Irony and the novel
Abstract
Narodziny każdej powieści można traktować jako podjęcie przez twórcę na nowo dialogu
z historią i możliwościami gatunku. Refleksja autora nad problemami produkcji i komunikacji
literackiej zawarta w samym dziele pozwala mówić o ujawnianiu się w nim kontekstu metaliterackiego.
Operowanie ironią na poziomie meta odgrywa stymulującą rolę w rozwoju powieści. Eskalacja
ironicznego stosunku wobec przeszłości i konwencji gatunkowych jest wyrazem rosnącej
samoświadomości powieściopisarza. W tym sensie powieść wykazuje związek z tradycją ironii
romantycznej jako uświadomienie sobie elementarnych sprzeczności leżących u podstaw każdego
zamierzenia twórczego, każdej próby „obiektywizacji tego, co subiektywne”. Dialektyka obiektywności i subiektywności wskazuje na ironię statusu ontologicznego powieści,
względność samej jej natury. Cały rozwój powieści można przedstawić jako kolejne próby
przezwyciężania sprzeczności wynikających ze sztuczności stosowanych technik pisarskich i ograniczeń
konwencji. Dążenie do innowacji i eksperymentów formalnych, świadomą eksploatację
pojemności gatunku, poszukiwanie samowiedzy można więc naświetlić jako ironiczną postawę
pisarza wobec uprawianego gatunku.
Przerost samoświadomości prowadzi do sformułowania tezy o wyczerpaniu możliwości gatunku
(John Barth). Jest to jednak przewrotne twierdzenie inspirowane duchem ironii — podobnie
jak cała powieść postmodernistyczna, która oferuje ogromne bogactwo form i stylistyk.
Collections