Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzyżak, Agnieszka
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorSzajnert, Danuta
dc.date.accessioned2023-03-10T09:39:36Z
dc.date.available2023-03-10T09:39:36Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46224
dc.description.abstractThe article is an attempt at sketching the main problem of Zyta Oryszyn’s prose, her novels (written before 1989 Black ilumination and Madam Frankensztajn) and especially stories collected in volume tittled Salvation of Atlantis, edited in 2012. The most important theme of all her works is strangeness, strong feelings of not belonging to any places, moments of history, communities or relationships. During whole artistic evolution Oryszyn rewrited this theme in many different ways, so she also rewrited herself that is to say her own biography, experiences, emotions and recollections. The author convinces that the opportunity to recognition oneselves identity is to activate human and artistic sensibility and to try to understand every difficult relations with Others.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł stanowi próbę rozpoznania nadrzędnej problematyki prozy Zyty Oryszyn, odnajdywanej w jej powieściach (napisanych przed rokiem 1989 Czarnej iluminacji i Madam Frankensztajn) a szczególnie w opowiadaniach zebranych w tomie zatytułowanym Ocalenie Atlantydy, wydanym w 2012 roku. Najważniejszym tematem wszystkich jej utworów okazuje się obcość, silne odczucie nie-przynależenia do miejsc, czasów, wspólnot czy związków międzyludzkich. Przez cały okres swojej artystycznej ewolucji Oryszyn przepisywała ten temat w najrozmaitszych wariantach, przepisując tym samym „siebie”, to znaczy własną biografię, doświadczenia, emocje, wspomnienia. Autorka przekonuje, iż poznawanie tajników własnej tożsamości jest możliwe dzięki uruchomianiu empatii (w wymiarze ludzkim i artystycznym) i podejmowaniu wciąż od nowa prób zrozumienia trudnych relacji z Innymi.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjecttraumapl_PL
dc.subjectfeelings of not belonging to any placespl_PL
dc.subjectstrangenesspl_PL
dc.subjectinexpressibilitypl_PL
dc.subjectrewriterpl_PL
dc.subjectwykorzenieniepl_PL
dc.subjectobcośćpl_PL
dc.subjectniewyrażalnośćpl_PL
dc.subjectprzepisywaniepl_PL
dc.titlePrzepisywanie siebie, przepisywanie obcości — przypadek Zyty Oryszynpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number99-109pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Poetyki i Krytyki Literackiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBurek Tomasz (2009), O kanonie [w:] Z. Oryszyn, Madam Frankensztajn. Czarna iluminacja, Bellona, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata (2005), Autor – podmiot – osoba. Fikcjonalność i niefikcjonalność [w:] Polonistyka w przebudowie, t. 1, red. M. Czermińska i in., Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesDąbrowski Mieczysław (2000), Postmodernizm: myśl i tekst, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (2001), Edmund Jabes i pytania księgi, przeł. Adam Wodnicki, „Literatura na świecie”, nr 7.pl_PL
dc.referencesIwasiów Inga (2012), Ręka w rododendronach, „Książki w Tygodniku”, nr 9−10.pl_PL
dc.referencesLyotard Jean-Francois (1997), Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁebkowska Anna (2005), Poznawanie siebie i poznawanie Innego. Wobec inności literatury [w:] Polonistyka w przebudowie, t. 1, red. M. Czermińska i in., Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesOryszyn Zyta (2009), Madam Frankensztajn. Czarna iluminacja, Bellona, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOryszyn Zyta (2012), Ocalenie Atlantydy, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord