dc.contributor.author | Balkowska, Grażyna | |
dc.date.accessioned | 2014-05-16T10:55:12Z | |
dc.date.available | 2014-05-16T10:55:12Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4516 | |
dc.description.abstract | Artykuł zawiera przegląd zawartości najnowszych podręczników do nauczania
języka biznesu i do studiowania ekonomii. Uzasadnia się w nim potrzebę włączania tekstów prasowych
do programu kursu językowego. Sformułowano kryteria doboru publikacji prasowych: aktualność
tematu, powiązanie z dyscypliną przyszłych studiów, odniesienie do wiedzy studentów, do
poziomu kompetencji językowych determinowanych przez: słownictwo (terminy), stopień skomplikowania
składni, realioznawstwo, przejrzystość wywodu, sposób prowadzenia dyskursu. Określono
pozytywne skutki wprowadzania tekstów publicystycznych na lektorat: wzbogacenie wiedzy, rozwijanie
poszczególnych sprawności językowych, wzmocnienie relacji nauczyciel‒student, wzrost
motywacji, kształtowanie niezależności intelektualnej studentów, wprowadzenie tekstów o zróżnicowanej
stylistyce. Opisano realizacje scenariuszy lektoratów z wykorzystaniem tekstów publicystycznych,
podkreślono możliwości zastosowania strategii uczenia się i technik nauczania. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article includes the review of the newest handbooks used in teaching economy and Polish
in business. It justifies the need of including journalistic texts in the language course
program. It also proposes a set the criteria of texts selection: currentness of the topics,
connection with the area of future studies, making use of students' knowledge and language
skills determined by vocabulary, syntax complexity, reality knowledge, clarity of reasoning,
the manner of dispute. The article lists the positive effects of including journalistic texts.
They include the broadening of students' knowledge, the development of particular language
skills, the improvement in teacher-student relationship, the enhancement of motivation, and
the development of students` intellectual independence. The author describes different lesson
plans with the use of journalistic texts, at the same time stressing the possibility of
introducing various learning strategies and techniques. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | polski język ekonomiczny dla cudzoziemców | pl_PL |
dc.subject | podręczniki do ekonomii dla cudzoziemców | pl_PL |
dc.subject | teksty prasowe w glottodydaktyce | pl_PL |
dc.subject | kryteria doboru tekstów publicystycznych dla potrzeb glottodydaktyki | pl_PL |
dc.subject | scenariusze lekcji z publicystyką | pl_PL |
dc.subject | kształtowanie sprawności receptywnych i produktywnych | pl_PL |
dc.subject | stymulacja motywacji w glottodydaktyce | pl_PL |
dc.subject | glottodidactics | pl_PL |
dc.subject | Polish economic language for foreigners | pl_PL |
dc.subject | economy textbooks for foreigners | pl_PL |
dc.subject | journalistic texts in teaching foreign languages | pl_PL |
dc.subject | the criteria of text selection for journalistic texts in glottodidactics | pl_PL |
dc.subject | lesson plans with the use of journalistic texts | pl_PL |
dc.subject | developing receptive and productive skills | pl_PL |
dc.subject | motivation stimulation in teaching foreign languages | pl_PL |
dc.title | Teksty publicystyczne w programie kursu języka polskiego dla grupy ekonomicznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Journalistic texts in polish language course curriculumfor economy group | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 281-293 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Politechnika Wrocławska | pl_PL |
dc.references | Bremond J., Couet J.-C., Salort M.-M. (2005), Kompendium wiedzy o ekonomii, przeł. K. Malaga,
Warszawa. | pl |
dc.references | Butcher A., Dunin-Dudkowska A. (1998), Polski język biznesu dla cudzoziemców, Lublin. | pl |
dc.references | Cieślak M., Czarnecka J., Jackowska A., Sikorski L. (2002), ABC ekonomii dla cudzoziemców. Podręcznik
dwupoziomowy, red. B. Ostromęcka-Frączak, Łódź. | pl |
dc.references | Dunin-Dudkowska A., Trębska-Kerntopf A. (2006), Ekonomia to nie boli, Polski język ekonomiczny
dla cudzoziemców, red. J. Mazur, Lublin. | pl |
dc.references | Gaszyńska-Magiera M. (2008), Słuchanie – sprawność trudna, zaniedbywana czy źle uczona?, [w:]
Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, red. A. Seretny, E. Lipińska,
Kraków. | pl |
dc.references | Jackowska A., Tarnowski R., Wielkiewicz-Jałmużna D. (2010), Testy dla kandydatów na studia
ekonomiczne, Łódź. | pl |
dc.references | Kowalska M. (2008), O biznesie po polsku, Kraków. | pl |
dc.references | Magierowski M. (2012), Islandia wychodzi z piekła, „Uważam Rze”, nr 8, s. 80–82, http://www.
rp.pl/artykuł/ 814146.html [dostęp 23.01.2012]. | pl |
dc.references | Pukas-Palimąka D. (2006), Efektywne techniki rozwijania sprawności czytania tekstów ze zrozumieniem,
[w:] Sprawności przede wszystkim. Materiały z konferencji sekcji glottodydaktycznej
Stowarzyszenia „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego
jako Obcego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków, s. 88–100. | pl |
dc.references | Sikorski L. (1996), Słownik ekonomiczny minimum (dla cudzoziemców), Łódź. | pl |
dc.references | Smoczyński W. (2012), Świat na bańce, „Polityka”, dodatek: Niezbędnik inteligenta plus, wydanie
specjalne, nr 1, s. 12, http://www.polityka.pl/rynek/ekonomia/258632,1raport-wielkie-bańki-
-spekulacyjne-read [dostęp 19.03.2012]. | pl |
dc.references | Szelc-Mays M., Długosz P. (1999), O ekonomii po polsku, Wydawnictwo Pijarów, Kraków. | pl |
dc.references | Szulc M. (2011), Strategiczne czytanie w języku obcym, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 13–15. | pl |
dc.references | Terlikowski T. P (2011). Niewidzialna ręka Boga, „Rzeczpospolita”, dodatek: Plus Minus, nr 299,
s. P2–P3. | pl |
dc.references | Toboła-Pietrkiewicz P. (2007), Zamiast dzielić bogactwo, „Gość Niedzielny”, nr 40, s. 36–37, http://
gosc.pl/doc/76213. Zamiast_dzielic_bogactwo [dostęp 10.10.2011]. | pl |
dc.references | Wilczyński W. (2012), Ekonomia i gospodarka a etyka – koszty nieporozumień i ignorancji, http://
kapitalizm.republika.pl/wilczynski/html [dostęp 20.02.2012]. | pl |