dc.contributor.author | Kaźmierczak, Monika | |
dc.date.accessioned | 2023-02-20T11:07:08Z | |
dc.date.available | 2023-02-20T11:07:08Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46060 | |
dc.description.abstract | This article shows the impact of new media, including the Internet, on incessantly reformed
Polish school. The article underlined the determinants of modern education, which
have a significant impact on student attitude towards each other and the environment.
Coexistence of desirable human values next to computerization and mechanization of
life — seems to be the only chance for harmonious development of young people. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | post-illiterate | pl_PL |
dc.subject | Polish school | pl_PL |
dc.subject | modern education system | pl_PL |
dc.subject | impact of new media | pl_PL |
dc.subject | computerization and mechanization of life | pl_PL |
dc.title | (Re)formowany postanalfabeta. Uczeń wobec przeobrażanej rzeczywistości szkolnej | pl_PL |
dc.title.alternative | A (Re)Formed Post-Illiterate. The Pupil in Transformed School Reality | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 345-362 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bańka J. (2002), Edukacja filozoficzna. Ścieżka edukacyjna, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Jarosławiu, Jarosław. | pl_PL |
dc.references | Bańka J. (2004), Słownik pojęć i tekstów filozoficznych. Przewodnik encyklopedyczny po recentywizmie, eutyfronice i etyce prostomyślności, t. 1. A–N, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z. (2011), 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Cassirer E. (1998), Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, tłum. A. Staniewska, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dudzikowa M. (2002), Autorytet nauczyciela i edukacja. Trzy opcje, [w:] Edukacyjne drogi i bezdroża, pod red. R. Kwiecinskiej i S. Kowala, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Glensk U. (2007), Digitalny obserwator uczestniczący, „Nowe Książki”, nr 4. | pl_PL |
dc.references | Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kapuściński R. (2000), Lapidarium IV, Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kostkiewiczowa T. (1997), Przyjąć wspólną odpowiedzialność, [w:] Kompetencje szkolnego polonisty 2. Szkice i artykuły z metodyki z lat 1994-1996, pod red. B. Chrząstowskiej, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krąpiec M. A. i in. (2004), Kultura wobec techniki. Materiały z sympozjum z cyklu „Przyszłość cywilizacji Zachodu”, zorganizowanego przez Katedrę Filozofii Kultury KUL, Fundacja Rozwoju Kultury Polskiej, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Książek-Szczepanikowa A. (1996), Ekranowy czytelnik — wyzwanie dla polonisty, Wydawnictwa Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Kwieciński Z. (1998), Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty — potrzeba całościowego ujęcia), [w:] Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, pod red. T. Jaworskiej, R. Lepperta, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków. | pl_PL |
dc.references | McLuhan M. (2001), Wybór tekstów, pod red. E. McLuhana, F. Zingrone’a, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Mayor F. (2001), Przyszłość świata, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | J. Morbitzer (2000), Od homo sapiens do homo computerus http://www.wsp.krakow.pl/ konspekt/konspekt4/homo.html [dostęp 30.04.2012 r.] | pl_PL |
dc.references | Morbitzer J. (2004), Świat wartości w Internecie, http://www.tuo.agh.edu.pl/Aksjol_Int_ AGH_JMorbitzer.pdf [dostęp: 30.04.2012 r.] | pl_PL |
dc.references | Morbitzer J. (2006), O dwóch stronach edukacji komputerowej i medialnej, [w:] Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. 2., pod red. B. Muchackiej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Niedzicki W. (2004), Kompetencje medialne kluczem do świata przyszłości, [w:] Media a edukacja. Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, pod red. W. Strykowskiego i W. Skrzydlewskiego, Wydaw. Oficyna Edukacyjna eMPi2, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Nikitorowicz J. (2001), Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa, [w:] Kultury tradycyjne a kultura globalna. Konteksty edukacji międzykulturowej, t. 1, Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Okoń W. (1998), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pachociński R. (2006), Oświata i praca w erze globalizacji, IBE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pilch T. (1999), Spory o szkołę. Pomiędzy tradycją a wyzwaniami współczesności, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_ zal_4.pdf [dostęp 1.05.2012]. | pl_PL |
dc.references | Polakowski J. (1992), Kulturoznawcza koncepcja kształcenia literackiego dzisiaj, „Dydaktyka Literatury”, t. 13. | pl_PL |
dc.references | Próchnicka M. (2007), Information literacy. Nowa sztuka wyzwolona XXI wieku, [w:] Książka, biblioteka, informacja: między podziałami a wspólnotą, red. J. Dzieniakowska, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Raport dla UNESCO. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb (1998), pod przewodnictwem J. Delorsa, SOP. Wydawnictwo UNESCO, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Siemieniecki B. (2007), Media w pedagogice, [w:] Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, t. I, pod red. tegoż, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strykowski W. (2004), Kompetencje medialne: pojecie, obszary, formy kształcenia [w:] Media a edukacja Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, pod red. W. Strykowskiego i W. Skrzydlewskiego, Wydaw. Oficyna Edukacyjna eMPi2, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szymański M. J. (2007), Pedagogika emancypacyjna — szanse i bariery, [w:] Refleksje nad współczesną pedagogiką w Polsce, pod red. E. Rogulskiego, Wydawnictwo Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Tadeusiewicz R. (1999), W dymie i we mgle…, http://www.solidarnosc.org.pl/~ksn/Docs/ rystad.pdf [dostęp 1.05.2012] | pl_PL |
dc.references | Tanas M. (2010), Pedagogika wobec wyzwań technologicznych współczesności, http:// www.up.krakow.pl/ktime/ref2010/tanas.pdf [dostęp 3.05.2012] | pl_PL |
dc.references | Taylor Ch. (2001), Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, tłum. M. Gruszczyński, O. Latek, A. Lipszyc i in., PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Toffler A. (1997), Trzecia fala, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Torlińska B. (2004), Alfabetyzm społeczeństwa wiedzy a kompetencje informacyjne, [w:] Media a edukacja. Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, pod red. W. Strykowskiego i W. Skrzydlewskiego, Wydaw. Oficyna Edukacyjna eMPi2, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Wojnar I. (1996), Światowa dekada rozwoju kulturalnego — nowe propozycje dla edukacji, [w:] Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, pod red. I. Wojnar i J. Kubina, ELIPSA, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zacher L.W. (2007), Transformacje społeczeństw — od informacji do wiedzy. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zborowski J. (1986), Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | M. Znajmiecka-Sikora (2004), Poziom samooceny i rozwój wiedzy o sobie w okresie adolescencji — analiza przeprowadzonych badań, „Sztuka Leczenia”, t. X, nr 3-4. | pl_PL |
dc.relation.volume | 55 | pl_PL |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |