dc.contributor.author | Strzelecka, Aneta | |
dc.date.accessioned | 2014-05-15T10:22:48Z | |
dc.date.available | 2014-05-15T10:22:48Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4508 | |
dc.description.abstract | W artykule omówiono rolę tekstów w rozwijaniu sprawności czytania ze zrozumieniem
i mówienia. Zaproponowano jeden tekst będący zagadką kryminalną. Do tekstu dołączono
przykładowe ćwiczenia, które mogą towarzyszyć czytaniu, by było ono bardziej efektywne. Zaproponowano
także ćwiczenia rozwijające kompetencję komunikacyjną oraz ćwiczenia wzbogacające
leksykę. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author discusses the role of texts in developing reading and speaking skills. She uses
criminal fiction as an exemplary text and suggests some exercises, which are meant to help
develop the skill of reading, the lexical competence, and to increase vocabulary range. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | sprawność czytania | pl_PL |
dc.subject | kompetencja leksykalna | pl_PL |
dc.subject | praca z tekstem | pl_PL |
dc.subject | reading | pl_PL |
dc.subject | lexical competence | pl_PL |
dc.subject | text work | pl_PL |
dc.title | Zagadki kryminalne na lekcji języka polskiego jako obcego w funkcji tekstów rozwijających sprawność czytania ze zrozumieniem i kompetencję leksykalną | pl_PL |
dc.title.alternative | Criminal riddles in Polish as a foreign language classroom as texts developing the skill of reading and lexical competence | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 367-376 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej | pl_PL |
dc.references | Achtelik A., 2004, Tekst literacki jako źródło wiedzy o kulturze polskiej, [w:] Wrocławska dyskusja
o języku polskim jako obcym, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 417–421. | pl |
dc.references | Chodkiewicz H., 1986, O sprawności czytania w nauczaniu języka obcego, Warszawa. | pl |
dc.references | Cudak R., 1998, Tekst poetycki w kształceniu językowym cudzoziemców na poziomie średnim, „Acta
Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, red. B. Ostromęcka-Frączak,
s. 23–33. | pl |
dc.references | Czarnecka-Dobesz U., Gaszyńska M., 1992, Teksty literackie w procesie nauczania rozumienia,
„Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 4, red.
K. Michalewski i in., s.5–11. | pl |
dc.references | Dunin-Dudkowska A., Trębska-Kerntopf A., 1998, Teksty prymarne, adaptowane i sekundarne,
„Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, red.
B. Ostromęcka-Frączak, s. 35–41. | pl |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Warszawa. | pl |
dc.references | Garncarek P., 2010, Teksty kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis
Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, s. 99–107. | pl |
dc.references | Janowska I., 2010, Tekst i jego rozumienie w podejściu zadaniowym, „Acta Universitatis Lodziensis.
Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, s. 561–
571. | pl |
dc.references | Majkiewicz A., 2001, Różne odmiany tekstów na lekcji języka polskiego jako obcego, czyli o potrzebie
zachowania autentyczności językowej, [w:] Inne optyki. Nowe programy, nowe metody,
nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego, red. R. Cudak, J. Tambor,
Katowice, s. 125–135. | pl |
dc.references | Martyniuk W., 1998, Wartość dydaktyczna tekstów w nauczaniu języka obcego, „Acta Universitatis
Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 10, red. B. Ostromęcka-Frączak,
s. 91–96. | pl |
dc.references | Matryniuk W. 1996, Praca z tekstem autentycznym w nauczaniu języków, „Acta Universitatis
Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 7–8, red. B. Ostromęcka-Frączak,
Łódź, 41–46. | pl |
dc.references | Michalewski K., 1989, Cel nauczania a dobór materiału, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie
Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 4, red. K. Michalewski i in., s.7. | pl |
dc.references | Pawłowska R., 2002, Metodyka ćwiczeń w czytaniu, Gdańsk. | pl |
dc.references | Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2011, red. I. Janowska,
E. Lipińska i in., Kraków. | pl |
dc.references | Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |
dc.references | Seretny A., Lipińska E., 2006, Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |
dc.references | Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, 2006, red. S. Dubisz, Warszawa. | pl |
dc.references | Zarzycka G., 2002, O interkulturowej kompetencji komunikacyjnej, „Acta Universitatis Lodziensis.
Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 12, red. B. Ostromęcka-Frączak, s. 11–43. | pl |