Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAdamczewska, Izabella
dc.date.accessioned2023-02-20T11:06:21Z
dc.date.available2023-02-20T11:06:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46059
dc.description.abstractThe article deals with the phenomenon of literary celebrity — one of the self-promotional strategies that help Polish authors, who write in the „media time”, appear in the mainstream. After 1996, the mass media (mainly commercial press and television) set up bestsellers in Poland and let authors become stars (the examples of media careers of Jerzy Pilch, Wojciech Kuczok, Dorota Masłowska or Michał Witkowski are presented, to name only a few). After a decade of torn by desire to be an authority or celebrity Polish writers are beginning to turn away from the mass media. The influence of commercial television and popular press in Polish literary life is covered in quasi-autobiographical postmodern silvas (Michał Witkowski’s Margot and Drwal, Dorota Masłowska’s The Queen’s Peacock, Sławomir Shuty’s Jaszczur), in which the author is shown as a „personality” created by media, frozen image and product.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectpostmodern silvaspl_PL
dc.subjectphenomenon of literary celebritypl_PL
dc.subjectself-promotional strategiespl_PL
dc.subjectmass mediapl_PL
dc.titleCelebryta upadły. O jednej z autopromocyjnych strategii pisarskich na przykładzie polskich sylw ponowoczesnych i dyskusji okołoliterackichpl_PL
dc.title.alternativeFallen Celebrity. On One of the Self-Promotional Strategies, Based on Polish Postmodern Silvas and Literary Discussionspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number327-343pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Pracownia Antropologii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdamczewska Izabella (2012), Powieść o artyście, [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, PWN, Warszawa, s. 802-809;pl_PL
dc.referencesAdamczewska Izabella (2012), Sylwa współczesna, [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, PWN, Warszawa, s. 1057-1063;pl_PL
dc.referencesAnderman Janusz (2010), Był pisarz, [w:] Tegoż, Fotografie ostatnie, Wydawnictwo Literackie, Kraków;pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2006), Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków;pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (2011), Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa;pl_PL
dc.referencesBoorstin Daniel J. (1964), The Image: a Guide to Pseudo-Events in America, Harper&Row New York;pl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre (2001), Reguły sztuki. Geneza I struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Universitas, Kraków;pl_PL
dc.referencesCyranowicz Maria (2007), Jak krytyka nie służy krytykowi — czyli o tym, co traci krytyk jako czytelnik pisząc recenzję, [w:] Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, red. D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Universitas, Kraków;pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław (1997), Wobec powinności. Portrety twórcy w czasie przełomu, [w:] Tegoż, Ślady przełomu, Wydawnictwo Literackie, Kraków;pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław, Śliwiński Piotr (1999), Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji, Wydawnictwo Literackie, Kraków;pl_PL
dc.referencesCzapliński Przemysław (2007), Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie Kraków;pl_PL
dc.referencesDrewnowski Tadeusz (1997), Próba scalenia. Obiegi — wzorce — style, PWN, Warszawa;pl_PL
dc.referencesDunin-Wąsowicz Paweł (2004), Co tu się stało z literaturą?, „Lampa” nr 9, s. 18-21;pl_PL
dc.referencesDunin-Wąsowicz Paweł (2005), Bystrzy dyletanci, „Lampa” nr 1, s. 38-40;pl_PL
dc.referencesFrołow Kuba (2007), Jak wypromowano bestseller, Biblioteka Analiz, Warszawa;pl_PL
dc.referencesGodzic Wiesław (2007), Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa;pl_PL
dc.referencesGosk Hanna (2009), Sylwa ponowoczesna. Fragment, autobiografia, konwencja literacka, [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. R. Cudak, PWN, Warszawa, s. 107-122;pl_PL
dc.referencesMasłowska Dorota (2005), Paw królowej, Lampa i Iskra Boża, Warszawa;pl_PL
dc.referencesMoran Joe (2000), Star Authors. Literary Celebrity in America, Pluto Press, London;pl_PL
dc.referencesNowacki Dariusz (2011), Kto im dał skrzydła. Uwagi o prozie, dramacie i krytyce (2001- 2010), Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice;pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1996), Sylwy współczesne. Problem konstrukcji tekstu, Universitas, Kraków;pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1996b), Tropy „JA”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, [w:] Ja, autor, Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa;pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (1982), Współczesne sylwy wobec literackości, [w:] Studia o narracji, red. J. Błoński, S. Jaworski, J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław, s. 63-86;pl_PL
dc.referencesOstaszewski Robert (2004), Pisarz jak coca cola, „Dekada Literacka” nr 1;pl_PL
dc.referencesPodraza-Kwiatkowska Maria (1975), Bóg, ofiara, clown czy psychopata? O roli artysty na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków;pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz (2000), Sława, [w:] Tegoż, Uśmiechy, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław;pl_PL
dc.referencesRudzińska Kamila (1978), Między awangardą a kulturą masową. Wokół społecznej roli pisarza, PIW, Warszawa;pl_PL
dc.referencesShuty Sławomir (Mateja Sławomir) (2012), Jaszczur, Korporacja Ha!Art, Kraków;pl_PL
dc.referencesSławiński Janusz (1986), Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Ossolineum, Wrocław;pl_PL
dc.referencesSowa Jan (2005), Shuty i ja, albo krótki skowyt, „Ha!Art” nr 20, s. 100pl_PL
dc.referencesVarga Krzysztof (1999), Pokolenie czy Pollena, [w:] Młodzi końca wieku. Pokolenie 2000 czy pokolenie ’89, dzieci wolnego rynku czy blokersi, red. M. Piasecki, Warszawa;pl_PL
dc.referencesVarga Krzysztof (2008), Zazdrość o powstanie warszawskie, „Gazeta Wyborcza”, 08.04, s. 14;pl_PL
dc.referencesVarga Krzysztof (2012), Warsawnication, czyli los pisarza, [w:] Tegoż, Polska mistrzem Polski, AGORA, Warszawa, s. 35-37 (pierwodruk: „Duży Format” [dodatek do „Gazety Wyborczej”], 29.10.2009);pl_PL
dc.referencesWitkowski Michał (2011), Drwal, Świat Książki, Warszawa;pl_PL
dc.referencesWitkowski Michał (2005), Lubiewo, Korporacja Ha!Art, Kraków;pl_PL
dc.referencesWitkowski Michał (2009), Margot, Świat Książki, Warszawa;pl_PL
dc.referencesWitkowski Michał (2009b), Pisarz w medialnej sieczce, „Polityka” nr 2727, 17.10, s. 64;pl_PL
dc.referencesŻulczyk Jakub (2009), Legenda, której nie było, „Dziennik”, 14-15.02;pl_PL
dc.referencesŻółkiewski Stefan (1973), Kultura literacka 1918-1932, Ossolineum, Wrocław;pl_PL
dc.referencesCichy Michał (2001), Bezpowrotnie utracona abstynencja, „Gazeta Wyborcza” 01.06, s. 16;pl_PL
dc.referencesGluza Renata (2006), Żebrowska dostała nagrodę im. Barbary N. Łopieńskiej, „Press”, 11.05;pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał, Zaborek Dariusz (2010), Amator kwaśnych jabłek, „Gazeta na Święto” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 30.10-01.11, s. 10-13;pl_PL
dc.referencesGórski Artur, Po głośnych rozwodach czas na samobójstwo, „Życie Warszawy”, 20.10;pl_PL
dc.referencesJanowska Katarzyna, Witkowski Michał (2008), Lubię nieoczywiste, „Polityka” nr 2640, 09.02, s. 64-66;pl_PL
dc.referencesKuczok Wojciech, Wodecka Dorota (2010), Mam Polskę w discmanie, „Gazeta Wyborcza”, 26.11, s. 26-27;pl_PL
dc.referencesMasłowska Dorota, Sobolewska Justyna (2012), Nikt nie chce być pisarzem, każdy chce być gwiazdą, „Polityka”, 5.06;pl_PL
dc.referencesMasłowska Dorota, Staszewski Wojciech (2005), Mc Doris gotuje butelki, „Wysokie Obcasy” (dod. do „Gazety Wyborczej”), 21.05, s. 46-50;pl_PL
dc.referencesŁupak Sebastian, Witkowski Michał (2006), Moja kąpiel we fleszach, „Gazeta Wyborcza”, 21.09, s. 17;pl_PL
dc.referencesNiemczyńska Małgorzata (2006), Ta dziewczynka to ja, „Gazeta Wyborcza Kraków”, 07.11., s. 2;pl_PL
dc.referencesNowacki Dariusz (2004), Jerzy Pilch — pisarz nowoczesny, „Gazeta Wyborcza”, 16.02, s. 17;pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Żebrowska Anna (2005), Poeta zapozna Targeta, „Duży Format” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 19.12, s. 6-8;pl_PL
dc.referencesSzejnert Małgorzata (2002), Doroto, czekam po południu, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 28.09, s. 4.pl_PL
dc.referencesWitkowski Michał, Zygmunt Michał (2005), Pisarz to facet mocny w gębie, „Lampa” 2 (11), s. 62-67; Masłowska Dorota, Surmiak-Domańska Katarzyna (2002), Silna Dorota Masłowska, „Wysokie Obcasy” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 28.09, s. 6-14;pl_PL
dc.referencesWitkowski Michał, Wodecka Dorota (2011), Spalone zwłoki muszą być, „Gazeta Wyborcza”, 01.12.pl_PL
dc.relation.volume55pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord