Show simple item record

dc.contributor.authorFastyn, Karolina
dc.date.accessioned2014-05-13T07:38:21Z
dc.date.available2014-05-13T07:38:21Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4480
dc.description.abstractTeksty polityków, jako materiały autentyczne, mogą być wykorzystane do rozwijania kompetencji komunikacyjnej. Praca z testami polityków wymaga od nauczyciela odwagi i taktu, ponieważ są one niejednokrotnie przepełnione agresją i brutalnością. Często są to wypowiedzi o charakterze perswazyjnym, służą więc do nauczania komunikowania perswazyjnego. W oparciu o teksty polityków i schemat procesu perswazji uczący się mogą samodzielnie stworzyć wypowiedź o charakterze perswazyjnym. Polityka jest częścią kultury i tożsamości narodowej, zatem poznawanie języka polityki wspomaga rozwijanie kompetencji socjokulturowej.pl_PL
dc.description.abstractThe language of politicians, when used as authentic teaching material, can help to develop communicative competence. Working with text of politicians requires the teacher to have courage and tact, because the texts are often full of aggression. Frequently, they are also persuasive speech, which can be used to teach persuasive communication. Based on the text of politicians and the persuasion process schema, students can independently create persuasive statements. Politics is a part of culture and national identity, thus learning the language of politics supports the development of sociocultural competence.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectjęzyk polski jako obcy (jpjo)pl_PL
dc.subjectjęzyk politykipl_PL
dc.subjectkompetencja komunikacyjnapl_PL
dc.subjectkomunikowanie perswazyjnepl_PL
dc.subjectthe language of politicspl_PL
dc.subjectcommunicative competencepl_PL
dc.subjectpersuasive communicationpl_PL
dc.subjectPolish as foreign languagepl_PL
dc.titleJęzykowy świat polskiej polityki jako materiał dydaktyczny na lekcji języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.title.alternativeThe language of politicians as teaching materials for the Polish as foreign languagepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number377-384pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationJustus-Liebig-Universität Gießenpl_PL
dc.referencesAntoszewski A., Herbut. R., 1999, Leksykon politologii, Wrocław.pl
dc.referencesBralczyk J., 2003, O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa.pl
dc.referencesDobek-Ostrowska B., 2007, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa.pl
dc.referencesKamińska-Szmaj I., 2004, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin, s. 13–27.pl
dc.referencesKomorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesKopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, www.slownik-online.pl.pl
dc.referencesLaskowska E., 2004, Emotywacja jako środek perswazji, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin, s. 81–90.pl
dc.referencesPoprawa M., 2009, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków.pl
dc.referencesPrzemówienie Jarosława Kaczyńskiego na wiecu w Stoczni Gdańskiej z 01.10.2006, http://wyborcza.pl/ 1,76842,3655708.html#ixzz1sgGDaJtXpl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska