Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMiodońska-Brookes, Ewa
dc.date.accessioned2023-01-23T14:51:49Z
dc.date.available2023-01-23T14:51:49Z
dc.date.issued1970
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45503
dc.description.abstractArtykuł omawia jeden problem kompozycyjny w obrębie jednego, późnego dramatu Wyspiańskiego, problem, który uznano za ważny, a jego realizację w Achilleis za charakterystyczną dla twórczości krakowskiego dramaturga. Punktem wyjściowym jest próba rekonstrukcji poglądów Poety na sprawę kompozycji czasu i jego funkcji w dramacie i w teatrze. Rekonstrukcję sądów Wyspiańskiego oparto głównie na korespondencji, pracach inscenizacyjnych i wydanym w 1905 r. studium o Hamlecie. Zwrócono uwagę na ewolucję zapatrywań autora Wesela, a za punkt dojścia uznano właśnie sformułowania zawarte w studium o szekspirowskim dramacie. W opisie poglądów Wyspiańskiego na kompozycję czasu dramatycznego podkreślono z jednej strony związek z antycznym modelem zwięzłości dramatycznej, z drugiej strony uwydatniono stopniowe pojawianie się kompozycji, która umieszcza zdarzenia w ciągu czasowym obejmującym noc i dzień. Chwyt ten wiąże się równocześnie z koncepcją „dramatu inteligencji”, a w rezultacie uzyskuje nowe znaczenia zarówno w aspekcie lapidarności fabuły, jak i walorów nastrojowych, symbolicznych czy filozoficznych. Ujęcie czasu dramatycznego jako zestawienia, a zarazem przeciwstawienia nocy i dnia wiąże się również z przesunięciem pojęcia akcji, która zachowując pozory epickie staje się bardziej „wewnętrzna”. Nadanie nocy i dniowi znaczenia dwóch różnych rzeczywistości rządzących się odrębnymi prawami, oderwanie kompozycji czasu dramatycznego od wyraźnej analogii do czasu obiektywnego, pozaliterackiego wiąże koncepcję Wyspiańskiego zarówno z aktualnymi prądami w nauce, jak i przemianami zachodzącymi na terenie europejskiej powieści przełomu wieków.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectStanisław Wyspiańskipl_PL
dc.subjectAchilleispl_PL
dc.subjectdramapl_PL
dc.titleLa Composition du temps dramatique dans l'oeuvre de Stanislas Wyspiański étudiée d'après "Achilles"pl_PL
dc.title.alternativeO kompozycji czasu dramatycznego w utworach Stanisława Wyspiańskiego - na przykładzie "Achilleis"pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number29-48pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume13pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord