Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRutkowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-01-14T07:19:03Z
dc.date.available2022-01-14T07:19:03Z
dc.date.issued2021-12-03
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40442
dc.description.abstractOne of the key problems of higher education that Poland is currently facing is its massification. Questions about how students function in the face of the disadvantages of the massification of the higher education that affect their lives become important. The most important of them concerns what actions they take to counteract such a state. In order to answer the above questions, a qualitative study was conducted among Polish students from universities and polytechnics, in which the research method was classical free-form interview. After analyzing the research material, there are three activities that students use to prevent risks, and they are in order: gaining additional work experience, continuous training with the help of various courses and acquiring additional qualifications.en
dc.description.abstractJednym z kluczowych problemów szkolnictwa wyższego, z którym aktualnie boryka się Polska, jest jego umasowienie. Ważne stają się pytania o to, jak studenci funkcjonują w obliczu dotykających ich wad umasowienia szkolnictwa wyższego. Najistotniejsze z nich dotyczy działań, jakich się podejmują, aby przeciwdziałać takiemu stanowi. W celu uzyskania odpowiedzi na powyższe pytanie przeprowadzono badanie jakościowe wśród polskich studentów z uniwersytetów i politechnik, w którym metodą badawczą był klasyczny wywiad swobodny. Po przeprowadzonej analizie materiału badawczego można wyróżnić trzy działania, które stosują studenci, aby przeciwdziałać ryzykom, a są to kolejno: zdobywanie dodatkowego doświadczenia zawodowego, ciągłe dokształcanie się przy pomocy różnych kursów oraz przebranżawianie się.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;78pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmassificationen
dc.subjecthigher educationen
dc.subjectstudiesen
dc.subjectrisken
dc.subjectcultural risk theoryen
dc.subjectumasowieniepl
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.subjectstudiapl
dc.subjectryzykopl
dc.subjectkulturowa teoria ryzykapl
dc.titleŚwiadomość ryzyka wynikającego z procesu umasowienia szkolnictwa wyższego i sposoby radzenia sobie z nim – perspektywa studenckapl
dc.title.alternativeAwareness of the risk resulting from massification of the higher education and ways to dealwith it – Student perspectiveen
dc.typeArticle
dc.page.number41-57
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Socjologii, ul. Fosa Staromiejska 1A, 87-100 Toruńpl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAntonowicz D. (2015), O nieoczekiwanych konsekwencjach procesu ekspansji szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nauka”, nr 4, s. 145–159.pl
dc.referencesBeck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl
dc.referencesBeck U. (2012), Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa, przeł. B. Baran, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl
dc.referencesBielska B. (2015), „Magisterkę kupię”. Sprzedawanie i kupowanie prac dyplomowych jako element studenckiej kultury nieuczciwości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl
dc.referencesBuchner-Jeziorska A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?!, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 39, s. 17–31.pl
dc.referencesCentrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii (CBOS, KBPN) (2014), Młodzież 2013 http://www.cinn.gov.pl/portal?id=15&res_id=673746 (dostęp: 29.05.2021).pl
dc.referencesCentrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii (CBOS, KBPN) (2016), Młodzież 2016. Prezentacja wybranych wyników badania https://www.cbos.pl/PL/wydarzenia/57_konferencja/Mlodziez_2016_prezentacja_Fundacji_CBOS.pdf (dostęp: 29.05.2021).pl
dc.referencesChorab M. (2016), Funkcjonowanie studentów we współczesnej rzeczywistości uniwersyteckiej, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 2, s. 127–142 https://doi.org/10.18276/psw.2016.2-10pl
dc.referencesDługosz P. (2013), Efekt odwrócenia – przypadek polskiego systemu edukacji, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(63), s. 89–110.pl
dc.referencesDore R. (1980), The Diploma Disease Revisited, „The IDS Bulletin”, t. 11(2) https://www.ids.ac.uk/files/dmfile/Dore11.2final.pdf (dostęp: 29.05.2021).pl
dc.referencesDouglas M. (2007), Czystość i zmaza, przeł. M. Bucholc, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl
dc.referencesDouglas M., Wildavsky A. (1983), Risk and culture: an essay on the selection of technological and environmental dangers, University of California Press, Berkeley https://doi.org/10.1525/9780520907393pl
dc.referencesDziedziczak-Foltyn A. (2009), O reformowaniu szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1989–2009 i towarzyszącej temu debacie publicznej, „Przegląd Socjologiczny”, t. 58(3), s. 51–76.pl
dc.referencesGiddens A. (2008), Konsekwencje nowoczesności, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.referencesGiddens A. (2010), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (GUS) (2000), Szkoły wyższe i ich finanse w 1999 r., Warszawa.pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (GUS) (2007), Szkoły wyższe i ich finanse w 2006 r., Warszawa.pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (GUS) (2014), Szkoły wyższe i ich finanse w 2013 r., Warszawa.pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (GUS) (2017), Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r., Warszawa.pl
dc.referencesGodłów-Legiędź J. (2016), Szkolnictwo wyższe w procesie transformacji ustrojowej w Polsce a jakość kształcenia, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. XCVIII, s. 197–219.pl
dc.referencesGreen F., McIntosh S., Vignoles A. (1999), Overeducation and Skills – Clarifying the Concepts, Centre for Economic Performance, London.pl
dc.referencesGromkowska-Melosik A. (2009), Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe, „Nauka”, nr 2, s. 61–79.pl
dc.referencesGutkova S. (2012), Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe, t. II, Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 111–130.pl
dc.referencesKampka F. (2011), Zaufanie jako sposób ograniczania ryzyka, [w:] K. Stobińska, F. Kampka, W. Połeć (red.), Ryzyko – między kulturą strachu a kalkulowaną niepewnością, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 27–44.pl
dc.referencesKlauziński S. (2014), Plastikowi studenci. Zapisują się na studia tylko po legitymację i 50 proc. ulgi http://wyborcza.pl/1,76842,17188288,Plastikowi_studenci__Zapisuja_sie_na_studia_tylko.html (dostęp: 29.05.2021).pl
dc.referencesLittle W.A. (1997), The Diploma Disease twenty years on: an introduction, „Assessment in Education: Principles, Policy & Practice”, t. 4(1), s. 5–22 https://doi.org/10.1080/0969594970040101pl
dc.referencesMcCabe D.L., Treviño L.K., Butterfield K.D. (2001), Cheating in Academic Institutions: A Decade of Research, „Ethics & Behavior”, t. 11(3), s. 219–232 https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_2pl
dc.referencesMichalak J. (2004), Refleksje nad pojęciem ryzyka, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. LXVI(1), s. 119–131.pl
dc.referencesMisztal B. (2000), Prywatyzacja wyższego wykształcenia w Polsce. Wyzwania w świetle transformacji systemowej, [w:] B. Misztal (red.), Prywatyzacja szkolnictwa wyższego w Polsce. Wyzwania w świetle transformacji systemowej, Universitas, Kraków, s. 15–39.pl
dc.referencesPietrzyk M. (2014), Na krakowskich uniwersytetach przybywa plastikowych studentów http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3624574,na-krakowskichuniwersytetach-przybywaplastikowych-studentow,id,t.html (dostęp: 29.05.2021).pl
dc.referencesRozmus A., Kurek-Ochmańska O. (2015), Dynamika szkolnictwa wyższego w okresie transformacji, [w:] M.S. Szczepański, K. Szafraniec, A. Śliz (red.), Szkolnictwo wyższe, uniwersytet, kształcenie akademickie w obliczu koniecznej zmiany, Komitet Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, s. 41–61.pl
dc.referencesStobińska K. (2011), Społeczny kontekst i percepcja ryzyka, [w:] K. Stobińska, F. Kampka, W. Połeć (red.), Ryzyko – między kulturą strachu a kalkulowaną niepewnością, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 9–26.pl
dc.referencesTansey J., Rayner S. (2009), Cultural Theory and Risk, [w:] L.R. Heath, H.D. O’Hair (red.), Handbook of Risk and Crisis Communication, Routledge, New York.pl
dc.referencesThieme J.K. (2009), Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska – Europa – USA, Difin, Warszawa.pl
dc.referencesWei T., Chesnut S.R., Barnard-Brak L., Schmidt M. (2014), University Students’ Perceptions of Academic Cheating: Triangulating Quantitative and Qualitative Findings, „Journal of Academic Ethics”, t. 12(4), s. 287–298 https://doi.org/10.1007/s10805-014-9219-xpl
dc.referencesWypler W. (2014), Oszukiwanie podczas sprawdzianów wiedzy a samoocena i tendencja do usprawiedliwiania zachowania u studentów, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, t. 24, s. 109–141.pl
dc.contributor.authorEmailmateusz.rutkowski10@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.78.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0