimage de soi agissantfr
dc.subjectcultures d’interprétationfr
dc.subjectexpérience collectivefr
dc.titleConstruire une situation d’action policière après les attentats terroristes : une transformation durable des cultures d’interprétation et de l’expérience collectivefr
dc.title.alternativeBuilding the Situation of Police Action after Terrorist Attacks: Sustainable Transformation of Cultures of Interpretation and Collective Experienceen
dc.title.alternativeKonstruowanie sytuacji działań policyjnych po zamachach terrorystycznych: trwałe transformacje kultury interpretacji i doświadczeń zespołowychpl
dc.typeArticle
dc.page.number145-166
dc.contributor.authorAffiliationConservatoire National des Arts et Métiers, Paris, Francefr
dc.referencesBarbier J.-M. (2010) Cultures d’action et modes partagés d’organisation des constructions de sens, « Revue d’anthropologie des connaissances », 4 (1) : 163–194, https://doi.org/10.3917/rac.009.0163fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2013) Vécu, élaboration et communication de l’expérience in : Le travail de l’expérience, J.-M. Barbier, J. Thievenaz (dir.), Paris, L’Harmattan : 13–40.fr
dc.referencesBarbier J.-M. (2017) Vocabulaire d’analyse des activités (2ème édition revue et corrigée), Paris, Presses Universitaires de France.fr
dc.referencesBecker H. S. (1985) Outsiders. Etudes de sociologie de la déviance, trad. J.-P. Briand, J.-M. Chapoulie, Paris, Métaillé.fr
dc.referencesBoucher M. (2014) Police de rue, habitants des quartiers populaires et usage de la force. Analyse d’un processus de défiance réciproque, « Pensée plurielle », 36 (2) : 77–109, https://doi.org/10.3917/pp.036.0077fr
dc.referencesBourdieu P. (1984) Questions de sociologie, Paris, Editions de minuit.fr
dc.referencesBourdieu P. (1994) Raisons pratiques. Sur la théorie de l’action, Paris, Seuil.fr
dc.referencesBruner J. (2005) Pourquoi nous racontons-nous des histoires ? Le récit au fondement de la culture et de l’identité individuelle, trad. Y. Bonin, Paris, RETZ.fr
dc.referencesFassin D. (2011) La force de l’ordre. Une anthropologie de la police des quartiers, Paris, Seuil.fr
dc.referencesGoffman E. (1973) La mise en scène de la vie quotidienne. 1. La présentation de soi, trad. A. Accardo, Paris, Minuit.fr
dc.referencesGoffman E. (1991) Les cadres de l’expérience, trad. I. Joseph, M. Dartevelle, P. Joseph, Paris, Minuit.fr
dc.referencesHoffstadter D., Sander E. (2013) L’analogie. Coeur de la pensée, Paris, Odile Jacob.fr
dc.referencesLeonard M. (2016) L’expérience collective des policiers : une affaire d’enjeux collectifs situés dans l’activité, Communication avec actes présentée au 16ème Congrès A.R.E.F., Mons, Belgique.fr
dc.referencesLeonard M. (2017) Faire autorité : le rapport police-population, in : Agir pour, sur et avec autrui. Les couplages d’activité, J.-M. Barbier & J. Thievenaz (coord.), Paris, L’Harmattan : 211–236.fr
dc.referencesLeonard M. (2019) Construire l’expérience collective en situation. L’activité de patrouille des gardiens de la paix de la Police nationale, Thèse de Doctorat en sciences de l’éducation, dirigée par Jean-Marie Barbier, Cnam, Paris, France.fr
dc.referencesOchanine D. (1969) Rôle de l´image opérative dans la saisie du contenu informationnel des signaux, « Questions de Psychologie », 4 : 209–224.fr
dc.referencesPastre P., Mayen P., Vergnaud G. (2006) La didactique professionnelle, « Revue française de pédagogie », 154 : 145–198, https://doi.org/10.4000/rfp.157fr
dc.referencesQuere L. (2006) L’environnement comme partenaire in : J.-M. Barbier, M. Durand (coord.), Sujets activités, environnements, Paris, Presses Universitaires de France : 7–29, https://doi.org/10.3917/puf.barbi.2006.01.0007fr
dc.referencesRigouste M. (2007) L’ennemi intérieur, de la guerre coloniale au contrôle sécuritaire, « Cultures & Conflits », 67 : 157–174, https://doi.org/10.4000/conflits.3128fr
dc.referencesRigouste M. (2008) La guerre à l’intérieur : la militarisation du contrôle des quartiers populaires in : La frénésie sécuritaire, L. Mucchielli (coord.), Paris, La Découverte : 88–98, https://doi.org/10.3917/dec.mucch.2008.01.0088fr
dc.referencesRime B. (2009) Le partage social des émotions, Paris, Presses Universitaires de France, https://doi.org/10.3917/puf.mosco.2009.01fr
dc.referencesSamurcay R., Rabardel P. (2004) Modèles pour l’analyse de l’activité et des compétences, propositions in : R. Samurcay, P. Pastré, « Recherches en didactique professionnelle », Toulouse, Octares : 163–180.fr
dc.referencesSchütz A. (2010) Essai sur le monde ordinaire, trad. Th. Blin, Paris, Le Félin.fr
dc.referencesSchütz A. (2014) Don Quichotte et le problème de la réalité, trad. Th. Blin, Paris, Allia.fr
dc.referencesSchütz A. (2017) L’étranger, trad. B. Bégout, Paris, Allia.fr
dc.referencesSimmel G. (2019) L’étranger, trad. F. Joly, Paris, Payot & Rivages.fr
dc.referencesTourmen C., Mayen P., Samrany L. (2011) Qualifier, une activité méconnue des dirigeants in : Diriger : un travail, J.-M. Barbier, C. Chauvigné, M.-L. Vitali (dir.), Paris, L’Harmattan : 119–145.fr
dc.referencesTzutzuiano C. (2017) L’usage des armes par les forces de l’ordre. De la légitime défense... à la légitime défense en passant par l’autorisation de la loi, « Revue de science criminelle et de droit pénal comparé », 4 : 699–712, https://doi.org/10.3917/rsc.1704.0699fr
dc.referencesZeitler A. (2013) Construction de l’expérience, habitudes d’interprétation et signification du vécu in : Expérience, activité, apprentissage, L. Albarello, J.-M. Barbier, E. Bourgeois, M. Durand (dir.), France, Paris : Presses Universitaires de France : 135–162, https://doi.org/10.3917/puf.albar.2013.01.0135fr
dc.contributor.authorEmailleonard_myriam@yahoo.fr
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.13.10
dc.relation.volume13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0