Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOstaszewska, Aneta
dc.date.accessioned2022-07-07T12:22:00Z
dc.date.available2022-07-07T12:22:00Z
dc.date.issued2022-07-07
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42433
dc.description.abstractThe aim of the essay is to discuss an intergenerational transmission of family history and its impact on the process of becoming a Black woman in a racist society. The example chosen for analysis is the autobiography of bell hooks, Bone Black: Memories of Girlhood (1996), which is a story about girlhood. (B)ell hooks is a pen name of Gloria Jean Watkins, an African-American scholar and writer whose childhood and adolescence were during the period of racial segregation and desegregation in the 1960s of the twentieth century. (B)ell hooks writes Bone Black to reflect on being a Black girl growing up in racially segregated American society in the 60s of the twentieth century. She shows the historical and political contexts of her growing up, however, it is the local community and intergenerational family ties that she places at the center of her process of becoming the woman: bell hooks. Relationships with women, particularly a relationship between grandmother and granddaughter are of great significance in this process. The essay begins with a brief summary of the biography of bell hooks and a description of Bone Black, with particular emphasis put on the author’s interand intragenerational relationships with women. Next, I will move on to discuss the intergenerational transmissions of family history and their impact on the process of becoming a woman. For this purpose, I will refer to the life story concept introduced by Daniel Bertaux (2016), and the notion of subjective resources created by Catherine Delcroix (1999, 2014), in order to discuss the importance of intergenerational transmission of life stories in the process of becoming the woman knowns as “bell hooks.”en
dc.description.abstractCelem eseju jest omówienie międzypokoleniowego przekazu historii rodziny i jej wpływu na proces stawania się Czarną kobietą w społeczeństwie zróżnicowanym rasowo. Przykładem wybranym do analizy jest autobiografia bell hooks pt. Bone Black: Memories of Girlhood (1996), książka będąca opowieścią o dziewczyństwie. (B)ell hooks to pseudonim Glorii Jean Watkins, afroamerykańskiej intelektualistki i pisarki, której dzieciństwo i młodość przypadły na okres segregacji rasowej i desegregacji w latach 60. XX wieku. (B)ell hooks napisała Bone Black, aby zastanowić się, co to znaczy być Czarną dziewczyną dorastającą w społeczeństwie amerykańskim w latach 60. XX wieku. Autorka pokazuje historyczne i polityczne konteksty procesu dorastania, jednak w centrum zainteresowania stawia lokalną społeczność i międzypokoleniowe więzi rodzinne. Duże znaczenie w procesie stawania się kobietą mają dla niej relacje z matką oraz babcią. Esej rozpoczyna się krótkim streszczeniem biografii bell hooks oraz opisem Bone Black, z naciskiem na międzypokoleniowe i wewnątrzrodzinne relacje autorki z kobietami. Następnie odwołuję się do koncepcji historii życia autorstwa Daniela Bertaux (life story) oraz zasobów osobistych (personal resources) autorstwa Catherine Delcroix, aby omówić znaczenie międzypokoleniowych przekazów historii rodziny w procesie stawania się kobietą znaną jako bell hooks.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectintergenerational transmissionen
dc.subjectfamily historyen
dc.subjectlife storyen
dc.subjectBlack womanen
dc.subjectbell hooksen
dc.subjectprzekaz międzypokoleniowypl
dc.subjecthistoria rodzinypl
dc.subjecthistoria życiapl
dc.subjectCzarna kobietapl
dc.subjectbell hookspl
dc.titleBetween Grandma and Granddaughter – The Process of Becoming a Black Woman in a Racist Society. Analysis of Intergenerational Transmission on the Example of bell hooks’ autobiography Bone Black: Memories of Girlhooden
dc.title.alternativeMiędzy babcią a wnuczką – proces stawania się Czarną kobietą w społeczeństwie zróżnicowanym rasowo. Analiza przekazu międzypokoleniowego na przykładzie autobiografii bell hooks Bone Black: Memories of Girlhoodpl
dc.typeArticle
dc.page.number29-42
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Warsawen
dc.referencesbell hooks (1989) Talking Back. Thinking Feminist, Thinking Black, Boston, South End.en
dc.referencesbell hooks (1991) Yearning: Race, Gender, and Cultural Politics, Boston, South End Press.en
dc.referencesbell hooks (1993) A Revolution of Values: The Promise of Multi-Cultural Change, “The Journal of the Midwest Modern Language Association”, vol. 26, no. 1, pp. 4–11, https://doi.org/10.2307/1315442en
dc.referencesbell hooks (1995) Killing rage: Ending racism, New York, Holt.en
dc.referencesbell hooks (1996) Bone Black: Memories of Girlhood, New York, Holt.en
dc.referencesbell hooks (1997) Wounds of Passion: A Writing Life, New York, Holt.en
dc.referencesBertaux D. (2016) [1997] Les récits de vie, Paris, Armand Colin.en
dc.referencesCooke C. (2012) Violently Silenced? The Role of Violence in bell hooks’ Development as a Writer, “Limina. A Journal of Historical and Cultural Studies”, vol. 18, pp. 1–12.en
dc.referencesDavidson del Guadalupe M., Yancy G. (eds) (2009) Critical Perspectives on bell hooks, New York, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203881507en
dc.referencesDelcroix C., Lagier E. (2014) Intergenerational transmissions in transnational families and national affiliations, “Zeitschrift für Qualitative Forschung”, no. 15(1–2), pp. 25–38, https://doi.org/10.3224/zqf.v14i1-2.21325en
dc.referencesDelcroix C. (2000) The transmission of life stories from ethnic minority fathers to their children. A personal resource to promote social integration in: S. Arber, C. Attias-Donfut (eds), The myth of generational conflict: The family and state in ageing societies, London, Routledge.en
dc.referencesDelcroix C. (2009) Muslim families in France: Creative parenting, identity and recognition, “Oral History”, vol. 37, no. 2, pp. 87–93.en
dc.referencesEstés C. P. (1992) Women Who Run With the Wolves: Myths and Stories of the Wild Woman Archetype, New York, Ballantine.en
dc.referencesMiller N. K. (1988) Subject to Change: Reading Feminist Writing, New York Chichester, West Sussex, Columbia University Press, https://doi.org/10.7312/mill93000en
dc.referencesRich A. (1976) Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution, New York, Norton.en
dc.contributor.authorEmaila.ostaszewska@uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.14.03
dc.relation.volume14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0