Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKozina, Irma
dc.date.accessioned2023-04-26T08:49:10Z
dc.date.available2023-04-26T08:49:10Z
dc.date.issued2021-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46853
dc.description.abstractThe subject of the author’s considerations is the formation of the term “Scandinavian design” and its influence on Polish design from the late 1950s to the present day. The introductory part analyzes the activity of the Finmar company, which after the war was run by Paul Stemann and contributed to the promotion of the term “Scandinavian design” by popularizing the products of the Nordic countries on the markets of Western Europe and the United States. The next part of the text presents the development of cooperation of the Swedish company IKEA with Polish producers and designers, recognizing the activities of Ingvar Kamprad as an important element in the dissemination of Scandinavian furniture style in Poland. As a contemporary continuation of the Scandinavian minimalism in Polish furniture, the activities of two designers were presented: Jadwiga Husarska-Sobina and Tomasz Rygalik, who implemented their projects in cooperation with Paged Meble SA, which currently has the resources of the former Bent Furniture Factory in Jasienica.en
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań autorki artykułu jest ukształtowanie się pojęcia „design skandynawski” i jego wpływ na wzornictwo polskie od późnych lat 50. XX wieku po czasy współczesne. We wstępnej części tekstu poddano analizie działalność firmy Finmar, prowadzonej po wojnie przez Paula Stemanna, która przyczyniła się do wypromowania określenia „design skandynawski”, popularyzując wyroby krajów nordyckich na rynkach Europy Zachodniej oraz w Stanach Zjednoczonych. W kolejnej części tekstu przedstawiono rozwój współpracy szwedzkiej firmy IKEA z producentami i projektantami polskimi, uznając działania Ingvara Kamprada za ważny element w zakresie rozpowszechnienia w Polsce skandynawskiej stylistyki meblarstwa. Jako współczesną kontynuację mody na skandynawski minimalizm w meblarstwie polskim zaprezentowano działania dwojga projektantów: Jadwigi Husarskiej-Sobiny oraz Tomasza Rygalika, którzy realizowali swoje projekty we współpracy z firmą Paged Meble SA, dysponującą obecnie zasobami dawnej Fabryki Mebli Giętych w Jasienicy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;8pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectscandinavian designen
dc.subjectfurnitureen
dc.subjectMarian Grabińskien
dc.subjectJadwiga Husarska-Sobinaen
dc.subjectTomasz Rygaliken
dc.subjectdesign skandynawskipl
dc.subjectmeblarstwopl
dc.subjectMarian Grabińskipl
dc.subjectJadwiga Husarska-Sobinapl
dc.subjectTomasz Rygalikpl
dc.titleWspółczesne meble z Jasienicy w kontekście mody na styl skandynawski w meblarstwie polskimpl
dc.title.alternativeContemporary furniture from Jasienica in the context of fashion for Scandinavian style in polish furnitureen
dc.typeArticle
dc.page.number185-198
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Sztuk Pięknych w Katowicachpl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesDAVIES 1997 – Kevin Davies, Scandinavian Furniture in Britain: Finmar and the UK Market, 1949–1952, „Journal of Design History” 1997, vol. 10, Issue 1, s. 39–52.pl
dc.referencesGULDBERG 2011 – Jørn Guldberg, Scandinavian Design as Discourse: The Exhibition Design in Scandinavia, 1954–1957, „Design Issues” 2011, vol. 27, nr 2, s. 41–58.pl
dc.referencesHEIM 2020 – David Heim, Hans J. Wegner’s „THE CHAIR”, „Woodcraft Magazine” 2020, nr 94, s. 60–61.pl
dc.referencesKENIG 2021 – Piotr Kenig, Meble wiedeńskie w Beskidach, „Relacje Interpretacje. Kwartalnik Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej” 2021, nr 3 (63), s. 28–31.pl
dc.referencesKOZINA 2012 – Irma Kozina, Ikony dizajnu w województwie śląskim, Katowice 2012.pl
dc.referencesKUC 2011 – Monika Kuc, Polski design na targach w Mediolanie, „Rzeczpospolita” z 15 kwietnia 2011, https://www.rp.pl/ekonomia/art14590681-polski-design-na-targach-w-mediolanie [dostęp: 5.02.2021].pl
dc.referencesMEBLE 1976 – Meble. Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego, katalog handlowy, oprac. graf. T. Piskorski, Warszawa 1976.pl
dc.referencesMOŚCICKI 2013 – Rafał Mościcki, Wyzyskiwacz z nazistowską przeszłością czy zbawiciel polskiego przemysłu meblarskiego? Ingvar Kamprad oddaje władzę w IKEI. Synowi…, 2013, money.pl, https://www.money.pl/galerie/artykul/wyzyskiwacz–z-nazistowska-przeszloscia-czy,32,0,2250016.html [dostęp: 5.02.2021].pl
dc.referencesWINDSOR 1994 – Alan Windsor, Letters from Peter Behrens to P. Morton Shand, 1932–1938, „Architectural History” 1994, vol. 37, s. 165–187.pl
dc.contributor.authorEmailirma.kozina@asp.katowice.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.12.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0