dc.contributor.author | Gabryelczak-Paprocka, Marta | |
dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
dc.date.accessioned | 2023-02-13T17:36:42Z | |
dc.date.available | 2023-02-13T17:36:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45973 | |
dc.description.abstract | The essay is a reflection on the possibility of diverse interpretations of both works — The
Turn of the Screw by Henry James and the stage work of the same title composed by Benjamin
Britten. The text is divided into six parts, the introduction is placed first. The author forms
the thesis that depending on external conditions, the experiences of the viewer, everyone can
interpret the novella in a different way. On the basis of her own reflections and references to
considerations and analyses made by other scholars, she describes the various interpretative
possibilities of the work. In his reflections, he refers not only to the textual, stage and acting
layers, but also to the musical means used by Britten. The ambiguity of events, behavior and
emotions of the characters make the plot full of insinuations. The unreliability of the narrator
does not allow an objective assessment of the events described. The author also refers to social
and cultural issues related to the era in which the action of the work is set, as well as the psychology
of the characters. The author of the essay suggests that the literary work described is
a kind of psychological game conducted by the writer for the recipient of the work. He does
not give clear answers to the questions that bother the reader. Also, Britten’s opera is not, as
the author of the libretto emphasizes, an attempt to interpret the original, but to transfer the
story created by James to the musical ground. The question of the correct interpretation of
the work remains without a concrete answer, because everyone turns the screw. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;3 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | opera | pl_PL |
dc.subject | Benjamin Britten | pl_PL |
dc.subject | Henry James | pl_PL |
dc.subject | The Turn of the Screw | pl_PL |
dc.title | Kto dokręca śrubę? O różnorodności interpretacji warstwy muzycznej i treści w operze Benjamina Brittena na podstawie noweli Henry’ego Jamesa | pl_PL |
dc.title.alternative | Who Turns the Screw? On the Diversity of the Musical Layer and Content in Benjamin Britten’s Opera Based on Henry James’ Novella | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 105-113 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marta Gabryelczak-Paprocka - związana ze Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej. Badania naukowe prowadzone indywidualnie, stopień w dziedzinie sztuk muzycznych, specjalność: wokalistyka, nadany w 2019 roku przez Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku, śpiewaczka-solistka (m.in. Teatr Muzyczny w Lublinie), pedagog SMK, członkini PSPŚ, autorka artykułów naukowych publikowanych przez „Musica Sacra”, „Art2”, „Notes Muzyczny”, rozdziałów monografii naukowych, a także tekstów o problematyce opery w kontekście kulturowym tworzonych na potrzeby wydawnictw Filharmonii Łódzkiej. Bierze udział w sesjach naukowych (Łódź, Lublin, Wrocław, Gdańsk), prowadzi wykłady okolicznościowe. Zakres zainteresowań naukowych: socjologia muzyki, opera w kontekście psychologicznym i kulturowym, muzyka kościelna, emisja głosu, antropologia muzyki. | pl_PL |
dc.references | Cousineau Thomas (2020), Occulted Rivalry in Henry James’s The Turn of the Screw, www.academia. edu/4892808/Occulted_Rivalry_in_Henry_Jamess_The_Turn_of_the_Screw [dostęp: 1.07.2022]. | pl_PL |
dc.references | Drewniak Janusz (2007), Biblijne i liturgiczne wątki w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, „Ruch biblijny i liturgiczny” nr 2, s. 121–122. | pl_PL |
dc.references | Guttfeld Dorota (2017), Skąd się biorą duchy? Dwa przekłady „The turn of the Screw”, „Litteraria Copernicana” nr 1(21), s. 273–279. | pl_PL |
dc.references | Howard Patricia (2004), Myfanwy Piper’s „The turn of the screw” libretto and synopis [w:] Benjamin Britten: The turn of the screw, Chapter 2, Cambridge University Press, Cambridge, s. 23–62. | pl_PL |
dc.references | James Henry (2015 [1898]), Dokręcanie śruby, przeł. J. Dehnel, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kantor-Martynuska Joanna (2016), Reakcje emocjonalne na muzykę: integracyjne ujęcie czynników muzycznych, indywidualnych i sytuacyjnych, „Studia Psychologiczne” t. 53, s. 47–63. | pl_PL |
dc.references | Miklaszewska Joanna (2013), W stronę opery XXI wieku. Wideo-opery „The Cave” i „Three Tales” Steve’a Reicha, „Res Fact Nova” nr 14(23), s. 111–120. | pl_PL |
dc.references | Przybysz Piotr (2013), Muzyka a emocje, „AVANT” nr 3, s. 327–349. | pl_PL |
dc.references | Ryczkowska Alicja (2016), Mechanizmy oddziaływania muzyki na procesy fizjologiczne i emocjonalne słuchacza, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” nr 29(2), s. 139–155. | pl_PL |
dc.references | Stanzel Franz K. (1993), Historia komplementarna: zarys zwróconej ku czytelnikowi teorii powieści, przeł. M. Łukasiewicz, „Pamiętnik Literacki” nr 84(1), s. 205–222. | pl_PL |
dc.references | Szpunar Magdalena (2021), Emocje muzyczne jako emocje estetyczne. O związkach emocji z muzyką na przykładzie wybranych koncepcji, „Kultura współczesna” nr 2/114(202), s. 134–146. | pl_PL |
dc.references | Williamson Allan (2014), The Turn of the Screw and the Locus of Psychoanalytic Criticism, „Literary Imagination” nr 16, z. 3, s. 322–330. | pl_PL |
dc.references | Wojciechowska Sylwia (2017), Amoenus versus horridus: W kleszczach lęku w świetle koncepcji sielankowej, „Litteraria Copernicana” nr 1(21), s. 159–167. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2022/65.3/7 | |
dc.relation.volume | 65 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |