Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTsai, Natalia
dc.date.accessioned2014-05-12T11:59:52Z
dc.date.available2014-05-12T11:59:52Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4472
dc.description.abstractNiniejszy artykuł poświęcony jest problemowi wykorzystania poezji konkretnej w glottodydaktyce. Wydaje się bowiem, że wielu nauczycieli języków obcych nie docenia potencjału drzemiącego w tego typu utworach. Mogą one tymczasem sprawdzić się w pracy ze słuchaczami reprezentującymi różne kręgi kulturowe (wynika to m.in. z faktu, że tendencja do nadawania wyrazom i tekstom form wizualnych inspirowanych realnymi kształtami ma charakter uniwersalny). W tekście poruszony zostaje problem odbioru wierszy konkretnych i tworzenia własnych tekstów nimi inspirowanych. Omówione są ponadto korzyści wynikające z wprowadzenia takich utworów na zajęcia językowe. Całość zamyka opis lekcji przeprowadzonej z cudzoziemcami uczącymi się polskiego w łódzkim Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców (SJPdC).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpoezja konkretnapl_PL
dc.subjectpoezja wizualnapl_PL
dc.subjectodbiorcapl_PL
dc.subjectinterpretacjapl_PL
dc.subjectalfabetpl_PL
dc.subjectliteraturapl_PL
dc.subjectconcrete poetrypl_PL
dc.subjectvisual poetrypl_PL
dc.subjectreceiverpl_PL
dc.subjectinterpretationpl_PL
dc.subjectalphabetpl_PL
dc.subjectliteraturepl_PL
dc.titleCzarno na białym. Poezja konkretna na zajęciach językowychpl_PL
dc.title.alternativeIn black and white. Concrete poetry in foreign language classroompl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number329-338pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAdler J., Ernst U., 2003, Text als Figur. Visuelle Poesie von der Antike bis zur Moderne, VCH Acta Humaniora, Wienheim.pl
dc.referencesDictionary of 20th Century Art, 1974, eds. B. Myers, S. Myers, New York.pl
dc.referencesDu Mont’s kleines Sachwörterbuch zur Kunst des 20. Jahrhunderts. Von Anti-Kunst bis Zero, 1973, red. K. Thomas, Köln.pl
dc.referencesDziamski G., 2009, Stanisława Dróżdża gry z językiem, „Odra”, nr 11, s. 122–134.pl
dc.referencesFinlay I. H., 2000, Poezja konkretna. Concrete Poetry. Prace na papierze z kolekcji Stanisława Dróżdża. Works on Paper from the Collection of Stanisław Dróżdż, Bielsko-Biała.pl
dc.referencesHavel V., 1995, Antikody, Wrocław.pl
dc.referencesHeidsieck B., 2004, Postawiono mnie na nogi, więc zostaję, [w:] Alphabet. Wystawa poezji wizualnej i dźwiękowej. Exhibition of Visual and Sound Poetry, Poznań, s. 26–29.pl
dc.referencesJanowska I., 2010, Tekst i jego rozumienie w podejściu zadaniowym, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka obcego jako obcego – 2, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 561–569.pl
dc.referencesKomorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesŁubowicz E., 2009, Rzeczywistość jest tekstem, [w:] S. Dróżdż, Początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967–2007, Wrocław, s. 147–173.pl
dc.referencesMajewicz A., 2004, Alfabety wśród systemów pisma, [w:] Alphabet. Wystawa poezji wizualnej i dźwiękowej. Exhibition of Visual and Sound Poetry, Poznań, s. 4–13.pl
dc.referencesOksfordzka ilustrowana encyklopedia sztuki, 1994, red. J. J. Norwich, Łódź.pl
dc.referencesSławek T., 1994, «Poza» tekstami Stanisława Dróżdża, [w:] S. Dróżdż, Pięciokształty, Wrocław.pl
dc.referencesSłownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, 2002, red. M. Giżycki, Gdańsk.pl
dc.referencesSłownik pojęć współczesnych, 1999, red. A. Bullock, O. Stallybrass, S. Trombley, Katowice.pl
dc.referencesSłownik sztuki, 2008, red. S. Ząbczyńska, Kraków.pl
dc.referencesSłownik terminów literackich, 1998, red. J. Sławiński, Wrocław.pl
dc.referencesSosnowski L., 2000, «W hołdzie…» poecie obrazów, „Estetyka i Krytyka”, nr 1, s. 175–178.pl
dc.referencesTambor J., 2007, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa.pl
dc.referencesWilliams E., 2004, Poezja kaligramatyczna i konkretna, [w:] Alphabet. Wystawa poezji wizualnej i dźwiękowej. Exhibition of Visual and Sound Poetry, Poznań, s. 20–25.pl
dc.referencesXu J., 2008, How to Teach Poetry: Teaching Poetry to University Students Using Two Poems as Examples, [w:] English Education and English for Specific Purposes, eds. L. Huang, L. T. Li, Taipei, s. 269–285.pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska