dc.contributor.author | Adamczewska, Izabella | |
dc.date.accessioned | 2023-02-20T11:06:21Z | |
dc.date.available | 2023-02-20T11:06:21Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46059 | |
dc.description.abstract | The article deals with the phenomenon of literary celebrity — one of the self-promotional
strategies that help Polish authors, who write in the „media time”, appear in the
mainstream. After 1996, the mass media (mainly commercial press and television) set up
bestsellers in Poland and let authors become stars (the examples of media careers of Jerzy
Pilch, Wojciech Kuczok, Dorota Masłowska or Michał Witkowski are presented, to name
only a few). After a decade of torn by desire to be an authority or celebrity Polish writers
are beginning to turn away from the mass media. The influence of commercial television
and popular press in Polish literary life is covered in quasi-autobiographical postmodern
silvas (Michał Witkowski’s Margot and Drwal, Dorota Masłowska’s The Queen’s Peacock,
Sławomir Shuty’s Jaszczur), in which the author is shown as a „personality” created by
media, frozen image and product. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | postmodern silvas | pl_PL |
dc.subject | phenomenon of literary celebrity | pl_PL |
dc.subject | self-promotional strategies | pl_PL |
dc.subject | mass media | pl_PL |
dc.title | Celebryta upadły. O jednej z autopromocyjnych strategii pisarskich na przykładzie polskich sylw ponowoczesnych i dyskusji okołoliterackich | pl_PL |
dc.title.alternative | Fallen Celebrity. On One of the Self-Promotional Strategies, Based on Polish Postmodern Silvas and Literary Discussions | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 327-343 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Pracownia Antropologii Literatury | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Adamczewska Izabella (2012), Powieść o artyście, [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, PWN, Warszawa, s. 802-809; | pl_PL |
dc.references | Adamczewska Izabella (2012), Sylwa współczesna, [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, PWN, Warszawa, s. 1057-1063; | pl_PL |
dc.references | Anderman Janusz (2010), Był pisarz, [w:] Tegoż, Fotografie ostatnie, Wydawnictwo Literackie, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Bauman Zygmunt (2006), Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Benjamin Walter (2011), Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Boorstin Daniel J. (1964), The Image: a Guide to Pseudo-Events in America, Harper&Row New York; | pl_PL |
dc.references | Bourdieu Pierre (2001), Reguły sztuki. Geneza I struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Universitas, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Cyranowicz Maria (2007), Jak krytyka nie służy krytykowi — czyli o tym, co traci krytyk jako czytelnik pisząc recenzję, [w:] Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Universitas, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Czapliński Przemysław (1997), Wobec powinności. Portrety twórcy w czasie przełomu, [w:] Tegoż, Ślady przełomu, Wydawnictwo Literackie, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Czapliński Przemysław, Śliwiński Piotr (1999), Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Wydawnictwo Literackie, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Czapliński Przemysław (2007), Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie Kraków; | pl_PL |
dc.references | Drewnowski Tadeusz (1997), Próba scalenia. Obiegi — wzorce — style, PWN, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Dunin-Wąsowicz Paweł (2004), Co tu się stało z literaturą?, „Lampa” nr 9, s. 18-21; | pl_PL |
dc.references | Dunin-Wąsowicz Paweł (2005), Bystrzy dyletanci, „Lampa” nr 1, s. 38-40; | pl_PL |
dc.references | Frołow Kuba (2007), Jak wypromowano bestseller, Biblioteka Analiz, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Godzic Wiesław (2007), Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Gosk Hanna (2009), Sylwa ponowoczesna. Fragment, autobiografia, konwencja literacka, [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. R. Cudak, PWN, Warszawa, s. 107-122; | pl_PL |
dc.references | Masłowska Dorota (2005), Paw królowej, Lampa i Iskra Boża, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Moran Joe (2000), Star Authors. Literary Celebrity in America, Pluto Press, London; | pl_PL |
dc.references | Nowacki Dariusz (2011), Kto im dał skrzydła. Uwagi o prozie, dramacie i krytyce (2001- 2010), Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice; | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (1996), Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Universitas, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (1996b), Tropy „JA”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, [w:] Ja, autor, Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard (1982), Współczesne sylwy wobec literackości, [w:] Studia o narracji, red. J. Błoński, S. Jaworski, J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław, s. 63-86; | pl_PL |
dc.references | Ostaszewski Robert (2004), Pisarz jak coca cola, „Dekada Literacka” nr 1; | pl_PL |
dc.references | Podraza-Kwiatkowska Maria (1975), Bóg, ofiara, clown czy psychopata? O roli artysty na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz (2000), Sława, [w:] Tegoż, Uśmiechy, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław; | pl_PL |
dc.references | Rudzińska Kamila (1978), Między awangardą a kulturą masową. Wokół społecznej roli pisarza, PIW, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Shuty Sławomir (Mateja Sławomir) (2012), Jaszczur, Korporacja Ha!Art, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Sławiński Janusz (1986), Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Ossolineum, Wrocław; | pl_PL |
dc.references | Sowa Jan (2005), Shuty i ja, albo krótki skowyt, „Ha!Art” nr 20, s. 100 | pl_PL |
dc.references | Varga Krzysztof (1999), Pokolenie czy Pollena, [w:] Młodzi końca wieku. Pokolenie 2000 czy pokolenie ’89, dzieci wolnego rynku czy blokersi, red. M. Piasecki, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Varga Krzysztof (2008), Zazdrość o powstanie warszawskie, „Gazeta Wyborcza”, 08.04, s. 14; | pl_PL |
dc.references | Varga Krzysztof (2012), Warsawnication, czyli los pisarza, [w:] Tegoż, Polska mistrzem Polski, AGORA, Warszawa, s. 35-37 (pierwodruk: „Duży Format” [dodatek do „Gazety Wyborczej”], 29.10.2009); | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał (2011), Drwal, Świat Książki, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał (2005), Lubiewo, Korporacja Ha!Art, Kraków; | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał (2009), Margot, Świat Książki, Warszawa; | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał (2009b), Pisarz w medialnej sieczce, „Polityka” nr 2727, 17.10, s. 64; | pl_PL |
dc.references | Żulczyk Jakub (2009), Legenda, której nie było, „Dziennik”, 14-15.02; | pl_PL |
dc.references | Żółkiewski Stefan (1973), Kultura literacka 1918-1932, Ossolineum, Wrocław; | pl_PL |
dc.references | Cichy Michał (2001), Bezpowrotnie utracona abstynencja, „Gazeta Wyborcza” 01.06, s. 16; | pl_PL |
dc.references | Gluza Renata (2006), Żebrowska dostała nagrodę im. Barbary N. Łopieńskiej, „Press”, 11.05; | pl_PL |
dc.references | Głowiński Michał, Zaborek Dariusz (2010), Amator kwaśnych jabłek, „Gazeta na Święto” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 30.10-01.11, s. 10-13; | pl_PL |
dc.references | Górski Artur, Po głośnych rozwodach czas na samobójstwo, „Życie Warszawy”, 20.10; | pl_PL |
dc.references | Janowska Katarzyna, Witkowski Michał (2008), Lubię nieoczywiste, „Polityka” nr 2640, 09.02, s. 64-66; | pl_PL |
dc.references | Kuczok Wojciech, Wodecka Dorota (2010), Mam Polskę w discmanie, „Gazeta Wyborcza”, 26.11, s. 26-27; | pl_PL |
dc.references | Masłowska Dorota, Sobolewska Justyna (2012), Nikt nie chce być pisarzem, każdy chce być gwiazdą, „Polityka”, 5.06; | pl_PL |
dc.references | Masłowska Dorota, Staszewski Wojciech (2005), Mc Doris gotuje butelki, „Wysokie Obcasy” (dod. do „Gazety Wyborczej”), 21.05, s. 46-50; | pl_PL |
dc.references | Łupak Sebastian, Witkowski Michał (2006), Moja kąpiel we fleszach, „Gazeta Wyborcza”, 21.09, s. 17; | pl_PL |
dc.references | Niemczyńska Małgorzata (2006), Ta dziewczynka to ja, „Gazeta Wyborcza Kraków”, 07.11., s. 2; | pl_PL |
dc.references | Nowacki Dariusz (2004), Jerzy Pilch — pisarz nowoczesny, „Gazeta Wyborcza”, 16.02, s. 17; | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Żebrowska Anna (2005), Poeta zapozna Targeta, „Duży Format” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 19.12, s. 6-8; | pl_PL |
dc.references | Szejnert Małgorzata (2002), Doroto, czekam po południu, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 28.09, s. 4. | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał, Zygmunt Michał (2005), Pisarz to facet mocny w gębie, „Lampa” 2 (11), s. 62-67; Masłowska Dorota, Surmiak-Domańska Katarzyna (2002), Silna Dorota Masłowska, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 28.09, s. 6-14; | pl_PL |
dc.references | Witkowski Michał, Wodecka Dorota (2011), Spalone zwłoki muszą być, „Gazeta Wyborcza”, 01.12. | pl_PL |
dc.relation.volume | 55 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |