dc.contributor.author | Mitkiewicz, Bartosz | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T12:55:41Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T12:55:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Mitkiewicz B., Starość w opiniach trzydziestolatków, [w:] Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Dubas E., Muszyński M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 131-141, https://doi.org/10.18778/8088-010-8.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-010-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42177 | |
dc.description.abstract | Podstawę i bezpośrednią inspirację do podjęcia sformułowanego oraz wyrażonego w tytule problemu stanowiła dla piszącego obserwacja pokolenia współczesnych trzydziestolatków. Dokonując rozpoznania i charakterystyki tej grupy wiekowej, warto nie tylko diagnozować zaobserwowane zjawiska, lecz także postawić pytania dotyczące kwestii ich stosunku do starości, a także tego, jakimi będą seniorami. Tekst niniejszego artykułu zamierza jedynie zasygnalizować wspomniany problem, a także stać się impulsem do dalszych działań. Artykuł składa się z czterech części. W pierwszej wyjaśniony zostanie semantyczny sens pojęć kryterium obiektywne i subiektywne. W drugiej przedstawiony będzie obiektywny obraz pokolenia współczesnych trzydziestolatków. W trzeciej, w świetle przeprowadzonych badań, ukazany zostanie subiektywny obraz trzydziestolatków. Ostatnia, czwarta część zawiera refleksję dotyczącą wychowania do starości. | pl_PL |
dc.description.abstract | The basis and a direct inspiration of taking up reformulated and expressed issue in the title, was for writer the observation of contemporary generation of thirty-year-olds. By making the diagnosis and characteristics of this age group, it is worth to not only diagnose the observed phenomena, but also to ask ourselves questions about their attitude towards an old age, and also what kind of seniors they will be. The text of this article intends to only indicate the problem, and also become a catalyst for further action. Article consists of the following parts. The first semantic concepts will explain the meaning of the criterion of objective and subjective. The second will present an objective picture of the generations of today’s thirdly-year-olds. In the third, in the light of the studies shown, will be a subjective image of aforementioned group of people. The last fourth part, contains the reflection concerning education to old age. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Muszyński M. (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Refleksje nad starością;1 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | wychowanie (czy) przygotowanie do starości | pl_PL |
dc.subject | pokolenie trzydziestolatków | pl_PL |
dc.subject | badanie poprzeczne | pl_PL |
dc.subject | education (or) preparing for old age | pl_PL |
dc.subject | a generation of thirty-year-olds | pl_PL |
dc.subject | the cross test | pl_PL |
dc.title | Starość w opiniach trzydziestolatków | pl_PL |
dc.title.alternative | Old age in the opinions of thirty | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 131-141 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, Katedra Pedagogiki Społecznej, 50-328 Wrocław, ul. Katedralna 9 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-011-5 | |
dc.references | Chudzicka A., 1995, Subiektywny obraz świata i obraz siebie jako kategorie pomiaru jakości życia osób bezrobotnych oraz ich oczekiwania wobec klubu pracy, [w:] A. Bańka, R. Derbis (red.), Pomiar i poczucie jakości życia u aktywnych zawodowo oraz bezrobotnych, Wydawnictwo UAM i WSP, Poznań–Częstochowa. | pl_PL |
dc.references | Harwas-Napierała B., Trempała J., 2004, Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kołodziejczyk J. M., Kołodziejczyk J. I., 2009, Tradycja pedagogiczna i uwarunkowania systemu oświaty dla zarządzania partycypacyjnego szkołą, [w:] S. Banaszak, K. Doktór (red.), Socjologiczne, pedagogiczne i psychologiczne problemy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo WSKiZ, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Leś E., 2003, Pomoc społeczna. Od klientyzmu do partycypacji, Wydawnictwo ASPRA-JR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kamiński A., 1971, Wychowanie do starości, „Zdrowie Psychiczne”, nr 1–2, s. 97–101. | pl_PL |
dc.references | Niezabitowski M., 2007, Ludzie starsi w perspektywie socjologicznej. Problemy uczestnictwa społecznego, Wydawnictwo Śląskie, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Orzechowska G., 2003, Przygotowanie do starości, „Edukacja Dorosłych”, nr 3 (42). | pl_PL |
dc.references | Przesławska A., 2005, Wychowanie – pedagogika wzorów czy spotkanie pokoleń?, „Nauka”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Stopińska-Pająk A., 2009, „Szkoła starości” – być, aby się uczyć, „Chowanna”, nr 33. | pl_PL |
dc.references | Zych A., 2007, Leksykon gerontologii, Wydawnictwo Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wandachowicz J., 2014, Generacja Nic, www.ckod.com.pl/wywiad007 (dostęp: 25.06.2014) www.appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do? (dostęp: 25.06.2014). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | bartmit@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-010-8.10 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |