Show simple item record

dc.contributor.authorZgorzelski, Andrzej
dc.date.accessioned2023-01-31T17:36:58Z
dc.date.available2023-01-31T17:36:58Z
dc.date.issued1992
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45663
dc.descriptionPełny tekst tego szkicu ukazał się w języku polskim pod tym samym tytułem w „Zeszytach Naukowych KUL”, Lublin 1987, nr 3-4 (119-120), s. 103-112.pl_PL
dc.description.abstractDramat jest rozumiany tutaj jako opozycja dwóch funkcji — literackiego superkodu i teatralnego kodeksu. Jako paradygmat realizowany tylko w jednym tekście literackim, superkod umożliwia kontakt w procesie lektury odbiorcy indywidualnemu, podczas gdy kodeks — ustalając prawa własnej realizacji w wielu przedstawieniach teatralnych — zakłada kontakt zbiorowości widzów w trakcie inscenizacji. W rezultacie tekst dramatyczny generuje, jak się wydaje, pięć procesów komunikacyjnych (diagram 1) i ujawnia wewnętrzne spolaryzowanie pomiędzy swą dialogiczną naturą jako superkodu i monologiczną naturą jako kodeksu. Podstawową kategorią podmiotu wypowiadającego ukazuje się natomiast w dramacie kategoria wykonawcy. Kategorii tej mogą zostać przypisane cztery zasadnicze funkcje: a) interpretatora, który realizuje brzemieniową potencję tekstu, b) aktora, który ucieleśnia implikowaną w tekście potencję ruchu i przestrzeni, c) imitatora, który ujawnia „personalistyczną” potencję tekstu, d) reprezentanta wspólnoty, koryfeusza, który umożliwia widowni uczestnictwo per procura w działaniach decydujących o kształcie otaczającego uniwersum. Funkcje te determinują z kolei typ inscenizacji (recytacja, spektakl, przedstawienie, misterium), określają status widowni (słuchacze, widzowie, ukryci świadkowie, członkowie wspólnoty), przypisują określone funkcje kulturowe rodzajom inscenizacji (ejdetyczna, gnoseotropiczna, synestetyczna, prakseotropiczna) oraz implikują różne koncepcje teatru (rapsodczny, widowiskowy, psychologiczny, rytualny).pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectdramapl_PL
dc.subjectsupercodepl_PL
dc.subjecttheaterpl_PL
dc.titleThe systemic potential of a dramatic text as theatrical codexpl_PL
dc.title.alternativeSystemowa potencja dramatu jako kodeksu teatralnegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number89-98pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume35pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record