dc.contributor.author | Maciąg, Rafał | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-01-03T13:47:16Z | |
dc.date.available | 2022-01-03T13:47:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Maciąg R., Konstruowanie tożsamości w Internecie – młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.06 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40411 | |
dc.description.abstract | The construction of online identity by young people with intellectual disabilities is slightly different
than in the case of non-disabled peers. According to research, they use online communication,
but they usually learn about various amenities and news with a delay. The aim of the
considerations is to answer the question of what impact the Internet has on various aspects of life:
risk-taking, loneliness and networking, getting to know sex life, the role of parents (eg Seale, Chadwick,
2017). Young people with intellectual disabilities use the Internet for slightly different purposes
than their peers. It is very important to maintain contact with others online for emotional
purposes (Krzyżak-Szymańska (red.), 2019). Intellectual disability additionally creates a situation
in which young people are subjected to more frequent aggression and hate (Plichta 2012). Although
the identity constructed on the Internet allows to hide the real „I” and establish relationships
that are a substitute for normalcy (Watson, 2002), as a result, real meetings are less frequent than
among groups of able-bodied youth. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | hate | pl_PL |
dc.subject | intellectual disability | pl_PL |
dc.subject | Internet | pl_PL |
dc.subject | online communication | pl_PL |
dc.title | Konstruowanie tożsamości w Internecie – młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 99-111 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Warszawski Uniwersytet Medyczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-739-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Rafał Maciąg
– dr socjologii, asystent w Zakładzie Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych
na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Pracował m.in. w Zakładzie Analiz
Socjologicznych w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (obecnie
Centrum e-Zdrowia), należał tam do interdyscyplinarnego zespołu ds. wprowadzenia
Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF),
następnie zatrudniony w Departamencie Programowania i Koordynacji Badań GUS oraz
Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej jako wykładowca. | pl_PL |
dc.references | Całek, G. (2020). Wybrane problemy i dylematy etyczne w badaniach z udziałem rodziców dzieci z Zespołem Aspergera. Przegląd Socjologiczny, 69 (3), 151–167. https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/7 | pl_PL |
dc.references | Caton, S., Chapman, M. (2016). The use of social media and people with intellectual disability: A systematic review and thematic analysis. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 41 (2), 125–139. https://doi.org/10.3109/13668250.2016.1153052 | pl_PL |
dc.references | Didden, R., Scholte, R.H.J., Korzilius, H., de Moor, J.M.H., Vermeulen, A., O’Reilly, M., Lang, R., Lancioni, G.E. (2009). Cyberbullying among students with intellectual and developmental disability in special education settings. Developmental Neurorehabilitation, 12 (3), 146–151. https://doi.org/10.1080/17518420902971356 | pl_PL |
dc.references | Douma, J., Moonen, X., Noordhof, L., Ponsioen, A. (2012). Richtlijn Diagnostisch Onderzoek LVB: aanbevelingen voor het ontwikkelen, aanpassen en afnemen van diagnostische intstrumentenbij mensen met een licht verstandelijk beperking [Guideline diagnostic research mild intellectual disability: recommendations to develop, adjust and assess diagnostic instruments by people withmild intellectual disability]. Utrecht, Netherlands: Landelijk Kenniscentrum LVB. | pl_PL |
dc.references | Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Groot de, R., Kaal, H.L., Stol, W.Ph. (2019). Studying problematic online behavior of adolescents with mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning: methodological and ethical considerations for data collection. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–10. https://doi:org/10.1177/1609406919857978 | pl_PL |
dc.references | Helweg-Larsen, K., Schütt, N., Larsen, H.B. (2012). Predictors and protective factors for adolescent Internet victimization: results from a 2008 nationwide Danish youth survey. Acta Paediatrica, 101(5), 533–539. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2011.02587.x | pl_PL |
dc.references | Holt, T.J., Blevins, K.R., Burkert, N. (2010). Considering the pedophile subculture online. Sexual Abuse: Journal of Research and Treatment, 22, 3–24. https:// doi/10.1177/1079063209344979 | pl_PL |
dc.references | Jenaro, C., Flores, N., Cruz, M., Pérez, M.C., Vega, V., Torres, V.A. (2018). Internet and cel phone usage patterns among young adults with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(2), 259–272. https://doi.org/10.1111/jar.12388 | pl_PL |
dc.references | Jones, L.M., Mitchell, K.J., Finkelhor, D. (2012). Trends in youth Internet victimization: findings from three youth Internet safety surveys 2000–2010. Journal of Adolescent Health, 50(2), 179–186. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2011.09.015 | pl_PL |
dc.references | Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.references | Krzyżak-Szymańska, E. (red.) (2019). Charakterystyka zjawiska problemowego używania internetu oraz telefonu komórkowego przez młodzież uczącą się z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Raport końcowy: zad. 5.5 Narodowego Programu Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia. | pl_PL |
dc.references | Little, L. (2002). Middle-class mothers’ perceptions of peer and sibling victimization among children with Asperger’s syndrome and nonverbal learning disorders. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 25(1), 43–57. https://doi.org/10.1080/014608602753504847 | pl_PL |
dc.references | Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., Ólafsson, K. (2011). Risks and Safety on the Internet: The Perspective of European Children. Full Findings and policy implications from EU Kids Online survey of 9–16 year olds and their parents in 25 countries. London School of Economics & Political Science. http://eprints.lse.ac.uk/33731/1/Risks%20and%20safety%20on%20the%20internet%28lsero%29.pdf | pl_PL |
dc.references | Maciąg, R. (2021). Socjalizacja i wpływ Internetu na zdrowie młodzieży. W: M. Jagodzińska, M. Marcysiak, B. Ostrowska, E. Wiśniewska, M. Zagroba (red.), Wokół człowieka. Problemy pielęgniarstwa, pedagogiki, pracy socjalnej. T. VI., Wydawnictwo Państwowej Uczelni Zawodowej im. I. Mościckiego w Ciechanowie (w druku). | pl_PL |
dc.references | Mandell, D.S., Walrath, Ch.M., Manteuffel, B., Sgro, G., Pinto-Martin, J.A. (2005). The prevalence and correlates of abuse among children with autism served in comprehensive community-based mental health settings. Child Abuse & Neglect, 29(12), 1359–1372. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2005.06.006 | pl_PL |
dc.references | McCarthy, M., Thompson, D. (1997). A prevalence study of sexual abuse of adults with intellectual disabilities referred for sex education. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 10(2), 105–124. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.1997.tb00012.x | pl_PL |
dc.references | Mróz, A. (2018). Konstruowanie tożsamości osobistej jako adaptacyjne wyzwanie dla osób intelektualnie nietypowych. Wnioski z przeglądu badań psychologicznych i socjologicznych. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 1, 193–202. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-50b58104-7650-423b-8905-70f71bbc2c6c | pl_PL |
dc.references | Murphy, G.H., O’Callaghan, A.C. (2004). Capacity of adults with intellectual disabilities to consent to sexual relationships. Psychological Medicine, 34(7), 1347–1357. https://doi.org/10.1017/S0033291704001941 | pl_PL |
dc.references | Noll, J.G., Shenk, Ch.E., Barnes, J.E., Haralson, K.J. (2013). Association of maltreatment with high-risk Internet behaviors and offline encounters. Pediatrics, 131(2), e510–e517. https://doi.org/10.1542/peds.2012-1281 | pl_PL |
dc.references | Normand, C.L., Sallafranque-St-Louis, F. (2016). Cybervictimization of Young People with an Intellectual or Developmental Disability: Risks Specific to Sexual Solicitation. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 29(2), 99–110. https://doi.org/10.1111/jar.12163 | pl_PL |
dc.references | Plichta, P. (2017). Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej. Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl_PL |
dc.references | Reiter, S., Lapidot-Lefler, N. (2007). Bullying among special education students with intellectual disabilities: Differences in social adjustment and social skills. Intellectual and Developmental Disabilities, 45(3), 174–181. https://doi.org/10.1352/1934-9556(2007)45[174:BASESW]2.0.CO;2 | pl_PL |
dc.references | Seale, J., Chadwick, D. (2017). How does risk mediate the ability of adolescents and adults with intellectual and developmental disabilities to live a normal life by using the Internet? Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(1). https://doi.org/10.5817/CP2017-1-2 | pl_PL |
dc.references | Sharabi, A., Margalit, M. (2011). The mediating role of Internet connection, virtual friends, and mood in predicting loneliness among students with and without learning disabilities in different educational environments. Journal of Learning Disabilities, 44(3), 215–227. https://doi.org/10.1177%2F0022219409357080 | pl_PL |
dc.references | Watson, N. (2002). Well, I know this is going to sound very strange to you, but I don’t see myself as a disabled person: identity and disability. Disability & Society, 17(5), 509–527. https://doi.org/10.1080/09687590220148496 | pl_PL |
dc.references | Wells, M., Mitchell, K.J. (2008). How do high-risk youth use the Internet? Characteristics and implications for prevention. Child Maltreatment, 13(3), 227–234. https://doi.org/10.1177%2F1077559507312962 | pl_PL |
dc.references | Wells, M., Mitchell, K.J. (2013). Patterns of Internet use and risk of online victimization for youth with and without disabilities. Journal of Special Education, 20, 1–10. https://doi.org/10.1177%2F0022466913479141 | pl_PL |
dc.references | Ybarra, M.L., Mitchell, K.J. (2004). Youth engaging in online harassment: Associations with caregiver-child relationship. Journal of Adolescence, 27(3), 319–336. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.03.007 | pl_PL |
dc.references | Żuchowska-Skiba, D. (2020). Wykluczenie cyfrowe osób z niepełnosprawnościami – perspektywy badawcze. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością (s. 195–212). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://dspace.uni.lodz.pl/handle/11089/33197 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-739-2.06 | |