Dyskurs glottodydaktyczny na łamach „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców” w latach 1987–2013
Streszczenie
W części 1. artykułu zdefiniowano pojęcia: wspólnoty dyskursywnej oraz
wspólnoty dyskursywnej glottodydaktyków polonistycznych. Zwrócono uwagę na cele i mechanizmy
komunikacji wewnątrz tej grupy, środki przekazu (gatunki mowy), rytuały związane z przyjmowaniem
i wykluczaniem członków tej wspólnoty. W części 2. wyrażono opinię, że czasopismo
naukowe jest narzędziem spajającym dyskursywną wspólnotę naukową (akademicką), stymulującym
jej rozwój. Proces krzepnięcia glottodydaktycznej wspólnoty dyskursywnej zilustrowano,
ukazując dyskurs naukowy toczący się na łamach „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenia Polonistycznego
Cudzoziemców”, najstarszego w Polsce forum naukowego, podejmującego zagadnienia
nauczania jpjo. In the first part of the article, the author defines discourse community and characterizes the discourse community of teachers of Polish as a foreign language. She considers the goals and communication mechanisms within this group, the means of communication (speech genres) and the rituals of including and excluding the community members. In the second part of the art icle, the author expressed the opinion that a scientific periodical is a tool which unites the scientific (academic) community and stimulates its development. She illustrates the process of shaping the discourse community of teachers of Polish as a foreign language with scientific discourse in „Acta Universitatis Lodziensis. Studies in Teaching Polish to Foreigners”.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: