Show simple item record

dc.contributor.authorZając, Ewelina
dc.date.accessioned2021-12-27T10:25:26Z
dc.date.available2021-12-27T10:25:26Z
dc.date.issued2021-12-22
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40302
dc.description.abstractThe aim of this article is to present the results and to analyze the research on the vocabulary of 4-year-old children, without neurological disorders and within intellectual norm. As for the study, 4-year-old children were selected, because at this age a child already has some knowledge about himself, the family, preschool, and general environment. Then he makes new acquaintances influencing the development of passive and active speech. This is the age when a particular increase in vocabulary can be observed. The aim of this research is to show the types of errors (thematic, phonetic, semantic) and to identify the parts of speech with which these children have the most or the least difficulties understanding. en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie wyników badań oraz analiza zasobu leksykalnego dzieci czteroletnich, bez zaburzeń neurologicznych, w normie intelektualnej. Do badania wybrano dzieci czteroletnie, ponieważ w tym wieku mają już one wiedzę o sobie, rodzinie, środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym. Wtedy też nawiązują nowe znajomości, co wpływa na rozwój mowy biernej i czynnej. Jest to wiek, w którym obserwuje się szczególny wzrost zasobu słownictwa. Celem badań jest ukazanie typów błędów (tematycznych, fonetycznych, semantycznych) oraz wskazanie części mowy, ze zrozumieniem których dzieci te miały najwięcej lub najmniej problemów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;5pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectvocabularyen
dc.subjectunderstandingen
dc.subjectspeech therapyen
dc.subjectpreschool childrenen
dc.subjectzasób leksykalnypl
dc.subjectrozumieniepl
dc.subjectlogopediapl
dc.subjectdzieci przedszkolnepl
dc.titleO błędach popełnianych przez dzieci czteroletnie podczas oceny ich zasobu leksykalnegopl
dc.title.alternativeAbout Mistakes Made by 4-Year-Old Children when Assessing their Lexical Resourcesen
dc.typeArticle
dc.page.number185-194
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesAitchison J., 2003, Words in the Mind: An Introduction to the Mental Lexicon, Oxford: Blackwell.pl
dc.referencesBorowiec H., 2014, Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne), Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesClark E. V., 1995, Language acquisition: The lexicon and syntax, [w:] J. L. Miller, P.D. Eimas (red.), Handbook of perception and cognition, vol. 11: Speech, language, and communication, San Diego: Academic Press, s. 303–337.pl
dc.referencesDobrzyńska B., 2007, Rozumienie pojęć u dzieci w wieku przedszkolnym, „Pedagogia Christiana”, nr 1, s. 83–95.pl
dc.referencesGentner D., Boroditsky L., 2001, Individuation, Relativity and Early Word Learning, [w:] M. Bowerman, S. Levinson (red.), Language Acquisition and Conceptual Development, Cambridge: Cambridge University Press, s. 215–256.pl
dc.referencesGunia G., 1986, Słownictwo czynne i bierne dzieci głuchych kończących szkołę podstawową, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny”, z. 100, „Prace Pedagogiczne”, t. VI, s. 87–104.pl
dc.referencesHaman E., Fronczyk K., 2016, Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie. Podręcznik, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.pl
dc.referencesHaman E., Fronczyk K., Girtler I., 2009, Co rodzice wiedzą o zasobie słownictwa swoich dzieci? Kwestionariuszowe badanie rozwoju słownika dzieci 2–6-letnich, „Psychologia Rozwojowa”, t. 15, nr 2, s. 57–71.pl
dc.referencesHaman E., Fronczyk K., Łuniewska M., 2016, Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.pl
dc.referencesHaman E., Fronczyk K., Miękisz A., 2010, Ocena zasobu słownictwa u dzieci w wieku przedszkolnym – nowe narzędzie testowe, „Psychologia Rozwojowa”, t. 15, nr 1, s. 21–45.pl
dc.referencesJakubowicz-Bryx A., 2004, Zasób słownictwa uczniów klas niższych i jego konsekwencje dydaktyczne, [w:] J. Kida (red.), Język, kultura, nauczanie i wychowanie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 129–134.pl
dc.referencesKurcz I., 2000, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesLamęcka-Adamek J., 2001, Rozumienie pojęć przez dzieci sześcioletnie a ich poziom inteligencji, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3–4, s. 122–132.pl
dc.referencesLaufer B., Elder C., Hill K., Congdon P., 2004, Size and strength: do we need both to measure vocabulary knowledge?, „Language Testing”, no. 21, s. 202–226.pl
dc.referencesMaciejewska A., 2012, Formowanie znaczeń w wypowiedziach dzieci przedszkolnych, „Studia Pragmalingwistyczne”, nr 3, s. 55–70.pl
dc.referencesSmoczyńska M. (red.), 1980, Badania nad rozwojem języka dziecka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesSmółka L., 2004, Kompetencja komunikacyjna dzieci sześcio-, siedmioletnich, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.pl
dc.referencesWells G., 1984, The child’s theory of mind, Cambridge: MIT Press.pl
dc.referencesWiśniewska-Kin M., 2007, „Chcieć, pragnąc, myśleć, wiedzieć” – rozumienie pojęć przez dzieci, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl
dc.referencesZarębina M., 1985, Próba statystycznej analizy słownictwa polszczyzny mówionej: synteza danych liczbowych, Wrocław: Ossolineum.pl
dc.contributor.authorEmailewelina.zajac@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.05.12


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0