Show simple item record

dc.contributor.authorLeraczyk, Izabela
dc.date.accessioned2023-04-26T08:32:01Z
dc.date.available2023-04-26T08:32:01Z
dc.date.issued2023-04-25
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46828
dc.description.abstractThe article presents the issue of establishing a conditional (condicio) peace treaty (foedus) on the basis of the legend of the Horatii and Curiatii, as depicted by Livy or Dionysius of Halicarnassus, among others. The condition stipulated that the fate of the war would be decided by a combat between the representatives of the two sides, and the victor would take full military leadership over the defeated side’s army. The text also refers to the concept of the so-called monomachia, that is a single combat of the chosen warriors, which, according to the ancient tradition, might end the battle.en
dc.description.abstractArtykuł przedstawia zagadnienie zawarcia pod warunkiem (condicio) traktatu pokojowego (foedus) na przykładzie legendy o Horatiusach i Kuriatiusach, przedstawianej m.in. przez Liwiusza czy Dionizjusza z Halikarnasu. Warunek zakładał, że losy wojny rozstrzygnie pojedynek pomiędzy przedstawicielami obu stron, a zwycięzca będzie sprawował dowództwo wojskowe nad armią pokonanego. Tekst wspomina również o koncepcie tzw. monomachii, czyli pojedynku wybranych, który – zgodnie z antycznymi przekazami – mógł zakończyć bitwę.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPeace treatyen
dc.subjectfoedusen
dc.subjectSingle-combaten
dc.subjectDuelen
dc.subjectMonomachiaen
dc.subjectcondicioen
dc.subjectprzymierzepl
dc.subjectfoeduspl
dc.subjectpojedynekpl
dc.subjectmonomachiapl
dc.subjectwarunekpl
dc.subjectcondiciopl
dc.titleZawarcie przymierza pod warunkiem w legendzie o Horatiusach i Kuriatiusach (Liv. 1.24)pl
dc.title.alternativeEstablishing a Conditional Peace Treaty on the Basis of the Legend of the Horatii and Curiatii (Liv. 1.24)en
dc.typeArticle
dc.page.number79-89
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji, Katedra Prawa Rzymskiegopl
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesBaldus, Christian. 1998. Regelhafte Vertragsauslegung nach Parteirollen im klassischen römischen Recht und in der modernen Völkerrechtswissenschaft: zur Rezeptionsfähigkeit römischen Rechtsdenkens. Teil 1. Frankfurt am Main–New York: Peter Lang.pl
dc.referencesBatten, Loring W. 1918. „David and Goliath”. The American Journal of Semitic Languages and Literatures 35(1): 61–64. https://doi.org/10.1086/369872pl
dc.referencesBederman, David J. 2006. International Law in Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.referencesDe Vries, Simon J. 1973. „David’s Victory over the Philistine as Saga and as Legend”. Journal of Biblical Literature 96(1): 23–36. https://doi.org/10.2307/3262753pl
dc.referencesDuffy, William. 2008. „Aias and the Gods”. College Literature 35(4): 75–96. https://doi.org/10.1353/lit.0.0021pl
dc.referencesDumézil, Georges. 1942. Horace et les Curiaces. Paris: Gallimard. https://doi.org/10.14375/NP.9782070220694pl
dc.referencesEdwards, Henry John. Red. 1968. Livy Book 1. Cambridge: University Press.pl
dc.referencesGladhill, Bill. 2016. Rethinking Roman Alliance: A Study in Poetics and Society. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107706996pl
dc.referencesGrotkamp, Nadine. 2009. Völkerrecht im Prinzipat, Möglichkeit und Verbreitung. Baden Baden: Nomos. https://doi.org/10.5771/9783845218397pl
dc.referencesHarris, William V. 2006. War and Imperialism in Republican Rome 327–70 BC. Oxford: Clarendon Press.pl
dc.referencesJakubowski, Ireneusz. 2019. „Czy o prawie rzymskim można śpiewać?” W Ius est ars boni et aequi. Sztuka w prawie, prawo w sztuce. Red. Antoni Dębiński, Maciej Jońca, Izabela Leraczyk. 93–101. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.referencesJason, Heda. 1979. „The Story of David and Goliath: A Folk Epic?” Biblica 60(1): 36–70.pl
dc.referencesKetterer, Robert C. 2006. „Roman Republicanism and Operatic Heroines in Napoleonic Italy: Tarchi’s La congiura pisoniana and Cimarosa’s Gli Orazii e i Curiazi”. W Operatic Migrations. Transforming Works and Crossing Boundaries. Red. Roberta M. Marvin, Thomas A. Downing. 99–124. London–New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315090306-7pl
dc.referencesKoptev, Alexandr. 2005. „‘Three Brothers’ at the Head of Archaic Rome: The King and His ‘Consuls’”. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 54(4): 382–423.pl
dc.referencesLeraczyk, Izabela. 2018. Ius belli et pacis w republikańskim Rzymie. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.referencesLoska, Elżbieta. 2007. „Provocatio ad populum”. W Salus rei publicae suprema lex. Ochrona interesów państwa w prawie karnym starożytnej Grecji i Rzymu. Red. Antoni Dębiński, Henryk Kowalski, Marek Kuryłowicz. 127–135. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesMakarewicz, Juliusz. 2009. Wstęp do filozofii prawa karnego w oparciu o podstawy historyczno-rozwojowe. Tłum. Katarzyna Jakubów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.referencesMcCarter, P.K. 1980. I Samuel: A New Translation with the Introduction, Notes and Commentary. Garden City: Doubleday. https://doi.org/10.5040/9780300261196.0007pl
dc.referencesNörr, Dieter. 1989. Aspekte des römischen Völkerrechts. Die Bronzetafel von Alcántara. München: Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften.pl
dc.referencesOakley, Stephen P. 1985. „Single Combat in the Roman Republic”. The Classical Quarterly 35(2): 392–410. https://doi.org/10.1017/S0009838800040246pl
dc.referencesPress, Michael D. 2016. „A Single Combat Type-Scene in the Hebrew Bible?” Hebrew Studies 57: 93–115. https://doi.org/10.1353/hbr.2016.0005pl
dc.referencesPubliusz Wergiliusz Maro. 1998. Eneida. Tłum. i oprac. Zygmunt Kubiak. Warszawa: Świat Książki.pl
dc.referencesRoselaar, Saskia T. 2013. „The Concept of Conubium in the Roman Republic”. W New Frontiers. Law and Society in the Roman World. Red. Paul J. du Plessis. 102–122. Edinburgh: Edinburgh University Press. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748668175.003.0006pl
dc.referencesSitek, Bronisław. 2005. „Abigeatus crimen”: ze studiów nad „crimina extraordinaria”. Studia Prawnoustrojowe 4: 5–28.pl
dc.referencesSondel, Janusz. 2006. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesTurelli, Giovanni. 2011. „Audi iuppiter”. Il collegio dei feziali nell’esperienza giuridica romana. Milano: Giuffrè.pl
dc.referencesTytus Liwiusz. 1968. Dzieje Rzymu od założenia miasta. Księgi I–V. Tłum. Andrzej Kościółek. Wstęp Józef Wolski. Oprac. Mieczysław Brożek. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.referencesWaleriusz Maksymus. 2019. Facta et dicta memorabilia libri IX. Czyny i powiedzenia godne pamięci w dziewięciu księgach. Tłum., wstęp i komentarz Ignacy Lewandowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.pl
dc.referencesWiedemann, Thomas. 1986. „The Fetiales: A Reconsideration”. The Classical Quarterly 36(2): 478–490. https://doi.org/10.1017/S0009838800012210pl
dc.contributor.authorEmailizabela.leraczyk@kul.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.102.08
dc.relation.volume102


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0