dc.contributor.author | Fastyn, Karolina | |
dc.date.accessioned | 2014-05-13T07:38:21Z | |
dc.date.available | 2014-05-13T07:38:21Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4480 | |
dc.description.abstract | Teksty polityków, jako materiały autentyczne, mogą być wykorzystane do rozwijania
kompetencji komunikacyjnej. Praca z testami polityków wymaga od nauczyciela odwagi
i taktu, ponieważ są one niejednokrotnie przepełnione agresją i brutalnością. Często są to wypowiedzi
o charakterze perswazyjnym, służą więc do nauczania komunikowania perswazyjnego.
W oparciu o teksty polityków i schemat procesu perswazji uczący się mogą samodzielnie stworzyć
wypowiedź o charakterze perswazyjnym. Polityka jest częścią kultury i tożsamości narodowej,
zatem poznawanie języka polityki wspomaga rozwijanie kompetencji socjokulturowej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The language of politicians, when used as authentic teaching material, can help to develop
communicative competence. Working with text of politicians requires the teacher to have
courage and tact, because the texts are often full of aggression. Frequently, they are also
persuasive speech, which can be used to teach persuasive communication. Based on the text
of politicians and the persuasion process schema, students can independently create
persuasive statements. Politics is a part of culture and national identity, thus learning the
language of politics supports the development of sociocultural competence. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | język polski jako obcy (jpjo) | pl_PL |
dc.subject | język polityki | pl_PL |
dc.subject | kompetencja komunikacyjna | pl_PL |
dc.subject | komunikowanie perswazyjne | pl_PL |
dc.subject | the language of politics | pl_PL |
dc.subject | communicative competence | pl_PL |
dc.subject | persuasive communication | pl_PL |
dc.subject | Polish as foreign language | pl_PL |
dc.title | Językowy świat polskiej polityki jako materiał dydaktyczny na lekcji języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | The language of politicians as teaching materials for the Polish as foreign language | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 377-384 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Justus-Liebig-Universität Gießen | pl_PL |
dc.references | Antoszewski A., Herbut. R., 1999, Leksykon politologii, Wrocław. | pl |
dc.references | Bralczyk J., 2003, O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa. | pl |
dc.references | Dobek-Ostrowska B., 2007, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa. | pl |
dc.references | Kamińska-Szmaj I., 2004, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć,
[w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin, s. 13–27. | pl |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl |
dc.references | Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, www.slownik-online.pl. | pl |
dc.references | Laskowska E., 2004, Emotywacja jako środek perswazji, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski,
P. Nowak, Lublin, s. 81–90. | pl |
dc.references | Poprawa M., 2009, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków. | pl |
dc.references | Przemówienie Jarosława Kaczyńskiego na wiecu w Stoczni Gdańskiej z 01.10.2006, http://wyborcza.pl/
1,76842,3655708.html#ixzz1sgGDaJtX | pl |
dc.references | Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |