Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKasperek, Andrzej
dc.date.accessioned2023-02-28T13:35:19Z
dc.date.available2023-02-28T13:35:19Z
dc.date.issued2023-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46148
dc.description.abstractThe concept of the multiplicity of realities developed by Alfred Schütz constitutes an important part of sociology of knowledge inspired by phenomenological ideas. A special role in this concept is played by the category of the world of everyday life, to which other “finite provinces of meaning” relate. The article is aimed at analyzing the situations in which two worlds (realities) overlap (mix) in people’s experience. At the same time, the obviousness of the world of everyday life is undermined. It is an attempt to apply Schütz’s concept of multiple realities to the analysis of such situations, with particular emphasis on the relationship between the world of everyday life and the world of fiction. Similarly to Schütz, who developed the concept of multiple realities using literary material (the case of Don Quixote), literary material (selected works by Emmanuel Carrère) will be used in this study and an attempt will be made to answer Schütz’s question about how people experience the reality. Selected works by Carrere will be subjected to content analysis, the result of which will be defining the dominant thematic fields, after which Schütz’s categories – constituting the effects of his concept of the multiplicity of realities – will be superimposed on these fields.en
dc.description.abstractRozwijana przez Alfreda Schütza koncepcja wielości rzeczywistości stanowi waż- ną część inspirowanej ideami fenomenologicznymi socjologii wiedzy, a szczególne miejsce w tej koncepcji zajmuje kategoria świata życia codziennego, do której odnoszą się pozostałe „ograniczone dziedziny znaczenia”. Celem artykułu jest analiza sytuacji, w których w do- świadczeniu ludzi dochodzi do nałożenia (zmieszania) się dwóch światów (rzeczywistości), a jednocześnie podważona zostaje oczywistość świata życia codziennego. W artykule zostanie podjęta próba zastosowania koncepcji wielości rzeczywistości Schütza do analizy takich sytuacji, ze szczególnym wyeksponowaniem relacji między światem życia codziennego i światem fikcji. Analogicznie do Schütza, który koncepcję wielości rzeczywistości rozwijał, posługując się materiałem literackim (casus Don Kichota), w artykule również zostanie wykorzystany materiał literacki (wybrane utwory Emmanuela Carrère’a) i podjęta będzie próba odpowiedzi na postawione przez Schütza pytanie o to, jak ludzie doświadczają rzeczywistości. Wybrane utwory Carrere’a zostaną poddane analizie treści, której efektem będzie zdefiniowanie dominujących pól tematycznych, a następnie na te pola nałożone zostaną Schützowskie kategorie tworzące zręby jego koncepcji wielości rzeczywistości.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectAlfred Schützen
dc.subjectconcept of multiple realitiesen
dc.subjectfinite provinces of meaningen
dc.subjectworld of everyday lifeen
dc.subjectEmmanuel Carrèreen
dc.subjectAlfred Schützpl
dc.subjectkoncepcja wielości rzeczywistościpl
dc.subjectograniczone dziedziny znaczeniapl
dc.subjectświat życia codziennegopl
dc.subjectEmmanuel Carrèrepl
dc.titleWielość rzeczywistości w wybranych utworach Emmanuela Carrère’a. Wokół literackich inspiracji socjologiipl
dc.title.alternativeThe Multiplicity of Realities in Select d Works by Emmanuel Carrère: Around the Literary Inspirations of Sociologyen
dc.typeArticle
dc.page.number22-39
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBégout Bruce (2010), La Découverte du quotidien, Paris: Allia.pl
dc.referencesBenţa Marius I. (2018), Experiencing Multiple Realities. Alfred Schutz’s Sociology of the Finite Provinces of Meaning, London–New York: Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315211145pl
dc.referencesBerger Peter L. (1970a), A Rumour of Angels. Modern Society and the Rediscovery of the Supenatural, London: Penguin University Books.pl
dc.referencesBerger Peter L. (1970b), The Problem of Multiple Realities: Alfred Schutz and Robert Musil, [w:] Maurice Natanson (red.), Phenomenology and Social Reality: Essays in Memory of Alfred Schutz, The Hague: Martinus Nijhoff, s. 213–233, https://doi. org/10.1007/978-94-011-7523-4_12pl
dc.referencesBerger Peter L., Luckmann Thomas (1971), The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge, London: Allen Lane, The Penguin Press.pl
dc.referencesBerger Peter L., Luckmann Thomas (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, przełożył Józef Niżnik, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesBrière Émilie (2019), Le laminage de l’événement et du quotidien. Quelle place pour l’individu dans L’adversaire d’Emmanuel Car- rère?, „Temps zero”, nr 1, http://tempszero.contemporain.info/document78 [dostęp: 29.09.2022].pl
dc.referencesCarrère Emmanuel (1988), Hors d’atteinte?, Paris: P.O.L.pl
dc.referencesCarrère Emmanuel (2008), Powieść rosyjska, przełożyła Anna Trznadel-Szczepanek, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.pl
dc.referencesCarrère Emmanuel (2020a), Rumunia wiosną 1990 roku, [w:] Emmanuel Carrère, Dobrze jest mieć dokąd pójść, przełożyła Agata Kozak, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 24–56.pl
dc.referencesCarrère Emmanuel (2020b), Przeciwnik, przełożyła Grażyna Majcher, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.referencesConnon Daisy (2010), Subjects Not-at-home: Forms of the Uncanny in the Contemporary French Novel: Emmanuel Carrère, Marie Ndiaye, Eugène Savitzkaya, Amsterdam–New York: Editions Rodopi, https://doi.org/10.1163/9789042030060pl
dc.referencesErasga Dennis (2010), When Story Becomes Theory: Storytelling as Sociological Theorizing, „Asia-Pacific Social Science Review”, vol. 10, no. 1, s. 21–38, https://www.researchgate.net/publication/250278354_When_Story_Becomes_Theory_Storytelling_as_Sociological_Theorizingpl
dc.referencesFreud Sigmund (1997), Niesamowite, [w:] Sigmund Freud, Pisma psychologiczne, t. III, przełożył Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo „KR”, s. 233–262.pl
dc.referencesGhafouri Gharavi Leyla, Salehinia Negar (2012), Etude générique de L’Adversaire: un ouvrage à la frontière du récit biographique et de la fiction, „Plume”, no. 14, s. 85–98.pl
dc.referencesGurwitsch Aron (1964), The Field of Consciousness, Pittsburgh: Duquesne University Press.pl
dc.referencesKasperek Andrzej (w druku), The Willows by Algernon Blackwood, das Unheimliche and sociology. Horror literature in the dispute on what we recognize as real.pl
dc.referencesKonecki Krzysztof (2022), The Meaning of Contemplation for Social Qualitative Research. Applications and Examples, London– New York: Routledge, https://doi.org/10.4324/9781003179689pl
dc.referencesKundera Milan (2021), Fałszywy autostop, [w:] Milan Kundera, Śmieszne miłości, przełożyła Emilia Witwicka, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., s. 85–111.pl
dc.referencesLongo Mariano (2016), Fiction and Social Reality: Literature and Narrative as Sociological Resources, London–New York: Routledge.pl
dc.referencesManterys Aleksander (1997), Wielość rzeczywistości w teoriach socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesMuzzetto Luigi (2015), Schutz, Berger and Luckmann. The Question of the Natural Attitude, „Società Mutamento Politica”, vol. 6, no. 12, s. 245–277, https://oajournals.fupress.net/index.php/smp/article/view/10445 [dostęp: 20.09.2022].pl
dc.referencesNatanson Maurice (1962), History as a Finite Province of Meaning, [w:] Maurice Natanson, Literature, Philosophy, and the Social Sciences: Essays in Existentialism and Phenomenology, The Hague: Martinus Nijhoff, s. 172–177, https://doi.org/10.1007/978-94-011-9278-1_15pl
dc.referencesNiziołek Małgorzata (2005), Zdefiniować fantastykę, czyli „fantastyczne” (i nie tylko) teorie literatury fantastycznej, „Przestrzenie Teorii”, nr 5, s. 267–278, https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.17pl
dc.referencesNiżnik Józef (1973), Fenomenologiczny nurt socjologii wiedzy, „Studia Filozoficzne”, t. 135, nr 2, s. 83–97.pl
dc.referencesOlechnicki Krzysztof (1996), Identity and Game. An Attempt at a Sociological Interpretation of Milan Kundera’s Story “The Hitchhiking Game”, „Czech Sociological Review”, vol. IV, no. 1, s. 109–118, https://doi.org/10.13060/00380288.1996.32.11.24pl
dc.referencesParkhurst Ferguson Priscilla, Desan Philippe, Griswold Wendy (1988), Editors’ Introduction: Mirrors, Frames, and Demons: Reflections on the Sociology of Literature, „Critical Inquiry”, vol. 14, no. 3, s. 421–430, https://doi.org/10.1086/448448pl
dc.referencesRevel Jean-François (2021), O Marcelu Prouście, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesRewers Ewa (1992), Semantyka terminów socjologicznych w tekstach literaturoznawczych, „Pamiętnik Literacki”, t. 83, z. 1, s. 83–97. Royle Nicholas (2003), The Uncanny, Manchester: Manchester University Press.pl
dc.referencesSchütz Alfred (1985), Don Kichot i problem rzeczywistości, przełożyła Dorota Lachowska, „Literatura na Świecie”, nr 2, s. 246–268.pl
dc.referencesSchütz Alfred (2008), O wielości rzeczywistości, [w:] Alfred Schütz, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, przełożyła Barbara Jabłońska, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”, s. 17–56.pl
dc.referencesThirion Nicolas, Pasteger David, Flores-Lonjou Magalie (2017), L’affaire Jean-Claude Romand. Entre vérité et mensonge, réalité et fiction, [w:] Émeline Jouve, Lionel Miniato (red.), Chronique judiciaire et fictionnalisation du procès. Discours, récits et repre- sentations, Paris: Mare & Martin, s. 157–180.pl
dc.referencesTouzin Mario (2015), L’art de la bifurcation. Dichotomie, mythomanie et uchronie dans l’oeuvre d’Emmanuel Carrère, Beau Bassin: Éditions universitaires européennes.pl
dc.contributor.authorEmailandrzej.kasperek@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.19.1.02
dc.relation.volume19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0