Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBalkowska, Grażyna
dc.date.accessioned2014-05-16T10:55:12Z
dc.date.available2014-05-16T10:55:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4516
dc.description.abstractArtykuł zawiera przegląd zawartości najnowszych podręczników do nauczania języka biznesu i do studiowania ekonomii. Uzasadnia się w nim potrzebę włączania tekstów prasowych do programu kursu językowego. Sformułowano kryteria doboru publikacji prasowych: aktualność tematu, powiązanie z dyscypliną przyszłych studiów, odniesienie do wiedzy studentów, do poziomu kompetencji językowych determinowanych przez: słownictwo (terminy), stopień skomplikowania składni, realioznawstwo, przejrzystość wywodu, sposób prowadzenia dyskursu. Określono pozytywne skutki wprowadzania tekstów publicystycznych na lektorat: wzbogacenie wiedzy, rozwijanie poszczególnych sprawności językowych, wzmocnienie relacji nauczyciel‒student, wzrost motywacji, kształtowanie niezależności intelektualnej studentów, wprowadzenie tekstów o zróżnicowanej stylistyce. Opisano realizacje scenariuszy lektoratów z wykorzystaniem tekstów publicystycznych, podkreślono możliwości zastosowania strategii uczenia się i technik nauczania.pl_PL
dc.description.abstractThe article includes the review of the newest handbooks used in teaching economy and Polish in business. It justifies the need of including journalistic texts in the language course program. It also proposes a set the criteria of texts selection: currentness of the topics, connection with the area of future studies, making use of students' knowledge and language skills determined by vocabulary, syntax complexity, reality knowledge, clarity of reasoning, the manner of dispute. The article lists the positive effects of including journalistic texts. They include the broadening of students' knowledge, the development of particular language skills, the improvement in teacher-student relationship, the enhancement of motivation, and the development of students` intellectual independence. The author describes different lesson plans with the use of journalistic texts, at the same time stressing the possibility of introducing various learning strategies and techniques.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectpolski język ekonomiczny dla cudzoziemcówpl_PL
dc.subjectpodręczniki do ekonomii dla cudzoziemcówpl_PL
dc.subjectteksty prasowe w glottodydaktycepl_PL
dc.subjectkryteria doboru tekstów publicystycznych dla potrzeb glottodydaktykipl_PL
dc.subjectscenariusze lekcji z publicystykąpl_PL
dc.subjectkształtowanie sprawności receptywnych i produktywnychpl_PL
dc.subjectstymulacja motywacji w glottodydaktycepl_PL
dc.subjectglottodidacticspl_PL
dc.subjectPolish economic language for foreignerspl_PL
dc.subjecteconomy textbooks for foreignerspl_PL
dc.subjectjournalistic texts in teaching foreign languagespl_PL
dc.subjectthe criteria of text selection for journalistic texts in glottodidacticspl_PL
dc.subjectlesson plans with the use of journalistic textspl_PL
dc.subjectdeveloping receptive and productive skillspl_PL
dc.subjectmotivation stimulation in teaching foreign languagespl_PL
dc.titleTeksty publicystyczne w programie kursu języka polskiego dla grupy ekonomicznejpl_PL
dc.title.alternativeJournalistic texts in polish language course curriculumfor economy grouppl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number281-293pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Wrocławskapl_PL
dc.referencesBremond J., Couet J.-C., Salort M.-M. (2005), Kompendium wiedzy o ekonomii, przeł. K. Malaga, Warszawa.pl
dc.referencesButcher A., Dunin-Dudkowska A. (1998), Polski język biznesu dla cudzoziemców, Lublin.pl
dc.referencesCieślak M., Czarnecka J., Jackowska A., Sikorski L. (2002), ABC ekonomii dla cudzoziemców. Podręcznik dwupoziomowy, red. B. Ostromęcka-Frączak, Łódź.pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., Trębska-Kerntopf A. (2006), Ekonomia to nie boli, Polski język ekonomiczny dla cudzoziemców, red. J. Mazur, Lublin.pl
dc.referencesGaszyńska-Magiera M. (2008), Słuchanie – sprawność trudna, zaniedbywana czy źle uczona?, [w:] Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków.pl
dc.referencesJackowska A., Tarnowski R., Wielkiewicz-Jałmużna D. (2010), Testy dla kandydatów na studia ekonomiczne, Łódź.pl
dc.referencesKowalska M. (2008), O biznesie po polsku, Kraków.pl
dc.referencesMagierowski M. (2012), Islandia wychodzi z piekła, „Uważam Rze”, nr 8, s. 80–82, http://www. rp.pl/artykuł/ 814146.html [dostęp 23.01.2012].pl
dc.referencesPukas-Palimąka D. (2006), Efektywne techniki rozwijania sprawności czytania tekstów ze zrozumieniem, [w:] Sprawności przede wszystkim. Materiały z konferencji sekcji glottodydaktycznej Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków, s. 88–100.pl
dc.referencesSikorski L. (1996), Słownik ekonomiczny minimum (dla cudzoziemców), Łódź.pl
dc.referencesSmoczyński W. (2012), Świat na bańce, „Polityka”, dodatek: Niezbędnik inteligenta plus, wydanie specjalne, nr 1, s. 12, http://www.polityka.pl/rynek/ekonomia/258632,1raport-wielkie-bańki- -spekulacyjne-read [dostęp 19.03.2012].pl
dc.referencesSzelc-Mays M., Długosz P. (1999), O ekonomii po polsku, Wydawnictwo Pijarów, Kraków.pl
dc.referencesSzulc M. (2011), Strategiczne czytanie w języku obcym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 13–15.pl
dc.referencesTerlikowski T. P (2011). Niewidzialna ręka Boga, „Rzeczpospolita”, dodatek: Plus Minus, nr 299, s. P2–P3.pl
dc.referencesToboła-Pietrkiewicz P. (2007), Zamiast dzielić bogactwo, „Gość Niedzielny”, nr 40, s. 36–37, http:// gosc.pl/doc/76213. Zamiast_dzielic_bogactwo [dostęp 10.10.2011].pl
dc.referencesWilczyński W. (2012), Ekonomia i gospodarka a etyka – koszty nieporozumień i ignorancji, http:// kapitalizm.republika.pl/wilczynski/html [dostęp 20.02.2012].pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska