Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaciąg, Rafał
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2022-01-03T13:47:16Z
dc.date.available2022-01-03T13:47:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMaciąg R., Konstruowanie tożsamości w Internecie – młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-739-2.06pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40411
dc.description.abstractThe construction of online identity by young people with intellectual disabilities is slightly different than in the case of non-disabled peers. According to research, they use online communication, but they usually learn about various amenities and news with a delay. The aim of the considerations is to answer the question of what impact the Internet has on various aspects of life: risk-taking, loneliness and networking, getting to know sex life, the role of parents (eg Seale, Chadwick, 2017). Young people with intellectual disabilities use the Internet for slightly different purposes than their peers. It is very important to maintain contact with others online for emotional purposes (Krzyżak-Szymańska (red.), 2019). Intellectual disability additionally creates a situation in which young people are subjected to more frequent aggression and hate (Plichta 2012). Although the identity constructed on the Internet allows to hide the real „I” and establish relationships that are a substitute for normalcy (Watson, 2002), as a result, real meetings are less frequent than among groups of able-bodied youth.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecthatepl_PL
dc.subjectintellectual disabilitypl_PL
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjectonline communicationpl_PL
dc.titleKonstruowanie tożsamości w Internecie – młodzi ludzie z niepełnosprawnością intelektualnąpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number99-111pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWarszawski Uniwersytet Medycznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-739-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteRafał Maciąg – dr socjologii, asystent w Zakładzie Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Pracował m.in. w Zakładzie Analiz Socjologicznych w Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (obecnie Centrum e-Zdrowia), należał tam do interdyscyplinarnego zespołu ds. wprowadzenia Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), następnie zatrudniony w Departamencie Programowania i Koordynacji Badań GUS oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej jako wykładowca.pl_PL
dc.referencesCałek, G. (2020). Wybrane problemy i dylematy etyczne w badaniach z udziałem rodziców dzieci z Zespołem Aspergera. Przegląd Socjologiczny, 69 (3), 151–167. https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/7pl_PL
dc.referencesCaton, S., Chapman, M. (2016). The use of social media and people with intellectual disability: A systematic review and thematic analysis. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 41 (2), 125–139. https://doi.org/10.3109/13668250.2016.1153052pl_PL
dc.referencesDidden, R., Scholte, R.H.J., Korzilius, H., de Moor, J.M.H., Vermeulen, A., O’Reilly, M., Lang, R., Lancioni, G.E. (2009). Cyberbullying among students with intellectual and developmental disability in special education settings. Developmental Neurorehabilitation, 12 (3), 146–151. https://doi.org/10.1080/17518420902971356pl_PL
dc.referencesDouma, J., Moonen, X., Noordhof, L., Ponsioen, A. (2012). Richtlijn Diagnostisch Onderzoek LVB: aanbevelingen voor het ontwikkelen, aanpassen en afnemen van diagnostische intstrumentenbij mensen met een licht verstandelijk beperking [Guideline diagnostic research mild intellectual disability: recommendations to develop, adjust and assess diagnostic instruments by people withmild intellectual disability]. Utrecht, Netherlands: Landelijk Kenniscentrum LVB.pl_PL
dc.referencesGoffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesGroot de, R., Kaal, H.L., Stol, W.Ph. (2019). Studying problematic online behavior of adolescents with mild intellectual disabilities and borderline intellectual functioning: methodological and ethical considerations for data collection. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–10. https://doi:org/10.1177/1609406919857978pl_PL
dc.referencesHelweg-Larsen, K., Schütt, N., Larsen, H.B. (2012). Predictors and protective factors for adolescent Internet victimization: results from a 2008 nationwide Danish youth survey. Acta Paediatrica, 101(5), 533–539. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2011.02587.xpl_PL
dc.referencesHolt, T.J., Blevins, K.R., Burkert, N. (2010). Considering the pedophile subculture online. Sexual Abuse: Journal of Research and Treatment, 22, 3–24. https:// doi/10.1177/1079063209344979pl_PL
dc.referencesJenaro, C., Flores, N., Cruz, M., Pérez, M.C., Vega, V., Torres, V.A. (2018). Internet and cel phone usage patterns among young adults with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(2), 259–272. https://doi.org/10.1111/jar.12388pl_PL
dc.referencesJones, L.M., Mitchell, K.J., Finkelhor, D. (2012). Trends in youth Internet victimization: findings from three youth Internet safety surveys 2000–2010. Journal of Adolescent Health, 50(2), 179–186. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2011.09.015pl_PL
dc.referencesKowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesKrzyżak-Szymańska, E. (red.) (2019). Charakterystyka zjawiska problemowego używania internetu oraz telefonu komórkowego przez młodzież uczącą się z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Raport końcowy: zad. 5.5 Narodowego Programu Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia.pl_PL
dc.referencesLittle, L. (2002). Middle-class mothers’ perceptions of peer and sibling victimization among children with Asperger’s syndrome and nonverbal learning disorders. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 25(1), 43–57. https://doi.org/10.1080/014608602753504847pl_PL
dc.referencesLivingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., Ólafsson, K. (2011). Risks and Safety on the Internet: The Perspective of European Children. Full Findings and policy implications from EU Kids Online survey of 9–16 year olds and their parents in 25 countries. London School of Economics & Political Science. http://eprints.lse.ac.uk/33731/1/Risks%20and%20safety%20on%20the%20internet%28lsero%29.pdfpl_PL
dc.referencesMaciąg, R. (2021). Socjalizacja i wpływ Internetu na zdrowie młodzieży. W: M. Jagodzińska, M. Marcysiak, B. Ostrowska, E. Wiśniewska, M. Zagroba (red.), Wokół człowieka. Problemy pielęgniarstwa, pedagogiki, pracy socjalnej. T. VI., Wydawnictwo Państwowej Uczelni Zawodowej im. I. Mościckiego w Ciechanowie (w druku).pl_PL
dc.referencesMandell, D.S., Walrath, Ch.M., Manteuffel, B., Sgro, G., Pinto-Martin, J.A. (2005). The prevalence and correlates of abuse among children with autism served in comprehensive community-based mental health settings. Child Abuse & Neglect, 29(12), 1359–1372. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2005.06.006pl_PL
dc.referencesMcCarthy, M., Thompson, D. (1997). A prevalence study of sexual abuse of adults with intellectual disabilities referred for sex education. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 10(2), 105–124. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.1997.tb00012.xpl_PL
dc.referencesMróz, A. (2018). Konstruowanie tożsamości osobistej jako adaptacyjne wyzwanie dla osób intelektualnie nietypowych. Wnioski z przeglądu badań psychologicznych i socjologicznych. Psychologiczne Zeszyty Naukowe, 1, 193–202. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-50b58104-7650-423b-8905-70f71bbc2c6cpl_PL
dc.referencesMurphy, G.H., O’Callaghan, A.C. (2004). Capacity of adults with intellectual disabilities to consent to sexual relationships. Psychological Medicine, 34(7), 1347–1357. https://doi.org/10.1017/S0033291704001941pl_PL
dc.referencesNoll, J.G., Shenk, Ch.E., Barnes, J.E., Haralson, K.J. (2013). Association of maltreatment with high-risk Internet behaviors and offline encounters. Pediatrics, 131(2), e510–e517. https://doi.org/10.1542/peds.2012-1281pl_PL
dc.referencesNormand, C.L., Sallafranque-St-Louis, F. (2016). Cybervictimization of Young People with an Intellectual or Developmental Disability: Risks Specific to Sexual Solicitation. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 29(2), 99–110. https://doi.org/10.1111/jar.12163pl_PL
dc.referencesPlichta, P. (2017). Socjalizacja i wychowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w erze cyfrowej. Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesReiter, S., Lapidot-Lefler, N. (2007). Bullying among special education students with intellectual disabilities: Differences in social adjustment and social skills. Intellectual and Developmental Disabilities, 45(3), 174–181. https://doi.org/10.1352/1934-9556(2007)45[174:BASESW]2.0.CO;2pl_PL
dc.referencesSeale, J., Chadwick, D. (2017). How does risk mediate the ability of adolescents and adults with intellectual and developmental disabilities to live a normal life by using the Internet? Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(1). https://doi.org/10.5817/CP2017-1-2pl_PL
dc.referencesSharabi, A., Margalit, M. (2011). The mediating role of Internet connection, virtual friends, and mood in predicting loneliness among students with and without learning disabilities in different educational environments. Journal of Learning Disabilities, 44(3), 215–227. https://doi.org/10.1177%2F0022219409357080pl_PL
dc.referencesWatson, N. (2002). Well, I know this is going to sound very strange to you, but I don’t see myself as a disabled person: identity and disability. Disability & Society, 17(5), 509–527. https://doi.org/10.1080/09687590220148496pl_PL
dc.referencesWells, M., Mitchell, K.J. (2008). How do high-risk youth use the Internet? Characteristics and implications for prevention. Child Maltreatment, 13(3), 227–234. https://doi.org/10.1177%2F1077559507312962pl_PL
dc.referencesWells, M., Mitchell, K.J. (2013). Patterns of Internet use and risk of online victimization for youth with and without disabilities. Journal of Special Education, 20, 1–10. https://doi.org/10.1177%2F0022466913479141pl_PL
dc.referencesYbarra, M.L., Mitchell, K.J. (2004). Youth engaging in online harassment: Associations with caregiver-child relationship. Journal of Adolescence, 27(3), 319–336. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.03.007pl_PL
dc.referencesŻuchowska-Skiba, D. (2020). Wykluczenie cyfrowe osób z niepełnosprawnościami – perspektywy badawcze. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością (s. 195–212). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://dspace.uni.lodz.pl/handle/11089/33197pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-739-2.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe