Techne. Seria Nowa 2021, nr 7
Browse by
SPIS TREŚCI
1. WstępAneta Pawłowska, Adam Drozdowski, Irmina Gadowska
Artykuły
2. Między sztuką a przemysłem – postawa Charlesa Fredericka Wortha wobec przemian mody w drugiej połowie XIX wiekuPiotr Szaradowski
3. Damska konfekcja a odzież miarowa – podstawowe różnice i podobieństwa w projektowaniu, wytwarzaniu oraz handlu w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku
Przemysław Krystian Faryś
4. Projekty Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera na dekoracje ornatu
Anna Sieradzka
5. Ubiór czy kostium? Rola mody w malarstwie i życiu Olgi Boznańskiej
Anna Straszewska
6. „Być dobrze zasznurowaną”. Gorset w modzie damskiej, czyli o reinterpretacji przeszłości
Łukasz Grzejszczak
7. Franciszek Jaworski (1873–1914) – pierwszy historiograf biżuterii polskiej
Ewa Letkiewicz
8. Striving for modernity: The jewellery making in The Second Polish Republic (1918–1939)
Agata Lipczik
9. Wpływ przemysłu filmowego Hollywood na wizerunek kobiet w latach 30. XX wieku
Adam Drozdowski
10. Jak wygląda Chinka? Kostiumologiczne konstrukcje „chińskości”
Joanna Wasilewska
11. Do czego może się przydać historykowi sztuki Filozofia mody Georga Simmla?
Wioletta Kazimierska-Jerzyk
12. Posthumanizm jako koncepcja kształtująca pokazy ubiorów projektowanych przez Iris van Herpen? Rozważania na marginesie aktualnego dyskursu o modzie
Irma Kozina
Varia
13. Performatywność mody a tworzenie nowej tożsamości jednostkiIzabela Rosenfeld-Kowalska
14. Tkanina – cenne dziedzictwo, przedmiot współczesnych badań
Monika Nowakowska
Pro memoria
15. Janusz Paweł Tryzno (1948–2021). Odejście prowizoryczne. Wspomnienie o człowieku na papierowym zamkuAdam Klimczak
Recent Submissions
-
Janusz Paweł Tryzno (1948–2021). Odejście prowizoryczne. Wspomnienie o człowieku na papierowym zamku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30) -
Tkanina – cenne dziedzictwo, przedmiot współczesnych badań
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30) -
Performatywność mody a tworzenie nowej tożsamości jednostki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30) -
Posthumanizm jako koncepcja kształtująca pokazy ubiorów projektowanych przez Iris van Herpen? Rozważania na marginesie aktualnego dyskursu o modzie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The fascination with new materials and innovative technology has placed the Dutch fashion designer Iris van Herpen on one of the leading positions among artists associated, in the theoretical discourse, with the tendency ... -
Do czego może się przydać historykowi sztuki Filozofia mody Georga Simmla?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)Philosophy of Fashion (1905) by Georg Simmel, while often noted in historical and artistic studies, was not paid much attention. It is not an essay on fashion artifacts, but in fact a critique of modern society profiled ... -
Jak wygląda Chinka? Kostiumologiczne konstrukcje „chińskości”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The article analyzes the ideas about China popular in the West, an important element of which is clothing and other practices related to the modification of the external appearance of women. The three discussed examples ... -
Wpływ przemysłu filmowego Hollywood na wizerunek kobiet w latach 30. XX wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The 1930s were a period of the golden age of Hollywood and the furtheremancipation of women. The film industry played an important role in the development of new possibilities of creating one’s own image, which not only ... -
Striving for modernity: The jewellery making in The Second Polish Republic (1918–1939)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The article attempts to describe the condition of jewellery making in interwar Poland and to indicate the major problems hampering its development. While discussing the jewellery exhibition at the Polish General Exhibition ... -
Franciszek Jaworski (1873–1914) – pierwszy historiograf biżuterii polskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The article concerns the figure of Franciszek Jaworski (1873–1914), a historian, antiquarian, collector, journalist, and journalist from Lviv. His works on Polish historical rings from 1911–1913 are the first to document ... -
„Być dobrze zasznurowaną”. Gorset w modzie damskiej, czyli o reinterpretacji przeszłości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The structure of a corset changed over the course of the last century. Its shape was determined by the aesthetic ideal of a given era. At the end of the 19th century, it came to be recognized as a social symbol of women’s ... -
Ubiór czy kostium? Rola mody w malarstwie i życiu Olgi Boznańskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)In Olga Boznańska’s portrait painting, clothes necessarily play an important role, and in her paintings one can trace changes in fashion, especially women’s fashion, over the course of fifty years. This does not mean, ... -
Projekty Stanisława Wyspiańskiego i Józefa Mehoffera na dekoracje ornatu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)In recent decades, there has been a significant intensification of research on liturgical vestments stored in Polish collections - however, they mainly focus on medieval and modern vestments. There are still few studies ... -
Damska konfekcja a odzież miarowa – podstawowe różnice i podobieństwa w projektowaniu, wytwarzaniu oraz handlu w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The article presents and briefly discusses the basic differences and similarities in the design, making and trade of ready-made and made-to-measure fashion in the second half of the nineteenth and early twentieth centuries. ... -
Między sztuką a przemysłem – postawa Charlesa Fredericka Wortha wobec przemian mody w drugiej połowie XIX wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)The article analyzes the attitude of Charles Frederick Worth (1825–1895) towards the changes that took place in women’s fashion from the mid-nineteenth century. The key point of his activity was to present himself as an ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-06-30)